Business Internaţional

Sectorul de tehnologie din Turcia creşte, creează unicorni puternici şi dă pe dinafară. Un retailer online s-a listat pe Wall Street şi visează la cucerirea Balcanilor, altul s-a extins în Europa, iar o firmă de livrări vrea să ajungă în SUA

Hanzade Dogan Boyner, fondatoarea Hepsiburada şi fiica industriaşului Aydin Dogan, unul dintre cei mai bogaţi oameni din Turcia.

Hanzade Dogan Boyner, fondatoarea Hepsiburada şi fiica industriaşului Aydin Dogan, unul dintre cei mai bogaţi oameni din Turcia.

Autor: Bogdan Cojocaru

04.07.2021, 17:00 201

De la platforme de comerţ electronic şi producători de jocuri video la drone militare şi chiar sateliţi spaţiali, sectorul de tehnologie din Turcia creşte rapid şi dă pe dinafară. Aceasta înseamnă o concurenţă serioasă pentru capital cu start-up-urile şi firmele de tehnologie est-europene.

Săptămâna trecută, Hanzade Dogan Boyner, fiica miliardarului şi industriaşului turc Aydin Dogan, şi-a văzut un vis împlinit: listarea retailerului său online Hepsiburada, şi nu oriunde, ci pe bursa Nasdaq de pe Wall Street. „Este o poveste de mândrie naţională“, spune pentru Forbes Dogan Boyner, în vârstă de 48 de ani. Ea a înfiinţat platforma de comerţ electronic în urmă cu 20 de ani, la „începuturile revoluţiei tehnologice, când toată lumea ne privea cu scepticism“, şi de atunci o conduce, fiind şi acţionar majoritar.

Tatăl său este patronul Dogan Holding, unul dintre cele mai mari conglomerate poliindustriale din Turcia. Dogan tatăl nu este tocmai prieten cu autoritarul preşedinte al Turciei Recep Tayyip Erdogan, deţinând până acum câţiva ani un ziar important critic la adresa guvernului. Dogan a vândut în cele din urmă ziarul unui aliat al liderului turc. Hepsiburada, care în traducere înseamnă „poţi găsi aici tot ce doreşti“ şi oferă servicii precum cumpărături instantanee sau programate de fructe, legume şi alte alimente, vânzări de bilete de avion şi intermediere de plăţi, este prima companie turcă listată pe bursă prin intermediul Nasdaq. Compania  deţine doar 2% din piaţa de retail locală,  iar în 2020 conecta 33 de milioane de membri, avea 9 milioane de clienţi activi şi o bază de 45.000 de comercianţi.

IPO-ul evaluează afacerea la aproape4 miliarde de dolari. Cu banii o bţinuţi din listare intenţionează să-şi majoreze cota de pe piaţa de origine şi să exploreze noi pieţe, cum ar fi cele din Balcani, Orientul Mijlociu şi Africa de Nord. Hepsiburada  ar fi în Turcia, o piaţă fragmentată unde cumpărăturile online ajung în mod normal la doar 10% din vânzările de retail totale (ponderea a mai crescut în pandemie), principalul concurent al Amazon dacă acolo n-ar exista şi Trendyol, un jucător mai mare. Acesta are un sponsor formidabil, gigantul de internet din China Alibaba.

Grupul chinez a cumpărat o participaţie majoritară în 2010, iar în aprilie şi-a extins pachetul de acţiuni la 86,5% printr-o investiţie de 350 de milioane de dolari. În iunie, Trendyol discuta cu posibili investitori atragerea de capital suplimentar de 2 miliarde de dolari, scrie Reuters.

Înfiinţat în 2010, Trendyol a primit bani de la investitorul american Tiger Global şase luni mai târziu. Între timp, afacerea a atras atenţia altor investitori de prestigiu occidentali, care aveau deja experienţa unor coloşi ca Google, Amazon, Groupon, Zynga şi Twitter, dar şi a Băncii Eu­ropene pentru Recon­struc­ţie şi Dezvoltare (BERD), no­tează ziarul Daily Sabah, o publicaţie pro­gu­ver­na­mentală. Trendyol a intrat în octom­brie pe pie­ţele euro­pene printr-un site web care deser­v­eşte 27 de ţări, printre care Italia, Spania şi Marea Britanie. Turcia are şi o platformă de cumpărături online naţională. Aceasta este operată de Poşta Turcă (PTT).

Guvernul vrea să facă din aceasta un jucător dominant pe piaţa de profil. Tot săptămâna trecută, producătorul turc de jocuri pentru telefon Dream Games a anunţat că a strâns 155 de milioane de dolari de la fonduri de capital de risc (venture capital), operaţiune care a evaluat start-up-ul la un miliard de dolari.

Runda de finanţare vine la doar câteva luni după ce Dream Games şi-a lansat jocul de debut Royal Match. Jocul a ajuns să aibă peste şase milioane de utilizatori activi pe lună la nivel mondial. Începutul lunii iulie a însemnat şi un pas mare de extindere internaţională pentru Getir, un start-up turc de livrări rapide de mâncare evaluat la 7,5  miliarde de dolari, adică mai mult decât un simplu unicorn.

Firma a cumpărat rivalul spaniol Blok, prima sa achiziţie. Getir a anunţat tot atunci că intenţionează să continue expansiunea pe pieţe externe. Blok este deja prezentă şi în Italia. Getir a efectuat această manevră după ce luna trecută a strâns de la investitori 428 de milioane de dolari.

Compania face livrări în Londra, Amsterdam, Paris şi Berlin şi s-ar putea orienta spre câteva oraşe din SUA. Înfiinţată în 2015, Getir oferă livrări în 10 minute din depozite din apropiere pentru clienţi care comandă de pe telefonul mobil.

Firma are 500 de depozite în Turcia. Turcia este şi singura putere militară care poate rivaliza cu Rusia pentru supremaţie în Marea Neagră, iar din arsenalul său nu pot lipsi dronele, produse local. După ce războiul recent din Nagorno-Karabah a demonstrat capacităţile acestora, guvernul Poloniei a semnat la Ankara un acord de achiziţii de drone turceşti  Bayraktar TB2. Bayraktar Makina este o companie privată. Mai sus, în spaţiu, Turcia are deja în funcţiune a cincea generaţie de sateliţi de telecomunicaţii. Primul astfel de satelit, T¸rksat 5A, a fost lansat în ianuarie.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO