Business Internaţional

Sectorul aviatic dă dovadă de un optimism prudent în faţa 2021, după un an 2020 dezastruos

Sectorul aviatic dă dovadă de un optimism prudent în...

Autor: Catalina Apostoiu

30.12.2020, 15:20 125

Puţine sectoare au fost atât de puternic afectate de pandemia de coronavirus ca cel al transportului aerian. Şi totuşi, scrie Deutsche Welle, pandemia a adus şi oportunităţi neaşteptate pentru o industrie aflată în pericol.

Există poveşti neaşteptate de succes într-un an caracterizat de directorul general IATA Alexandre de Juniac drept un “annus horribilis” pentru sectorul aviatic. De exemplu, Emirates Airlines, un jucător major din industrie, a înregistrat doar o mică parte din operaţiunile normale luni la rând în 2020.

Însă compania a găsit alte oportunităţi de business, cum ar fi transportul de mărfuri. Multe alte lanţuri tradiţionale de aprovizionare au avut de suferit în 2020, determinând Emirates, şi multe alte companii să scoată scaunele de la clasa economy pentru a opera transport de mărfuri.

“Veniturile din aceste operaţiuni au crescut puternic. Am depăşit veniturile de anul trecut, când întreaga flotă era operaţională”, arată Sir Tim Clark, preşedintele Emirates.

În 2020, companiile aeriene au transportat de-abia o treime din cei 4,5 miliarde de pasageri transportaţi anul trecut. Industria resimte încă impactul pierderilor de 100 miliarde de euro, potrivit International Air Transport Associations (IATA), un grup de lobby.

Cu privire la perspectivele pe 2021, directorii de companii aeriene dau dovadă de un optimism prudent. “2020 va fi un an mai bun”, susţine şeful IATA, Alexandre de Juniac. Grupul anticipează pierderi de numai 40% din cifrele pe 2020.

“Sunt sigur că vom asista la o revenire semnififactivă pe parcursul anului viitor”, a declarat CEO-ul Lufthansa Carsten Spohr. Acesta crede că va firma va atinge jumătate din nivelul de pasageri din 2019 şi poate până la 70% în vară.

Pasagerii care merg în vacanţe sunt aşteptaţi să reprezinte principalul driver al cererii, în timp ce numărul pasagerilor de business va fi semnificativ mai scăzut.

Compania de consultanţă Idea Works se aşteaptă ca în cel mai bun caz 19% din cererea anterioară de business travel să dispară permanent. În cel mai rău caz, procentul ar ajunge la 36%.

Sphor are o previziune mai puţin dramatică. Acesta anticipează o pierdere permanentă de pasageri de business cuprinsă între 10% şi 20%.

În condiţiile în care pandemia este aşteptată să continue, chiar şi cu programe de vaccinare de succes, surse din interiorul industriei spun că stabilirea unor reguli comune pentru călătoriile cu avionul va fi vitală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO