Business Internaţional

Secretul pe care il vrea toata lumea: Victoria's Secret

24.11.2003, 00:00 16



Contrar asteptarilor, la gala de licitatii organizata de Robin Hood Foundation anul trecut, cel mai ravnit premiu nu a fost petrecerea cu Britney Spears, sau lectiile de patinaj sub indrumarea unei campioane olimpice, ci pachetul "Yeah, baby", compus dintr-o excursie in Bahamas si cateva bilete la spectacolul annual al noii colectii de lenjerie Victoria's Secret, pentru care s-au licitat 560.000$.



Extravaganta anuala ocazionata de prezentarea celor mai noi creatii s-a bucurat de atentia a 630 de invitati la spectacol si a catorva milioane de telespectatori ai retelei CBS care a difuzat spectacolul peste o saptamana. Petrecerea de dupa defilare are, ca intotdeauna, in centrul atentiei 26 de manechine superbe, alese dintre cele mai titrate din intreaga lume: Naomi Campbell, Tyra Banks si Heidi Klumm.



Pe Wall Street si in alte cercuri dominate de persoane influente, cele 630 de invitatii, care nu sunt de vanzare, sunt nepretuite. Ele nu au doar o valoare de simbol al statutului social, ci pot aduce beneficii reale pentru afaceri. Manevrele pentru a ajunge in posesia lor incep in luna octombrie, cand cei mai influenti barbati incearca sa-si faca rost de un bilet in apropierea manechinelor.



Exigenta listei



"Asta e cea mai proasta parte a unui eveniment exceptional", spune Ed Razek, directorul de marketing al firmei Limited Brands, care organizeaza evenimentul. Biletele, care ar valora peste 12.000$ bucata, daca ar fi de vanzare, se duc direct la figurile "cu greutate" din industrie (de exemplu la magnatul media Donald Trump), la personalitatile industriei de divertisment (Carson Daly, de la MTV, sau Denzel Washington au bilete rezervate) sau la jurnalisti si prietenii supermodelelor. Lista se modifica in functie de "cine e in voga, cine poate veni, cine ar vrea lumea sa vada acolo", explica Monica Mitro, vicepresedinte la Victoria's Secret. Invitatiile nu sunt transmisibile si trebuie prezenatte impreuna cu un act de identitate cu fotografie.



La Full Picture, agentia newyorkeza de relatii publice care ajuta Limited sa umple fotoliile de la prezentare doar cu VIP-uri ale lumii mondene, procesul de alcatuire al listei cu invitati este unul complicat. "Primim o multime de cereri de acreditare falsificate de la diverse persoane care e pretind jurnalisti independenti si care vor sa ajunga la eveniment", explica Jane Cha. De exemplu, anul trecut au primit cereri de acreditare de la revista People si de la London Daily Express, care nu s-au confirmat. In Europa, produsele Victoria's Secret pot fi procurate doar prin comanda postala sau pe internet



Relatii si favoritisme



Unele bilete sunt acordate pe criterii personale. De exemplu, lui Ed Razek i s-a cerut un bilet la prezentare de catre un individ necunoscut, care l-a oprit din plimbarea pe strazile din Manhattan. Jack Sussman, vicepresedintele CBS, a fost sunat de unul dintre "greii" lumii publicitare care voia sa fie asistent de productie pentru a ajunge la specatcol. "Este surprinzator cum o persoana atat de influenta nu ezita sa profite de relatiile personale pentru a ajunge in sala in care se desfasoara prezentarea", spune Sussman. Donald Trump, un veteran al acestor prezentari, cu locuri rezervate in primul rand, refuza insa sa intervina in favoarea prietenilor, pentru ca "nu se cuvine".



Prima prezentare de moda Victoria's Secret a avut loc in 1995, dupa ce directorul executiv de pe atunci de la Limited, Leslie Wexner, a decretat ca orice tip de piese de imbracaminte, inclusiv sutiene si bikini, pot apare pe un podium de prezentare de moda. Primele prezentari au adus celebritati cu toptanul , si aveau loc in salile de bal ale hotelurilor luxoase. Prima data cand publicul larg a ajuns sa traga cu ochiul la supermodelele care prezentau colectia a fost in 1999, cand Limited a transmis evenimentul pe internet. ABC a fost prima retea de televiziune care a difuzat spectacolul, in 2001, iar CBS a preluat stafeta in 2002.



In cercurile de afaceri, CBS a facut tot posibilul sa stimuleze interesul tuturor pentru franciza sa senzuala. Cand compania a realizat prima prezentare in cadrul festivalului de film de la Cannes in 2000, evenimentul a fost oportunitatea ideala de a facilita cateva parteneriate de afaceri.



Proteste



A treia oara anul acesta prezentarea de moda a colectiei a fost difuzata la televizor, in Statele Unite, starnind proteste oficiale. Un organism de reglementare a industriei media, Parents Television Council, a trimis o scrisoare oficiala retelei CBS cu rugamintea de a nu difuza spectacolul, pe motive de indecenta. Apelul nu a avut nici un rezultat, insa difuzarea a fost programata pentru ora 22.00,cand majoritatea copiilor nu se afla in fata televizoruliu, ceea ce potrivit purtatorului de cuvant CBS ar fi trebuit sa rezolve situatia: "este provocator, intr-adevar. Dar este programat spre difuzare la ora 22.000, si se specatcolul se incadreaza in limitele a ceea ce este considerat acceptabil pentru a fi difuzat la televizor".



Anul acesta, in centrul atentiei au fost supermodelele Heidi Klum, Tyra Banks si Gisele Bundchen, care au prezentat ultima colectie de lenjerie la inceputul sezonului de cumparaturi pentru sarbatori. Vedetele Sting si Mary J. Blige au asigurat cateva interludii muzicale.



PTC depusese o plangere Comisiei Federale pentru Comunicare in privinta spectacolului de anul trecut, spunand ca prezentarea ignora regulile decentei sau a bunului simt, dar FCC nu a emis inca o hotarare oficiala.



andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO