Business Internaţional

Scumpirea carburantilor redeseneaza economia americana

12.06.2008, 21:38 8

Preturile extrem de ridicate la benzina nu doar majoreaza costul navetei pe care Eugene Marino o face pana la locul sau de munca din zona Washingtonului, ci-i si reduc averea acestuia, scrie Bloomberg.
In zona unde locuieste, Charles Town, Virginia de Vest, preturile locuintelor au scazut, in timp ce cheltuielile legate de naveta au crescut.
Proprietarii de locuinte din suburbii nu sunt singurii afectati de cresterea costurilor la energie. Companii ca General Motors reduc cu miliarde de dolari valoarea fabricilor sau echipamentelor care nu mai sunt viabile intr-o era a scumpirii petrolului. Distrugerea averilor si capitalului va afecta cresterea economica a Statelor Unite ani la rand.
"Intreaga noastra economie reflecta costurile energiei: automobilele pe care le conducem, locuintele pe care le ocupam, tipul de fabrici pe care le avem si echipamentele din ele", spune Dana Johnson, economist-sef in cadrul Comerica Bank din Dallas.
Scaderea prosperitatii populatiei ar putea avea un efect dublu asupra economiei americane. Pe termen scurt, fenomenul are drept efect o scadere a cererii, in conditiile in care proprietarii de locuinte economisesc mai mult, reducandu-si cheltuielile, iar companiile realizeaza disponibilizari. Pe termen mai lung, acesta reduce cresterea productivitatii, in conditiile in care firmele isi reorienteaza atentia de la cresterea eficientei fortei de munca spre reducerea costurilor legate de energie.
Pretul mediu la benzina regular in SUA a depasit 4 dolari pe galon (3,78 litri) pentru prima data, a anuntat AAA.
Stilul de viata al navetistilor va avea cu siguranta de suferit.
Suburbiile si orasele de navetisti au inregistrat o rata de dezvoltare de aproximativ 15% in perioada 2000-2006, de aproape trei ori mai rapid decat rata de crestere a populatiei Statelor Unite, in conditiile in care americanii s-au deplasat in cautare de locuinte mai accesibile sau mai mari, adesea supranumite "McMansions".
Marino, in varsta de 38 de ani, arheolog pentru US Fish and Wildlife Service, spune ca ar fi putut obtine aproximativ 450.000 de dolari pentru locuinta sa cu patru dormitoare, de 250 de metri patrati. Acum, spune Marino, valoarea acesteia se ridica la aproximativ 330.000 de dolari. Preturile la benzina i-au dublat costurile legate de naveta de cand si-a cumparat locuinta, in 2003, spune el.
"Preturile benzinei reduc cu adevarat cererea de aici", spune Celia Lainez, broker in cadrul Keller Williams Rice Realty, aratand ca nu a primit inca nici o oferta pentru locuinta de pe strada unde locuieste Marino, care se afla pe piata de 5 luni.
Preturile locuintelor din zonele aflate la mare departare de oras, fara transport public, scad mai rapid decat preturile din comunitatile mai apropiate de orase, conform unui studiu realizat de Joseph Cortright, economist in cadrul Impresa Consulting.
Americanii incearca sa faca fata acestei situatii orientandu-se catre automobile mai eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant. Producatorii asiatici de automobile i-au devansat pe cei mai mari trei producatori americani pentru prima data luna trecuta, in conditiile in care consumatorii s-au reorientat de la automobilele GM si Ford catre modele ca Honda Covic si Toyota Corolla.
"Este o schimbare fundamentala", a declarat CEO-ul Ford, Alan Mulally, luna trecuta. Compania intentioneaza sa suspende temporar activitatile fabricii sale de SUV-uri din Michigan si sa reduca productia fabricii de camionete din Kentucky.
GM ia masuri mai drastice. Compania intentioneaza sa inchida patru fabrici nord-americane, reducandu-si capacitatile cu 700.000 de camionete pe an, si si-ar putea vinde marca Hummer.
Cel mai mare producator american de automobile reactioneaza in fata "unei schimbari structurale, nu numai ciclice", a declarat CEO-ul companiei, Rick Wagoner. Pretul benzinei a crescut cu 31% in acest an si s-a dublat din martie 2005.
Dennis Virag, presedinte al Automotive Consulting Group din Ann Arbor, Michigan, spune ca producatorilor de automobile le va fi mai usor, din punctul de vedere al costurilor, sa inchida fabrici decat sa le modernizeze.
Companiile aeriene isi reduc si ele costurile. UAL, operator al United Airlines, a doua mare companie aeriana din lume, isi va reduce flota cu 70 de aeronave si-si va inchide divizia Ted pentru a face fata cheltuielilor record cu carburantii. Compania va retine la sol aproximativ 64 de aeronave Boeing 737 si sase Boeing 747 pana la sfarsitul anului 2009.
Delta Air Lines din Atlanta retine la sol 90 de aeronave, iar divizia American Airlines a AMR intentioneaza sa-si reduca capacitatea pe rutele interne cu 12%.
"Situatia este disperata", declara Giovanni Bisignani, CEO al International Air Transport Association. Asociatia estimeaza ca firmele aeriene ar putea raporta pierderi combinate de 6,1 miliarde de dolari in acest an, cele mai mari din 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO