Business Internaţional

Schimbare pe Wall Street: cea mai mare bancă americană renunţă la costume şi fustele lungi pentru tricouri polo şi jeanşi ca să concureze cu Silicon Valley. Nu sunt însă admişi şlapii şi hanoracele

Mark Zuckerberg, Facebook şi Jamie Dimon, JP Morgan (dreapta)

Mark Zuckerberg, Facebook şi Jamie Dimon, JP Morgan (dreapta)

Autor: Lorena Cornea

06.06.2016, 20:47 3860

Cea mai mare bancă americană, J.P. Morgan, vrea să  adopte o atitudine mai puţin strictă în relaţia cu noii clienţi, generaţia millenians, care au alte aşteptări, au un comportament diferit şi se îmbracă mai puţin formal, având ca model companiile tehnologice din Silcon Valley care acum dau trendul.

Lăsând formalităţile deoparte, J.P. Morgan, care a reuşit să ducă mai departe numele bancherului John Pierpont Morgan, le permite acum angajaţilor să poarte ţinute business-casual în majoritatea timpului, nu numai vineri (Casual Friday), scrie cotidianul american The Wall Street Journal, citând un memo intern al băncii.

Mişcarea-renunţarea la dungi elegante în favoarea puloverelor- este una destul de neobişnuită pentru o bancă de pe Wall Street, unde costumele reprezintă de obicei piese vestimentare de bază atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, aceasta bazându-se pe vechile obiceiuri ale industriei şi ţinuta necesară în timpul tratării cu clienţi bogaţi.

Totuşi, aceasta reflectă continua schimbare a industriei băncilor, în care marile instituţii financiare se străduiesc în mod constant să rămână relevante, în timp ce firmele care se bazează pe tehnologie financiară încearcă să fure din afaceri şi cât mai mulţi clienţi, inclusiv în Silicon Valley, continuă să evite ţinutele formale. 

Deşi multe alte bănci de renume nu şi-au schimbat codurile vestimentare, unele îngăduie pe timpul verii zile de vineri casual, iar alte firme ce ofera servicii financiare încep şi ele să-şi încurajeze angajaţii să se îmbrace mai lejer.

Firma de consultanţă PwC a adoptat deja un cod vestimentar mai lejer în urmă cu câteva săptămâni, permiţându-le angajaţilor să poarte jeanşi cât timp nu au întâlniri cu clienţii.

“Totul face parte dintr-o mişcare, întrucât organizaţiile mari ca a noastră încearcă să asculte din ce în ce mai mult părerile angajaţilor”, spune vicepreşedintele PwC, Tim Ryan.“Industria bancară are provocări asemănătoare. Suntem într-un război continuu pentru atragerea de talente şi trebuie să ne adaptăm noilor tendinţe.”

Tim Ryan, care va deveni preşedintele PwC pe 1 iulie, spune că a trebuit să meargă la cumpărături de mai multe ori până să găsească jeanşii, tricourile si pantofii potriviţi pentru birou. Cei şase copii ai lui l-au ajutat şi ei în aceste căutări.

“Originalitatea este foarte importantă pentru această nouă generaţie”, spune Nancy Gill, fost director al departamentului de resurse umane al J.P. Morgan, care lucrează acum drept consultant pentru găsirea şi dezvoltarea de talente.

În căutarea de talente, băncile mari se bat cu firme gen Google sau Facebook ai căror angajaţi preferă hainele mai confortabile celor formale. Nu este prima data când băncile se adaptează. În timpul exploziei tehnologice din anii 1990, unele bănci, inclusiv J.P. Morgan, au lăsat-o mai moale în ceea ce priveşte hainele scorţoase. Dar în timpul crizei financiare, pentru a nu irita şi mai mult clienţii care pierdeau bani, bancherii au început să se îmbrace formal din nou.

Băncile au zis atunci: “Vrem să sugerăm profesionalism şi luptă pentru afaceri”, spune Lissa Broome, profesor de drept bancar la Univeristy of North Carolina’s School of Law.

J.P. Morgan acceptă o ţinută mai formală, dar nu în totalitate: hainele sport, inclusiv colanţii, pantalonii de trening şi egării nu sunt admisibili şi nici maiourile, şlapii, pălăriile sau hanoracele, o marcă a angajaţilor din tehnologie. ”Hainele care distrag atenţia, strâmte, decoltate sau foarte largi sau cu tăieturi” nu sunt nici ele permise, potrivit codului vestimentar de la J.P. Morgan analizat de The Wall Street Journal.

Dar pantalonii lejeri, trei sferturi, tricourile polo si sandalele elegante sunt OK, este menţionat în cod. Pantofii sport şi jeanşii nu sunt consideraţi business casual decât dacă managerul le declară în acest sens, chiar dacă deja sunt permise în anumite firme.

J.P. Morgan spune că în cazul în care aspectul sau ţinuta unui angajat sunt inacceptabile ţinând cont de îndrumar, managerul acestuia are dreptul de a-l trimite să se schimbe sau chiar să îi dea o sancţiune disciplinară, “care poate consta chiar în terminarea contractului de muncă”.

“Conceptul de business casual nu este acelaşi lucru cu îmbrăcămintea de sfârşit de săptămână, iar dacă ai o întâlnire cu un client, ar trebui să te îmbraci corespunzător”.

Banca susţine că schimbarea “reflectă felul în care ne schimbăm modul de lucru”. Cei din sucursalele bancare vor purta în continuare haine din noua colecţie de uniforme Chase.

Noul cod vestimentar a fost prezentat  după ce puternicul preşedinte al băncii, James Dimon, s-a întors din Silicon Valley, unde a avut întâlniri cu giganţii şi geniile din  lumea tehnologică, cei care imprimă acum trendurile.

Câţiva angajaţi ai J.P. Morgan spun că cei din conducere, inclusiv James Dimon, au început deja să se îmbrace mai lejer, în timp ce alţii au observat că angajaţii purtau pantaloni mai casual după ce au citit memo-ul.

 “Este un semn al timpurilor”, spune un director. “La jumătate din întâlnirile de acum clienţii nu mai poartă cravată”.

Un alt director spune că pantalonii trei sferturi şi tricourile polo sunt destul de rare în celebrul sediu al băncii de pe Madison Avenue din Manhattan. Este mai puţin probabil, spun unii, ca angajaţii tineri să se îmbrace lejer, pentru că ei urmăresc să impresioneze şi ar putea oricând să fie chemaţi la o întâlnire neprevăzută cu un client.

În ceea ce priveşte ţinuta la întâlnirile cu clienţii mai vechi, conservatori, de private-banking şi de administrarea banilor, lucrurile nu sunt atât de lejere şi probabil că nici schimbarea ţinutei peste noapte nu va fi acceptată atât de uşor.

În ultimii ani, mai multe bănci mari din întreaga lume, Barclays sau Credit Suisse au introdus Casual Friday, în speranţa că vor primi o notă bună din partea anagajaţilor.

Indiferent care va fi noua ţinută a bancherilor, toată lumea este de acord asupra unui luru: şlapii nu sunt permişi.

Ca o ironie, şlapii reprezintă un trademark a lui Mark Zuckerberg, şeful de la Facebook.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO