Business Internaţional

Schimbă inflaţia alimentară obiceiurile şi tradiţiile culinare din Europa?

Schimbă inflaţia alimentară obiceiurile şi...

Autor: Catalina Apostoiu

16.07.2023, 21:37 224

Costul ingredientelor ne­ce­sare pentru prepararea coq au vin, un fel tradiţional în Franţa, a urcat din nou în iunie, sfidând încetinirea conti­nuă a ritmului inflaţiei, scrie Bloomberg.

Indicatorul Bloomberg care cal­culează cât sunt nevoite să cheltuie gospodăriile franceze pe ingredien­tele acestui fel a urcat cu 10,6% anual în iunie. Scumpirile în cazul morco­vilor, cepei şi ciupercilor au accelerat faţă de luna mai. Costul total al a­cestui fel de mâncare a atins astfel un nou maxim de 19,42 euro.

Inflaţia generală a încetinit în iu­nie la cel mai scăzut nivel din martie anul trecut în Franţa, la 5,3%, însă scumpirile alimentelor se menţin ri­di­cate la 13,7%, produsele proaspete fiind cu 14,1% mai scumpe.

Nici în Spania costul alimentelor nu reflectă decelerarea puternică a inflaţiei din ultima vreme.

Presiunea exercitată asupra con­su­matorilor este reflectată de indica­torul Paella al Bloomberg, care a urcat cu 14,5% faţă de anul trecut în iunie, deşi avansul general al inflaţiei a coborât sub 2%.

Creşterea costului felului clasic spa­niol o depăşeşte pe cea a preţuri­lor alimentelor în general, de peste 10%. La baza acestei creşteri se află scumpirea dramatică a uleiului de măs­line, cu 31% faţă de anul trecut, şi orezului, cu 21,9%. Cea mai mică creş­tere a fost înregistrată pentru peş­tele proaspăt sau refrigerat, de 3%.

În Polonia, aproape unu din doi consumatori nu-şi mai permite să vi­zi­teze un restaurant din cauza preţu­rilor prea ridicate, relatează Warsaw Voice. Restaurantele pierd bătălia cu inflaţia alimentară.

„În prezent, costurile administră­rii unei afaceri continuă să crească, la fel şi preţurile alimentelor. Astfel, nu există niciun semn că situaţia se va redresa rapid, iar consumatorii vor reveni în restaurante“, arată Szymon Mordasiewicz, director comercial la GfK Polonia.

Potrivit companiei, 67% dintre proprietarii de restaurante întrevăd o scumpire puternică a produselor necesare desfăşurării activităţii lor, în creştere cu 12% faţă de anul trecut.

În schimb, pizzeriile şi lanţurile de fast-food o duc mai bine.

„Restaurantele noastre din sta­ţi­uni raportează vânzări în creştere. A­tra­gem clienţi oferind tot felul de discounturi şi oferte speciale“, arată Mateusz Cacek, vicepreşedinte al Sfinks Polska.

Unele concepte înregistrează re­zul­tate mai bune în vremuri dificile.

Este vorba nu doar de pizzerii, al căror număr este în creştere, ci şi de locaţiile construite doar pentru a onora comenzile cu livrare.

Şi restaurantele din Ungaria se luptă să supravieţuiască. Livrările la domiciliu urmează o tendinţă de creştere. Restaurantele se confruntă cu o scădere a vânzărilor, iar clienţii devin din ce în ce mai atenţi la preţuri din cauza inflaţiei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO