Business Internaţional

Roboţii, noii aliaţi ai investitorilor în cursa pentru descifrarea comunicatelor băncilor centrale

Alan Greenspan preşedinte al băncii centrale americane  în perioada 1987-2006 Dacă aţi înţeles ce am spus, probabil m-am exprimat prost

Alan Greenspan preşedinte al băncii centrale americane în perioada 1987-2006 Dacă aţi înţeles ce am spus, probabil m-am exprimat prost

Autor: Cristina Bellu

01.07.2019, 21:00 102

„Dacă aţi înţeles ce am spus, probabil m-am exprimat prost“, obişnuia să repete Alan Greenspan, preşedinte al băncii centrale americane în perioada 1987-2006.

De când comunicarea a devenit în sine un instrument de politică monetară, investitorii analizează fiecare virgulă a comunicatelor, declaraţiilor şi discursurilor băncilor centrale pentru a descifra mesajul din spatele acestora.

În acest exerciţiu adesea complex, aceştia pot conta de acum pe noi aliaţi: algoritmi capabili să efectueze în mai puţin de o secundă o analiză a limbajului şi tonalităţii generale a discursurilor, potrivit Les Echos.

Oamenii care dezvoltă şi utilizează aceşti algoritmi spun că inteligenţa artificială reuşeşte în cele mai multe cazuri să determine mesajul corect.

Roboţii care învaţă din mers „nu numai că analizează comunicatele mai rapid decât oamenii, ci şi mai corect“, arată Evan Schnidman, fondator al Prattle Analytics LLC, care dezvoltă şi comercializează cercetare generată pe computer privind 15 bănci centrale către clienţi fonduri de hedging de pe Wall Street, potrivit Bloomberg.

Pentru bancherii centrali care s-au bazat pe puterea cuvintelor, utilizarea în creştere a tehnologiei înseamnă că va trebui să fie şi mai atenţi la formulări.

Dar roboţii nu sunt încă extrem de inteligenţi, potrivit lui Dirk Schumacher, economist în cadrul băncii franceze Natixis, care a început recent să publice un indicator automat al optimismului legat de declaraţiile Băncii Centrale Europene.

„Întrebarea este cât de inteligenţi pot deveni. Poate în câţiva ani vom avea algoritmi care determină totul în mod corect.“

Principalul avantaj pe care oamenii îl au în faţa maşinilor este capacitatea de a citi şi înţelege ambiguitatea, arată Schumacher. „Nu este o ştiinţă perfectă şi este greu de anticipat că oamenii vor fi înlocuiţi de aceste metode în viitorul apropiat“, arată Elisabetta Basilico, consultant de investiţii.

Totuşi, tehnologia se dezvoltă rapid şi în timp ar putea fi capabilă să sesizeze sarcasmul, metaforele şi umorul.

Deocamdată, analiştii umani îşi păstrează poziţiile. Iar băncile, cum ar fi Nordea, angajează programatori pentru a dezvolta software in-house. Cătălina Apostoiu

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO