Costurile în creştere puternică legate de transportul de bunuri din Asia provoacă o criză de bunuri de larg consum în Europa pentru importatorii unei game largi de produse, de la articole pentru locuinţe, biciclete până la jucării şi fructe uscate.
Deficitul de containere goale din China a dus la o creştere de patru ori a preţurilor pe rutele maritime de transport către Europa în decurs de opt săptămâni, costurile atingând maxime record.
Drept rezultat, retailerii şi producătorii au început să se confrunte cu deficite de bunuri finite, dar şi de componente, scrie Financial Times. Youri Mercier, secretar general adjunct al Federaţiei Industriei Europene a Articolelor Sportive, spune că întârzierile de câteva săptămâni au un „impact uriaş“ asupra businessurilor.
Peter Sand, analist la asociaţia internaţională de transport maritim Bimco, arată că creşterea preţurilor „afectează predominant importatorii şi retailerii mici“.
În cadrul unui sondaj realizat în rândul a 900 de companii mici şi mijlocii de Freightos, 77% dintre acestea au raportat dificultăţi legate de lanţul de aprovizionare pe ultimele şase luni.
Dificultăţile au impact şi asupra producţiei din zona euro, potrivit unei rate în creştere de producători incluşi într-un sondaj realizat recent de IHS Markit.
Timpul de livrare de către furnizori s-a prelungit în ianuarie cel mai mult din 1997, anul în care au fost publicate pentru prima dată astfel de date, cu excepţia lunii aprilie a anului trecut, când liniile de aprovizionare au fost afectate de pandemie.
Asociaţia Europeană pentru Transport, Logistică şi Servicii Vamale (CLECAT) şi Consiliul Transportatorilor Europeni au avertizat într-o scrisoase comună adresată Comisiei Europene că „costurile în creştere de transport de marfă“ şi „livrările întârziate“ fac ca mulţi membri să întâmpine dificultăţi în a menţine „lanţurile de aprovizionare operaţionale“.
Comisia Europeană a declarat pentru FT că autorităţile de la Bruxelles sunt conştiente de „creşterile mari de preţuri înregistrate recent pe pieţele de transport containere“, dar că nu este clar în această fază dacă situaţia este rezultatul unui comportament anti-competitiv sau dacă intervenţia autorităţilor ar putea fi justificată“.