Business Internaţional

Razboiul ciocolatei s-a incheiat: Cadbury s-a predat lui Kraft pentru 13,5 mld. euro

20.01.2010, 00:00 57

Conducerea companiei britanice Cadbury a cazut de acord cu nouaoferta de preluare imbunatatita, de 11,9 miliarde de lire sterline(13,5 miliarde de euro), venita din partea grupului Kraft Foods,marcand sfarsitul a patru luni de opozitie in care a incercat sa nuajunga in mainile americanilor, scrie Bloomberg.

Oferta revizuita a Kraft este cu aproximativ 9% mai mare decatcea initiala.

"Este o tranzactie extraordinara pentru ambele parti", adeclarat James Bevan, director de investitii in cadrul CCLAInvestment Management. "Actionarii Cadbury ar trebui sa accepteoferta."

CEO-ul Kraft Irene Rosenfeld a majorat oferta initiala dupa ceCadbury a respins-o ca fiind "derizorie", iar compania americanaHershey pregatea o oferta rivala. In urma tranzactiei ar rezulta ocompanie cu vanzari anuale de 50 de miliarde de dolari.

Este putin probabil ca Hershey sa vina cu o oferta mai marepentru ca nu are forta sa mobilizeze peste 13 miliarde de euro. Deasemenea nici Ferrero, producatorul italian, nu poate pune pe masao suma atat de mare, chiar daca este detinut de cel mai bogatitalian.

Irene Rosenfeld artizanul preluari, s-a confruntat cu presiunidin partea propriilor ei actinari in sensul obtinerii pretuluicorect.

Investitorul miliardar William Ackman s-a alaturat lui WarrenBuffett, cel mai mare actionar al Kraft, in a spune ca grupul riscasa diminueze avantajele unei preluari a Cadbury prin emiterea deprea multe actiuni pentru a plati pentru aceasta.

Oferta majorata plaseaza valoarea Cadbury la de 13 ori EBITDA pe2009.

Kraft a anuntat ca nu mai are nevoie ca propriii actionari saaprobe tranzactia pentru ca a redus numarul de actiuni pe careintentioneaza sa le emita la mai putin de 20% din actiunileexistente.

"Este un adevarat succes pentru Kraft. Tranzactia reprezinta unfinal bun al conflictului de cateva luni dintre cele douacompanii", a declarat Simon Marshall-Lockyer, analist in cadrulJefferies International din Londra.

Deci, dupa patru luni in care a incercat sa faca orice numai sanu fie preluata de Kraft, Cadbury pune punct unei istoriiindependente de peste 100 de ani.

Vand afacerile din Romania

Comisia Europeana a conditionat preluarea Cadbury de renuntareala operatiunile companiei britanice de fabricare a produselor dinciocolata din Romania si Polonia, pentru a nu ajunge la o pozitiedominanta pe cele doua piete. Astfel, producatorul local alciocolatei Kandia - fosta companie Kandia-Excelent - ar putea fiscos la vanzare in 2010, la mai putin de trei ani de la achizitiasa de catre britanici intr-o tranzactie de 100 mil. euro. "Suntfoarte multi potentiali cumparatori pentru businessul din Romaniaal Cadbury, fonduri de investitii sau companii internationale,important este sa fie bani pentru aceasta tranzactie", au declaratpentru ZF surse din piata. "Este prematur sa vorbim despre modul incare vom instraina businessul de ciocolata al Cadbury din Romania,in cazul incheierii unei tranzactii", a declarat ieri MichaelMitchell, un purtator de cuvant al Kraft Foods, contactat de ZF.Mihaela Popescu

Omul din spatele preluarii

Irene Rosenfeld, directorul executiv al Kraft, nu a petrecutmult timp la sediul companiei din Chicago in ultima vreme,calatorind catre Londra si Statele Unite pentru a incerca sa-ilinisteasca pe actionari ca oferta ostila pentru Cadbury le va fibenefica, scrie Bloomberg Businessweek. Rosenfeld, 56 de ani,conduce Kraft din 2006. La sfarsitul anilor '90, a redresatoperatiunile Kraft din Canada. In anul 1981, cand lucra in cadrulGeneral Foods, Rosenfeld a inceput sa faca cercetare de piata. Ceamai mare parte a deceniului anterior o petrecuse in cadrul CornellUniversity, obtinand o diploma in psihologie, un MBA si un doctoratin marketing. Avansand in cadrul General Foods si Kraft, Rosenfelda devenit cunoscuta pentru puterea de convingere si determinareasa. In 2001, a suferit primul esec profesional, cand altcineva afost desemnat in pozitia de co-CEO al Kraft. Rosenfeld a mai ramasdoi ani in cadrul companiei, apoi s-a alaturat Frito-Lay, un rivalal companiei. Desi a dat impresia ca este legata de Frito-Lay petermen lung, in momentul in care Kraft i-a propus sa revina incadrul companiei drept CEO, Irene Rosenfeld a acceptat imediat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO