Business Internaţional

Rapperul Jay-Z a ajuns de pe scenă direct în elita oamenilor de afaceri americani şi pe coperta revistelor de business

Rapperul Jay-Z a ajuns de pe scenă direct în elita oamenilor de afaceri americani şi pe coperta revistelor de business

Autor: Gabriel Razi

28.10.2010, 23:55 235

În timp ce traversează New Yorkul pe bancheta din spate a unuiluxos Maybach negru, Jay-Z priveşte străzile oraşului său natal.Melodia "Empire state of mind" imnul dedicat de rapper metropoleiamericane, ilustrează perfect drumul rapperului din apartamentelemodeste ale Brooklynului până la biroul său din Times Square, scriecotidianul american The Wall Street Journal.

Ajuns la 40 de ani, continuă să cânte rap, modelându-se subforma liantului perfect între artist şi executiv de multinaţională.Până în prezent a avut parteneriate cu HP, Coca-Cola, Budweiser,Reebok şi Microsoft, iar revista americană Forbes l-a pus pecoperta ediţiei "400 cei mai bogaţi americani" deşi cele 450 demilioane de dolari pe care le are nu sunt de ajuns pentru a intraîn acest club select.

Jay-Z are propria companie muzicală Roc Nation, un pachetsubstanţial de acţiuni la echipa de baschet New Jersey Nets, pentrucare a plătit 4,5 milioane de dolari, şi un lanţ de baruri cu temăsportivă numite 40/40 Club.

De asemenea, îşi menţine controlul operaţional şi creativ asupraliniei de îmbrăcămtinte Rocaware, afacere pe care a vândut-o în2007 în schimbul a 204 milioane de dolari. Controlează, alături deun alt partener, linia de produse cosmetice Carol's Daughter.

I-a fost greu la început

Rapperul spune că la începutul carierei sale antreprenoriale afost privit cu mult scepticism de către partenerii de afaceri, însăacum, admite că se simte la fel de bine în birourile executivilor,precum şi pe străzile cartierului său.

Totuşi, este frustrat de puţinul respect pe care muzica rap îlcâştigă în mediile superioare ale societăţii datorită textelorlicenţioase şi imaginii violente asociate.

Dar, spune el, atunci când socializează cu figuri marcante dinmediile de afaceri sau cu politicieni, o face din postura de"ambasador" al culturii hip-hop. Shawn Carter, pe numele lui real,urmează să se lanseze în proză cu prima lui carte ce poartă titlul"Decoded".

Aceasta va fi lansată luna viitoare şi se vrea un hibrid întreistorie muzicală, comentariu social şi memoriile raperului axate petranziţia lui de la traficul de droguri către industriamuzicală.

Materialul de 336 de pagini, în marketingul căruia Microsoft vainvesti un milion de dolari, va gravita în jurul a 36 dintrepiesele scrise de artist şi va abunda în aluzii, jargon şi expresiicu dublu sens. Raperul a refuzat să scrie o carte de strategie debusiness clasică. "Ambiţia noastră, a culturii hip-hop, a fost sănu ne mulăm pe principiile şi valorile corporatiste, vrem săpreluăm lumea asta şi să o refacem după cum simţim noi", spunefostul traficant de droguri din Brooklyn.

Lansarea acestei cărţi se încadrează perfect în strategiafolosită şi în trecut de Jay-Z, aceea de a fi susţinut de parteneripotenţi financiar, dar totodată având control deplin asupra arieide creaţie a proiectului. Companiile se implică financiar în astfelde proiecte pentru a-şi asocia imaginea cu cea a faimosuluirapper.

A pornit de la impresariere

Cariera muzicală a lui Jay-Z a început în 1996, atunci cândnicio casă de discuri importantă nu era interesată să îi ofere uncontract. În consecinţă, alături de alţi doi parteneri, a hotărâtsă lanseze casa independent Roc-A-Fella Records.

Curând, a semnat un parteneriat cu faimoasa casă de producţieDef Jam Records, al cărei director executiv ajunge în 2005.

În 2007 părăseşte Def Jam şi începe negocierile, în secret, cumarele promoter de evenimente Live Nation.

Contractul, pentru care a primit 25 de milioane de dolari lasemnătură şi încă 5 milioane de dolari pentru fiecare an, i-apermis lui Jay-Z să pună bazele companiei Roc Nation. Nouainvestiţie se concentrează pe impresarierea şi lansarea de noitalente muzicale.

Ca multe alte companii din industria muzicală, companiarapperului încearcă să îşi diversifice sursele de venit pentru a nufi nevoită să se bazeze exclusiv pe fondurile provenite dinvânzarea de materiale discografice.

Roc Nation se ocupă de managementul şi impresarierea tinerilorartişti pe care îi are sub contract, cum ar fi raperul J. Cole,Willow Smith (fiica lui Will Smith), trupa rock britanică TingTings şi Rihanna. În general, Jay-Z ţine să se ocupe în totalitatede latura creativă a parteneriatelor sale şi îşi modelează imagineapublică în funcţie de acestea.

Parteneriatul dintre rapper şi brandul de şampanie Cristaldevenise atât de strâns încât, spre exemplu, atunci când el erainvitat la posturi de radio pentru a-şi promova un artist saupentru a lansa o nouă piesă, era servit cu şampanie. "E dimineaţă.Nu beau şampanie toată ziua, în fiecare zi", era nevoit Jay-Z săspună.

După ce un executiv de la Cristal a făcut o remarcă rasisăreferitoare la rapperii care beau şampania companiei, Jay-Z arenunţat la parteneriat pentru a semna imediat cu Budweiser, numaipentru "a dărâma acel mit".

Totuşi, acum admite că asocierea unei imagini ca a lui cu unbrand de bere poate fi "prea mult".

Despre viitorul său muzical rapperul din Brooklyn spune că vacontinua să cânte tot despre subiectele care l-au consacrat:traficul de droguri, tunurile în afaceri şi despre luxul care îlînconjoară în prezent.

"Nu fac decât să descriu o scenă, însă miezul poveştii estemesajul pe care îl transmit. E aproape similar unui film. Loc:Sudul Frantei. Acţiune: Tipul din cartierul mărginaş al NewYorkului, care nu a reuşit să termine liceul şi viaţa pe care oduce acum", spune el.

Afacerile lui Jay-Z

  • Linia de îmbrăcăminte Rocawear.
  • Barurile 40/40.
  • Linia de produse cosmetice Carol's Daughter.
  • Pachet de acţiuni la echipa de baschet din NBA New JerseyNets.
  • Investiţii în proiectul imobiliar J-Hotel din New York.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO