Business Internaţional

Puterea care se naste in spatele plasticului

06.01.2004, 00:00 14



Practic din primul moment in care a fost emisa prima carte de credit de catre o banca in anul 1951, Visa USA Inc. si MasterCard International Inc. au dominat acest sector de afaceri. Diners Club, Discover si American Express au incercat toate sa sparga monopolul celor doua uriase companii, insa fara prea mult succes. Situatia s-ar putea schimba in curand, insa, ca urmare a unei decizii, trecuta aproape neobservata, emisa de catre Departamentul de Justitie din Statele Unite in luna decembrie. Astfel, departamentul a decis sa renunte la opozitia sa initiala fata de incheierea fuziunii dintre First Data Corp. si Concord EFS Inc. cu sediul in Memphis, tranzactie in valoare de 6,8 miliarde de dolari.



Desi nu s-a discutat foarte mult in afara cercurilor bancare in legatura cu intentia celor doua companii de a fuziona, specialistii acestei industrii cred ca acum First Data poate obtine rezultate foarte bune pe segmente in care rivalele sale nu au avut succes. Motivul: din moment ce First Data detine vaste retele de plati electronice, aceasta va putea atrage un volum de plati pe care MasterCard si Visa nu l-au putut obtine niciodata. Odata fuziunea incheiata, First Data va putea procesa rapid peste 37% din toate tranzactiile cu carti de credit si 82% din toate transferurile de bani prin intermediul diviziei sale Western Union (FDC). Iar, in urma controlului pe care-l va detine in mod iminent asupra celor 70 de milioane de carti de debit si ATM emise de bancile ce utilizeaza reteaua Star a companiei Concord, First Data se va ocupa de aproape jumatate din tranzactiile cu carti de debit, tranzactii ce se estimeaza ca le vor depasi pe cele cu carti de credit ca volum in anul 2004.



Pe termen scurt, in urma fuziunii, veniturile de 7,6 miliarde de dolari inregistrate de First Data vor creste cu 2 miliarde de dolari, venituri obtinute in cea mai mare parte din taxe. Poate mult mai important, spun analistii, compania cu sediul in Denver va putea constitui o alternativa pentru comerciantii si bancile ce au fost nevoite sa suporte timp indelungat restrictiile si taxale mari impuse de Visa si MasterCard.



Wal-Mart Stores Inc. a anuntat recent ca nu va mai accepta cartile de debit bazate pe semnatura ale MasterCard incepand cu luna februarie, orientandu-si in schimb clientii catre cartile de debit pe baza de PIN.



In timp, observatorii acestei industrii se asteapta ca First Data sa faca urmatorul pas si sa ofere bancilor propriile carti de credit. Pentru inceput, insa, First Data ar putea oferi un procent mai mare din taxele obtinute.



Oficialii First Data neaga orice intentie a companiei de a lansa un atac frontal impotriva Visa sau MasterCard, fiind insa de acord ca dezvotarea rapida a sectorului cartilor de debit va schimba situatia. In plus, compania spera ca prin utilizarea de noi tehnologii sa obtina o pozitie mai solida.



Oficialii MasterCard nu au comentarii de facut, insa cei ai Visa raman increzatori in faptul ca bancilor si comerciantilor le va fi greu sa uite de popularitatea de care compania se bucura in intreaga lume. "Reprezenta o structura globala si o marca puternica in care clientii au incredere si care continua sa faciliteze introducerea de noi produse," remarca vice-presedintele Visa, Albert Coscia.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO