Business Internaţional

Promite UE Ucrainei mai mult decât îi poate oferi? Da, dacă nu renunţă la birocraţie, cred cercetătorii polonezi

Jose Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene: Europa s-a angajat faţă de Ucraina pe termen lung. Vom ajuta Ucraina să se reformeze şi să-şi întărească independenţa şi suveranitatea

Jose Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene: Europa s-a angajat faţă de Ucraina pe termen lung. Vom ajuta Ucraina să se reformeze şi să-şi întărească independenţa şi suveranitatea

Autor: Bogdan Cojocaru

17.04.2014, 00:05 389
Dacă intenţionează cu adevărat să ajute Ucraina prooccidentală, căreia i-a promis asistenţă financiară de 11 mi­liarde euro şi sprijin în implemen­tarea reformelor, UE trebuie să-şi schimbe modul de abordare birocratic şi să nu-şi mai raporteze proiectele la propriile standarde deoarece în cei şapte ani în care a făcut transferuri directe către bugetelor statele din Parteneriatul Estic pentru a sprijini reformele de aici nu a făcut progrese evidente, scrie EUob­server.

Timp de şapte ani UE a finanţat direct bugetele statelor din Partene­riatul Estic, exceptând Belarusul, pentru a sprijini reforme variind de la energie la justiţie şi canalizare. În total ajutoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro au fost alocate pentru finanţarea reformelor din aceste ţări, iar Ucraina, Moldova şi Georgia sunt statele care au primit cel mai mult.

Armenia şi Azerbaidjan au primit cel mai puţin. Suma şi eforturile sunt eclipsate de angajamentele asumate de UE faţă de Ucraina după ce acest stat a întors spatele Rusiei şi pentru a se apropia de Occident.

La întrebarea ce s-a întâmplat cu aceste ajutoare, având în vedere atitudinile diferite ale guvernelor estice faţă de reformele în stil european, cu problema corupţiei şi cu administraţia publică ineficientă răspunde o analiză a Institutului Polonez  pentru Afaceri Internaţionale.

Concluzia analiştilor polonezi este că în cele mai multe cazuri nimic nu s-a schimbat, ceea ce arată că UE nu ştie cum să-şi cheltuiască eficient banii.

În cazurile Moldovei şi Georgiei, Bruxelles-ul a reuşit să distribuie jumătate din resursele promise, dar din cauza procedurilor care durează prea mult, majoritatea proiectelor nu au fost finalizate.

Celelalte state, Armenia, Azer­baidjan şi Ucraina preşedintelui Ianu­kovici, au avut probleme cu respectarea condiţiilor de bază legate de transpa­renţa managementului finan­ţelor pu­blice, ceea ce înseamnă că UE nu a putut distribui fondurile. Azerbaidjan şi Ucraina au primit nu mai mult de o treime din cât s-a prevăzut.

Banii s-au dus, rezultatele nu au apărut

Iar acolo unde UE a reuşit să cheltuiască bani, rezultatele acestor investiţii sunt aproape invizibile. Autorităţile care au primit banii au elaborat cu uşurinţă strategii, dar le-au aplicat lent.

În general, statele au îndeplinit condiţiile pentru primirea tranşelor - Moldova în proporţie de 100%, Georgia de 90%, Armenia de 85%, Ucraina de 60-70% şi Azerbaidjan de 50%. Dar aceasta nu a garantat progresul refor­melor. În special în cazul Armeniei, ONG-urile avertizează că acţiunile guvernului sunt doar de faţadă.

Vinovată de insucces nu este doar lipsa de voinţă politică din ţările respec­tive, ci sunt şi propriile „păcate“ ale UE: aşteptări exagerate şi alegeri greşite în ceea ce priveşte sectoarele finanţate şi condiţiile cerute şi eforturi prea mici pentru implementarea reformelor.

Un exemplu în acest sens este sectorul energetic ucrainean, foarte corupt, pentru reformarea căruia este nevoie de miliarde de euro. UE şi-a îndreptat atenţia către acest sector dar a furnizat prea puţine fonduri.  În Georgia, descentralizarea dezvoltării regionale a reprezentat pentru UE o prioritate, cu toate că astfel de schimbări nu au fost susţinute de politicienii de acolo.

Cercetătorii polonezi au găsit că fondurile propuse de UE nu se ridică la nivelul ambiţiilor. UE ar vrea să declanşeze reforme masive finanţate cu bani de la buget pe care ţările respective de obicei nu-i au.

Economii mici precum Moldova, Georgia sau Armenia apreciază ajutorul financiar european, acesta constituind 1-5% din bugetele lor naţionale anuale. Însă aceste ţări sunt prea sărace pentru a se angaja la reforme costisitoare. În cazul Ucrainei, fondurile UE au repre­zentat o picătură într-un ocean, echi­valând cu 0,1% din bugetul naţional. În aproape toate ţările, pentru UE este dificil să monitorizeze rezultatele deoa­rece nu există mecanisme eficiente de monitorizare nici la nivelul societăţii civile, nici la nivelul administraţiei de stat. De asemenea, în programele UE sunt probleme mari în a informa populaţia despre beneficiile reformelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO