Business Internaţional

Producatorii francezi de sampanie adauga anul acesta si recesiunea pe lista de calamitati

22.11.2009, 23:27 124

Riscul producerii unei calamitati, indiferent sub ce forma, ainsotit constant generatii intregi de producatori francezi desampanie, scrie The New York Times. Acum, pe lista calamitatilor seadauga o scadere a vanzarilor de sampanie pe toate pietele deexport, in special pe cea americana, britanica si japoneza, cauzatade recesiune.

Toate acestea au parut sa aiba un apetit insatiabil pentruaceasta bautura in ultimii ani, pana in momentul declansarii crizeieconomice mondiale. Si scaderea monedelor acestor tari a avut larandul lor un efect negativ.

Marii producatori din regiunea Champagne, Moët & Chandon,Perrier-Jouët si Piper-Heidsieck, afiseaza o atitudine increzatoareinaintea sarbatorilor de iarna cand comercializeaza de obiceimilioane de sticle si genereaza cea mai mare parte a profituriloranuale.

Deocamdata, retailerii din Statele Unite ofera discounturimodeste la sampanie, desi reduceri mai consistente exista pentrumarfuri mai scumpe.

Jon Fredrikson din cadrul Gomberg, Fredrikson & Associates,o companie de consultanta in industria vinului din San Francisco, adeclarat ca retailerii americani asteapta probabil sezonulsarbatorilor pentru a decide daca vor reduce preturile labrandurile de pe segmentul superior.

Discounturi peste discounturi

In alte tari, discounturile mai consistente au inceput deja.Pretul sticlelor Moët & Chandon si Veuve Clicquot se reduce cuo treime la achizitionarea a doua sticle la un important retailerbritanic. In Australia s-a declansat un adevarat razboi alpreturilor in randul celor mai importanti retaileri de bauturialcoolice.

Chiar si in Franta, cea mai mare piata pentru sampanie, gigantulCarrefour intentioneaza sa comercializeze sampania la mai putin de10 euro. Cu un an in urma, pretul era de 12 euro.

Oficial, chilipirurile sunt o notiune de neacceptat pentruindustrie, care-si cultiva cu grija imaginea de lux sistralucire.

"Suntem artizani si nu este interesant pentru mine sa vorbescdespre piata sau preturi", a declarat Pierre-Emmanuel Taittinger,presedinte al Champagne Taittinger din Reims.

Totusi, in crame se intampla altceva, in conditiile in carevanzarile catre Statele Unite si Marea Britanie au scazut puternicin primele noua luni ale acestui an.

In Marea Britanie, scaderea a fost de 33%, pana la 12,2 milioanede sticle, in timp ce exporturile catre Statele Unite s-au redus cu43%, pana la 4,56 milioane de sticle.

Producatorii au de asemenea o problema de imagine. "Era uncliseu faptul ca sampania se vinde bine chiar si in vremuri grele",este de parere Robert Joseph, editor in cadrul revistei Meininger'sWine Business International. Consumatorii americani se indreapta inmod clar catre branduri mai ieftine.

Vanzarile de vinuri spumante mai ieftine, produse in mod tipicin Spania sau Italia, au inregistrat o crestere de 10% in acest an,in timp ce vanzarile de vinuri importate cu preturi de peste 25 dedolari au scazut cu 21%, conform lui Danny Brager, analist incadrul companiei de cercetari de piata Nielsen.

Conform cifrelor Nielsen, Taittinger, unul din cei mai mari zeceproducatori de sampanie, a reactionat printr-o majorare acheltuielilor promotionale. Procentul volumului vandut prinpromotii a crescut la 50% de la 35% in ultimii doi ani. Altiirecurg la alte "arme": stralucire si extravaganta. "Credem incontinuare ca este nevoie de sampanie in vremurile dificile", adeclarat Marc Jacheet, director global pentru Moët & Chandon."Nu vrem sa ne implicam intr-o batalie a preturilor. Facemdiscounturi, dar selectiv si rezonabil."

Spotul producatorului rival Rémy Cointreau reprezinta o scenaromantica de vis, in care o Cenusareasa moderna lasa in urma unpantof pentru iubitul sau, acesta consolandu-se cu sampania care serevarsa din pantof.

"Nu ma astept ca oamenii sa bea sampanie dintr-un pantof inajunul Anului Nou", a declarat Michelle DeFeo, vicepresedinte pemarketing pentru Rémy in Statele Unite.

"Vrem doar sa le reamintim ca sampania are aceasta laturasenzuala, asa ca ar trebui sa imparti o sticla intr-o noapte cupersoana iubita." In primele sase luni ale anului, veniturile dinvanzarile de sampanie obtinute de companie au scazut cu 42%, panala 53,19 milioane de dolari, in mare parte din cauza vanzarilorslabe din Statele Unite.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, gigantul francez din domeniularticolelor de lux, care detine Moët & Chandon si VeuveClicquot, a raportat o scadere de 18% a vanzarilor de vin sibauturi alcoolice in primele noua luni ale anului.

Anul dificil a generat temeri ca unii producatori cu probleme arputea fi nevoiti sa isi vanda afacerile din regiunea Champagne dinnord-estul Frantei.

Cyril Janisson din cadrul Janisson Baradon & Fils a declaratca firmele mai mici se descurca mai bine, pentru ca nu au exportatmasiv catre Statele Unite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO