Business Internaţional

Producători auto din toată lumea investesc miliarde de euro în Spania, o piaţă care şi-a flexibilizat piaţa muncii

Spania a devenit al doilea cel mai mare producător de automobile din Europa, cu legi de muncă flexibile şi o reţea complexă de furnizori locali.

Industria auto a Spaniei atrage miliarde de dolari în noi investiţii făcute de producători de autovehicule din întreaga lume, o veste bună pentru o economie care încă se reface după ani de recesiune şi de şomaj ridicat, scrie Bloomberg.

Companiile nemţeşti Volkswagen (VW) şi Daim­ler şi-au majorat recent capa­citatea de producţie în aceas­tă ţară. „Spania nu poate concura cu Europa de Est, dar tot este mai ieftină decât Franţa sau Germania şi la fel de competitivă“, a spus Joachim Hinz, director de planificare financiară la SEAT, o marcă achiziţionată de VW de la guvernul spaniol în 1986.

Spania nu are un producător naţional de maşini, dar a devenit al doilea cel mai mare producător de autovehicule din Europa după Germania şi se plasează pe locul opt în lume. VW a anunţat anul trecut că va investi un miliard de dolari în fabrica sa din Pamplona, unde va construi noua generaţie de modele Polo, adăugând 500 de angajaţi la o forţă de muncă de 4.500 de persoane. Muncitorii au fost de acord cu o reducere a salariului pe oră cu 50 de eurocenţi şi să lucreze o zi în plus în fiecare an, a spus Eugenio Duque, reprezentant al sindicatelor din uzina spa­niolă.

Sectorul auto a repre­zentat  8,7% din PIB-ul Spa­niei anul trecut, faţă de 5,2% în 2005. Circa 9% din forţa de muncă a Spaniei era angajată la com­paniile de profil, care au produs un număr record de 2,7 milioa­ne de autovehicule. Din­tre aces­tea, 80% au fost expor­tate. Eduardo González, director gene­ral în Spania al producă­torului german de piese auto Continental, laudă „furnizorii foarte specializaţi“ ai ţării, precum şi „forţa de lucru calificată şi relaţiile de muncă flexibile pentru a re­ac­ţiona la schimbările rapide în cerere fără a re­curge la concedieri tem­porare“. Când Ford a decis să îşi închidă uzina din Genk, Belgia, în 2014, pentru a-şi muta producţia mo­de­lelor Mondeo, Galaxy şi S-Max în Valencia, furni­­zorii locali au fost un factor important în luarea deci­­ziei.  Ford intenţionează să investească 2,3 mili­arde de euro în fabrica din Valencia până în anul 2020. Uzina este cea mai mare pe care produ­cătorul American o are în Europa.

„Furni­zorii sunt impor­tanţi pentru succesul operaţiunilor noastre în Va­len­cia“, a spus Linda Cash, director de top al Ford în Europa.

În Vitoria, nordul Spaniei, se află a doua cea mai mare fabrică de furgonete Daimler din lume, unde compania germană produce modele de mărime medie Mercedes Vito şi V-Class. Din 2012, Daimler a investit un miliard de euro în fabrică.

Renault şi PSA Peugeot Citroen din Franţa şi-au construit de asemenea o prezenţă importantă în Spania.

PIB-ul Spaniei a crescut cu 3,2% în 2015, dar rămâne mai mic decât era acum opt ani. Rata şomajului, de aproximativ 20%, este foarte ridicată în comparaţie cu media europeană, iar ponderea salariaţilor part-time în forţa de muncă a crescut de la 12% la 15%.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.