Business Internaţional

Principiul „profitul înainte de toate“ este contestat chiar de un bancher

08.07.2010, 23:10 22

Renumitul economist american Milton Friedman a greşit atuncicând a afirmat că, înainte de toate, companiile trebuie să seconcentreze asupra creării de valoare pentru acţionari, adică aprofitului, a declarat Stephen Green, preşedintele HSBC, cea maimare bancă europeană, citat de The Telegraph.

"Bineînţeles că ai nevoie de profit, însă acest indicator estedoar o dovadă a succesului. Nu trebuie să reprezinte totul într-ofirmă şi nici finalitatea. Nu este motivaţia care stă în spateleunei afaceri", a declarat Green.

"Punctul de vedere natural este că trebuie să ai un modelsustenabil de business. Însă trebuie, inevitabil, să revii laaspectele care merg mai departe de ideea că obţinerea de profiteste principala responsabilitate socială", a mai spus directorulHSBC.

Afacerile trebuie să genereze un randament satisfăcător pentrucapitalul investit, însă trebuie şi să formeze relaţii de durată şiîn acelaşi timp sustenabile cu ceilalţi deţinători de interese, aşacum sunt angajaţii, clienţii şi comunităţile în cadrul căroraacestea îşi desfăşoară activitatea.

Directorul HSBC a insistat asupra ideei că, pentru a îşidemonstra viabilitatea, capitalismul de tip occidental trebuie săprivească mai departe de obţinerea unui profit.

Green, care conduce o bancă cu 300.000 de angajaţi în 88 deţări, a explicat că viziunea lui Friedman, potrivit căreiaimplicarea socială a companiilor prin acţiuni filantropice artrebui minimizată, nu este deloc sănătoasă.

"Friedman a spus că filantropia corporatistă n-ar trebui săexiste. Eu consider însă că trebuie să fie prezentă", a spusoficialul de la HSBC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO