Business Internaţional

Povestea fondatorului Cirque du Soleil, de la cântăreţ ambulant la primul circar miliardar din lume

Povestea fondatorului Cirque du Soleil, de la cântăreţ...

Autor: CătăIina Apostoiu

03.05.2015, 09:51 812

Guy Laliberté, liderul Cirque du Soleil, franciza contemporană din domeniul circului care se bucură de un succes fantastic peste tot în lume, are o capacitate inegalabilă de a face bani, scrie Financial Times. Fost cântăreţ ambulant, Laliberté a devenit unul dintre cei mai bogaţi oameni ai Canadei şi primul circar miliardar din lume. Angajaţii săi îl numesc “Regele Soare”.

Acum, Regele Soare este şi mai bogat după ce şi-a vândut recent deţinerea majoritară în cadrul companiei către investitori americani, chinezi şi canadieni în cadrul unei tranzacţii care plasează valoarea acesteia la 1,5 miliarde $. Acum, Laliberté se poate simţi liber să se ocupe de activităţile sale preferate: poker, călătorii spaţiale şi filantropie.

Laliberté s-a născut într-o famile din clasa de mijloc în Quebec în anul 1959. Traiul său a fost unul liniştit, tatăl său lucrând în relaţii publice. Interesul faţă de circ i-a fost stârnit în copilărie cu ocazia unei călătorii pentru a asista la un spectacol al unei trupe de circ descinse din circul ambulant “Greatest Show on Earth” al showmanului din secolul 19 PT Barnum.

Acesta a citit biografia lui Barnum şi la adolescenţă a pornit prin Europa pentru a învăţa să fie artist ambulant.

Cirque du Soleil a fost fondat în Quebec în 1984 de către Laliberté şi un coleg, şi el artist ambulant, Gilles Ste-Croix. Modelul a fost aşa-numitul “circ nou” care a început să fie dezvoltat în anii ’70. Noul circ nu mai includea animale care trec prin cercuri sau care-şi încleştează fălcile în jurul gâtului vreunui circar. În schimb, un mix exotic de jongleri, acrobaţi şi clovni crea o punte între circ şi teatru, un fel de commedia dell’arte sfidătoare a morţii.

Modelul nu a avut un succes imediat. În prima noapte, vastul cort galben-albastru s-a prăbuşit.

Laliberté îşi pune ascensiunea pe seama îndrăznelii sale. “Numai curajul şi aroganţa tinereţii ne-a ajutat să supravieţuim,” a declarat acesta. De ajutor au fost şi granturi ale guvernului şi un overdraft substanţial acordat de o bancă din Quebec.

Cirque du Soleil a devenit astfel unul dintre cele mai mari branduri din show business. Acesta are 19 producţii global, dintre care 8 numai în Las Vegas. Compania comercializează 11 milioane de bilete la nivel mondial anual, peste numărul total al showurilor de pe Broadway, iar cifra de afaceri pe 2013 s-a ridicat la 750 milioane de dolari (în scădere de la 1 miliard $ în 2012).

Faimos cândva pentru pofta de petrecere, Laliberté, în vârstă de 55 de ani, cu cinci copii din două relaţii, se bucură acum de fructele succesului. Acesta are o îmbarcaţiune, o flotă de supermaşini şi un portofoliu de proprietăţi. Printre acestea se numără o proprietate de 29 milioane de dolari în Hawaii, unde acesta a creat numele Cirque du Soleil, inspirat fiind de apusurile de soare de pe insulă.

Inovaţia lui Laliberté a fost să adapteze circul la o audienţă obişnuită cu bockbusteruri hollywoodiene, jocuri video şi vedete rock.

Pe perioada anilor ’90 şi în anii 2000, succesul a crescut constant. În ultimii ani, însă, compania s-a confruntat cu venituri în scădere. Începutul declinului poate fi legat de încercarea lui Laliberté, în 2009, de a devansa Broadway-ul cu un show denumit ameninţător “Banana Shpeel”. Încercarea a fost un eşec. Între timp, Laliberté se făcea vinovat de absenteism la scară largă, după ce plătise 35 milioane $ pentru a orbita în jurul Pământului ca turist spaţial în 2009.

Deşi plin de abnegaţie şi extrem de ambiţios, Laliberté este interesat şi de alte lucruri în afară de circ. Acesta participă la campionate de poker cu miză mare şi este implicat în acţiuni filantropice. Acesta a investit 100 milioane $ din avere în One Drop, o societate de caritate pe care a creat-o în 2007.

Sfatul lui Laliberté pentru întreprinzătorii aflaţi la început este să “se încreadă în tineri”.

Mulţi dintre cei 4.000 de angajaţi ai Cirque se află în Montreal. Există temeri în Canada că noii proprietari s-ar putea muta, luând unul dintre cele mai importante exporturi culturale ale ţării cu ei.

Criticii se plâng că Laliberté a suprasaturat piaţa, însă succesul nu este nici pe departe pe sfârşite. Unul dintre showurile cele mai profitabile ale Cirque, Michael Jackson ONE, s-a lansat în 2013. Alte showuri de succes i-ar putea urma.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO