Business Internaţional

Polonia s-a integrat in Uniunea Europeana. Cu fructe si mezeluri

04.10.2004, 00:00 105



De la aderarea Poloniei la Uniunea Europeana, celelalte 24 state membre au intampinat carnea si merele poloneze ieftine si de inalta calitate cu bratele- si gurile- deschise, scrie Warsaw Business Journal.



Potrivit saptamanalului polonez, la olimpiadele post-aderare, carnea si merele poloneze ar lua medalia de aur. Ambele sectoare au beneficiat substantail de pe urma deschiderii granitelor si renuntarii la taxe vamale si restrictii. Chiar si tarile din vechea Europa au fost mai mult decat bucuroase sa cumpere produse poloneze.



Exporturile de carne din Polonia s-au dublat in perioada 1 mai- iulie, in timp ce exportul de mere proaspete s-a triplat fata de sezonul 2002-2003.





Produsele din carne...



"Aderarea la UE a fost un eveniment pozitiv pentru industria carnii", a declarat Michal Buczynski, analist la Dom Maklerski Millenium, "atat pentru fermieri cat si pentru marile companii".



Marile concerne din industria carnii, precum Sokolow si Duda, au obtinut rezultate financiare mult superioare. Astfel, Sokolow a inregistrat o crestere de 82% a profitului din exploatare pe primul semestru din 2004, comparativ cu 2003, iar pentru Duda cresterea a insemnat o explozie de 228% fata de cifrele de anul trecut. Cu toate ca la aceste rezultate au contribuit o multitudine de factori, este clar ca aderarea la UE nu a putut sa dauneze, ci doar sa ajute.



De la 1 mai 2004, taxele vamale si restrictiile prvind exportul de produse din carne au fost ridicate in totalitate, ceea ce a pemis miscarea libera peste granite. Rezultatul a fost ca, asa cum s-a mentionat mai devreme, exporturile de carne s-au dublat din mai pana in iulie 2004. Un alt efect a fost egalizarea preturilor la carne si animale, care inainte de 1 mai erau cu mult mai mici in Polonia. Acestea au ajuns, dupa 1 mai, aproape de nivelurile din Uniunea Europeana, iar unele sortimente din carne au cunoscut o majorare de 30% a preturilor. Fermierii si multe firme specializate au fost avantajate, in schimb consumatorii au trebuit sa suporte preturile mai ridicate.



Un alt efect, mai putin pozitiv, al aderarii la UE este acela ca, de acum incolo, abatoarele si fabricile de prelucrare a carnii trebuie sa indeplineasca noile standarde comunitare, in caz contrar vor fi inchise. Pana in prezent, 1.034 de intreprinderi au corespuns standardelor europene, in timp ce 250 au primit o licenta temporara de functionare pana in 2007, iar 170 au doar de la sase la 12 luni sa se conformeze cerintelor UE.



Din aceasta cauza "concurenta s-a restrans pe piata, iar producatorii mai mari si-au majorat cotele de piata", a declarat Buczynski.



Anul trecut investitiile in industria carnii s-au ridicat la 1,5 miliarde zloti (peste 344 milioane euro), iar in acest an investitiile totale se vor cifra la 2 miliarde zloti (459 milioane euro). Liderul de piata Animex, de exemplu, care exporta in SUA, Germania, Marea Britanie si Rusia, detinut de American Smithfield Foods, construieste doua noi fabrici si va prelua marca populara de salam Morliny, in acest an.



"Comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent, exporturile au crescut cu 30% in acest an pentru Animex", a afirmat Lidia Zalewska, manager relatii cu publicul al Animex. Singura problema din ultima vreme a fost Rusia.



"Doar 19 din cele 75 de fabrici dispun de certificatele care le permit sa exporte produse in Rusia", a declarat Zalewska. Animex nu a primit o asemenea licenta, in ciuda faptului ca avea deja o aprobare completa din partea UE. In acelasi timp, multe din firmele care au primit aprobare din partea Rusiei nu au certificate europene de productie. Zalewska a indicat ca decizia ar fi putut fi influentata de coruptie. Exporturile in Rusia reprezentau anterior circa 10-15% din exporturile Animex, sustine Zalewska. In ciuda acestui neajuns, dupa preluarea mezelurilor Morliny, tranzactie pe care compnaia spera sa o incheie pana la sfarsitul anului, gigantul din industria carnii va mai inghiti 2-3 procente din piata. In prezent, Animex are o cota de piata de circa 7-8% (din piata interna totala).



Potrivit lui Buczynski, viitorul rezerva in principal lucruri bune pentru industria carnii. El mai observa ca excedentul comertului cu carne (exporturi minus importuri) a crescut in acest an, si sustine ca "productia de carne va fi marita in Polonia, deoarece preturile mai mari inseamna marje superioare, si firmele vor incerca sa produca mai mult".





...si merele poloneze au cucerit Europa



Un proverb englezesc spune ca "un mar pe zi tine doctorul departe". Se pare ca acum, comunitatea medicala din Europa ar putea avea motive de ingrijorare. O data cu renuntarea la taxe si restrictii, exporturile de mere poloneze au crescut exploziv, triplandu-se comparativ cu sezonul din 2002-2003.



In prima jumatate a acestui an, statele balcanice au cumparat atatea mere din Polonia, cate achizitionasera pe parcursul intregului an 2003. Si statele vest-europene s-au grabit sa guste merele poloneze.



"Exportam din ce in ce mai mult catre statele din vechea Uniune Europeana", spune Zbigniew Przybyszewski, presedinte al SUN-SAD, un exportator important de mere. Recent, firma sa a inceput sa exporte pentru prima oara in Franta. Deja 30% din exporturile SUN-SAD sunt directionate catre Germania, asa ca un salt peste Rin parea logic pentru companie.



Sezonul merelor incepe toamna si se incheie la mijlocul verii, asa ca efectele reale ale aderarii la UE nu vor fi simtie pana in sezonul urmator- care foarte probabil va fi cel mai indeaproape urmarit sezon al merelor din istoria Poloniei.



Polonia este in prezent al treilea exportator european de fructe proaspete (dupa Franta si Italia), dar puterea ei rezida in varietatea concentratelor de fructe oferite pietei. Polonia este cel mai mare furnizor de concentrate de mere din Europa, si a exportat sezonul trecut 237,5 tone. Concentratele de suc de mere poloneze sunt apreciate pe plan mondial pentru gradul ridicat de aciditate.



Principalii cumparatori de mere poloneze, care achizitioneaza atat fructe proaspete, cat si sucuri concentrate, sunt Rusia, Republica Ceha, Slovacia, Romania, Serbia si Croatia. Dar situatia s-ar putea schimba.



"Vechea Europa este cea mai buna piata pentru noi, dar reprezenta inainte un sistem bine izolat", a spus Jan Swietlik, seful Departamentului de Economie Horticola de la Institutul de EconomieAgricola si Alimentara, entuziasmat de potentialul de export al Poloniei pe aceasta piata. "Liberalizarea pietei fructelor a venit exact la momentul potrivit. Dispunem de potential, singurul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa-l folosim bine", a continuat el, recomandand polonezilor sa intre in afacerile cu mere.





Optimismul ii cuprinde si pe consumatorii polonezi



Indicele de optimism al consumatorilor a crescut in luna septembrie cu sase puncte peste cifra din luna precedenta, atingand 87,6 puncte- cel mai ridicat nivel din 1999, se arata intr-un studiu realizat de centrul de cercetare Ipsos, citat de Warsaw Business Journal.



Ipsos considera ca aceasta ar putea marca inceputul unei ameliorari permanente a consumului. Consumul ramane insa la un nivel scazut pe fondul somajului ridicat si al sentimentului general de nesiguranta financiara pe care il manifesta consumatorii.



"Cererea mare si mai ales consumul vor fi motorul economiei", apreciaza Michal Dybula, economist sef la BNP Paribas. Potrivit lui Dybula, cresterea consumului nu va depasi totusi 3,5-4,5%, mai ales datorita situatiei actuale a ratei somajului, care merge mana in mana cu incertitudinea financiara si a locului de munca, resimtita de polonezi.



Cifrele optimiste anuntate de Ipsos pentru indicele de optimism al consumatorilor vin la scurt timp dupa alte previziuni financiare pozitive.



Economistul sef al Bank Pekao, Andrzej Bratkowski, preconizeaza ca economiile gospodariilor poloneze vor creste cu o treime pana in 2007, adica pana la 586 miliarde zloti (134,5 miliarde euro).



Ramane intrebarea daca optimismul si un anume sentiment de siguranta printre polonezi ar putea tempera aceasta tendinta spre economisire, determinand o crestere a consumului si stimuland, in acest fel, economia. Unii nu sunt insa de acord ca aceasta ar fi solutia.



Inclinatia spre economisire "este pozitiva pentru economie", este de parere Jan Fijor, economist la Centrul Adan Smith, care considera ca investitiile sunt mai importante pentru o economie decat consumul.



In acest caz, faptul ca economiile polonezilor au trecut din banci si din actiuni/obligatiuni in fondurile de pensii si asigurari, fiind astfel disponibile pentru investitii, este un semnal pozitiv.



Daca se vor confirma previziunile Bank Pekao si informatiile date de indicele de optimism calculat de Ipsos, s-ar parea ca singura veriga lipsa necesara unui adevarat boom economic este consumul sporit.



"O parte tot mai mare din venitul disponibil va fi cheltuit", a afirmat Dybula, care a afirmat ca o crestere a consumului va avea loc, in mare parte, pe pietele mari ale fortei de munca. Fondurile comunitare destinate fermierilor vor impulsiona considerabil consumul, din care vor reprezenta circa 1,5%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO