Business Internaţional

Pofta americanilor de mâncare sănătoasă alimentează o piaţă de 35 de miliarde de dolari a fermierilor care produc organic. Galerie FOTO

Pofta americanilor de mâncare sănătoasă alimentează...

Autor: Adelina Mihai

10.03.2016, 14:00 584

Obiceiurile alimentare ale americanilor încep să se îndrepte pe consumul de alimente sănătoase, iar această tendinţă alimentează o piaţă a vânzărilor de alimente organice estimată la valoarea de 35 de miliarde de dolari în 2014. În plus, creşterea medie a acestei industrii a fost de 10%  în perioada post-criză, potrivit datelor United States Department of Agriculture. Deşi industria americană de fast food este de circa 5,5 ori mai mare decât cea a produselor organice, micii fermieri spun că modelul actual al agriculturii americane nu mai este sustenabil pe termen lung, iar cererile în creştere de produse organice din partea clienţilor susţin această tendinţă.

”Primesc 20 de telefoane pe zi şi răspund la 60 de emailuri. Majoritatea clienţilor vin din Facebook, care este cel mai bun instrument de vânzare pentru noi, dar suntem şi pe Twitter, Instagram sau Pintrest”, spune C.J. Isbell, un fermier în vârstă de 30 de ani din Rockville, Virginia (districtul Hanover, SUA).

Co-proprietar al Keenbell Farm, un business de familie aflat la cea de-a treia generaţie situat la o distanţă de două ore de Washington DC, Isbell conduce astăzi o fermă organică care specializată în producţia de carne de vită, porc, pui şi cereale (soia, porumb, grâu, orz, secară etc.).

„Ferma a fost înfiinţată de bunicul meu în 1951, care s-a retras din afacere în 1998. În 2005, când aveam 20 de ani, am început renovarea fermei, cu o investiţie iniţială de 250 de dolari, doi acri de pământ (0,8 hectare- n.red.) şi două garduri şi cu o vacă împrumutată de la o vecină. De atunci şi până în prezent am investit în fermă jumătate de milion de dolari, iar anul acesta demarăm o nouă investiţie în valoare de un milion de dolari”, a spus C.J. Isbell, care este proprietar al fermei împreună cu tatăl său, care s-a implicat în afacere începând cu anul 2008.

În prezent, businessul Keenbell Farm administrează o fermă pe o suprafaţă de 350 de acri (141 de hectare), iar produsele comandate online sau telefonic pot fi achiziţionate de la magazinul amenajat în cadrul fermei, care a fost până în prezent deschis câte o zi pe săptămână, însă cererea mare îi determină pe fermieri să îşi ţină deschis magazinul câte două zile pe săptămână. Produsele pot fi achiziţionate şi în alte zile cu pre-comandă, de la trei supermarketuri din regiune cu care ferma a încheiat parteneriate.

”Am observat o preferinţă a consumatorilor şi spre zona de livrare la domiciliu, model pe care l-am testat şi noi, dar e mai dificil de implementat, raportul cost- eficienţă nu este încă cel dorit”, a mai spus Isbell.

În ceea ce priveşte tipul produselor pe care le comercializează, fermierul american susţine că modelul actual al agriculturii din SUA nu este unul sustenabil pe termen lung şi că, dacă la începutul afacerii clientul mediu era o persoană cu venituri disponibile peste medie, în prezent produsele organice sunt cumpărate de persoane cu venituri medii, o contribuţie la această tranziţie având-o şi scăderea preţurilor.

În ceea ce priveşte eventuala concurenţă care ar putea veni din partea exportatorilor europeni de produse agroalimentare (având în vedere că SUA şi UE negociază încheierea unui parteneriat de liber schimb care ar putea să fie gata până la finalul anului- Parteneriatul Transatlantic de Comerţ şi Investiţii - TTIP), Isbell spune că nu se teme de concurenţă, din contră:

”Avem nevoie de mii de oameni care să înceapă să producă organic, cum facem noi”, a spus Isbell.

Iar preferinţa americanilor spre mâncare mai sănătoasă este confirmată şi de chef-ii restaurantelor din zonă.

”America nu mai înseamnă doar McDonald's, KFC sau Pizza Hut, e mai mult decât atât. Curentul <slow food> începe să fie important şi aici, consumatorii americani devin din ce în ce mai interesaţi de mâncarea sănătoasă”, a spus chef Cathal Armstrong, care a deschis în urmă cu patru ani restaurantul Eve din Virginia, SUA, unde meniul este alcătuit doar din alimente organice, cumpărate de la fermierii din zonă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO