Business Internaţional

Peste jumătate din avioanele Air France rămân la sol. Piloţii ies în stradă, pentru prima dată de la începutul grevei

Peste jumătate din avioanele Air France rămân la sol....

Autor: Luminiţa Bogdan

23.09.2014, 17:09 463

Pentru prima oară de la începutul grevei, piloţii au participat marţi, în uniforme, la un protest, în apropiere de sediul Adunării Naţionale (Parlamentul) de la Paris.

În acest context, Air France prevede să asigure aproape jumătate din zboruri (48%), un procent uşor crescut faţă de situaţia înregistrată în cursul zilei de luni. Conducerea companiei a estimat o rată a greviştilor de 57 la sută, în scădere cu participarea înregistrată luni (65 la sută).

De la 15 septembrie, mai mult de jumătate dintre avioanele companiei sunt blocate la sol. Aceasta este cea mai lungă grevă, din 1998.

Premierul Manuel Valls a făcut, marţi, un nou apel la înceterea grevei. "Această grevă nu are niciun motiv, dăunează imaginii Franţei şi reprezintă un real pericol pentru companie", a declarat el, cerându-le piloţilor să "analizeze propunerile lansate de conducerea" Air France.

Statul francez deţine aproape 16% din acţiuni în cadrul grupului franco-olandez Air-France KLM.

O soluţie pentru depăşirea crizei părea să se contureze luni, însă anunţul transmis sindicatelor de directorul Air-France-KLM, Alexandre de Juniac, privind suspendarea până în decembrie a proiectului de dezvoltare în Europa a filialei low-cost Transavia, nu a fost aprobat de piloţi.

În urma acestei "ultime propuneri" a conducerii, piloţii grevişti şi-au înăsprit tonul şi au cerut suspendarea totală a proiectului Transavia Europe. Sindicatul SNPL AF Alpa, din care fac parte manjoritatea piloţilor Air France, a anunţat că propunerea nu reprezintă nicio garanţie cu privire la riscurile de "dumping social" în interiorul grupului.

Directorul Air-France-KLM, Alexandre de Juniac, a subliniat, luni seară, miza proiectului şi a reafirmat că "nicio companie nu este eternă". "Am propus piloţilor suspendarea proiectului până la sfârşitul anului, pentru a lăsa timp discuţiilor, negocierilor", a declarat de Juniac. "Dacă nu ajungem la un dialog şi la un acord profitabil pentru ambele părţi, vom fi nevoiţi să ne oprim", a adăugat el.

Dezvoltarea filialei low-cost în Europa îngrijorează sindicatele, care cer un contract unic pentru piloţii din cadrul grupului, indiferent de marcă (Air France, Transavia sau Hop) în vederea securizării locurilor de muncă în Franţa.

Pe de altă parte, greva "provoacă pierderi care ajung la 20 de milioane de euro pe zi", potrivit conducerii Air France.

La rândul său, sindicatul naţional al agenţiilor de voiaj (Snav) a evaluat la aproape cinci milioane de euro costurile suplimentare provocate de suspendarea a mai mult de jumătate din traficul Air France, în prima săptămână de grevă. "La momentul potrivit, Snav va cere Air France compensaţii pentru aceste pierderi", a avertizat sindicatul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO