Business Internaţional

Pandemia şi blocajele din lanţurile de aprovizionare remodelează industria bicicletelor. Boomul cererii şi problemele îi ajută pe producătorii şi retailerii mari. Mai au loc magazinele mici pe piaţă?

Din cauza problemelor de pe lanţurile de aprovizionare, unii producători de biciclete îşi mută o parte din liniile de producţie din Asia în Europa.

Din cauza problemelor de pe lanţurile de aprovizionare, unii producători de biciclete îşi mută o parte din liniile de producţie din Asia în Europa.

Autor: Bogdan Cojocaru

10.12.2021, 00:07 1466

Pandemia a dezlănţuit un boom al bicicletelor şi al interesului pentru ciclism pe toată planeta. Însă în afaceri explozia cererii a creat în lanţurile de aprovizionare presiuni atât de mari încât nu toată lumea le poate rezista. Pe scurt, producătorii şi retailerii mari sunt cei care câştigă. În SUA, ţara care, de obicei, dă tonul în acest sector, tendinţa este ca producătorii de biciclete să achiziţionize reţele de magazine pentru a avea acces direct la cumpărător. În Europa, producătorii mari, cum sunt şi cei ai gigantului Decathlon, se extind. Ce loc mai au magazinele mici pe piaţă?

În 2020, piaţa bicicletelor din Europa a crescut brutal, iar expansiunea s-a simţit şi în Europa de Est. Acum, lanţurile de aprovizionare sunt puternic împovărate, iar problema este exacerbată de criza din transport. 2020 a fost un an rupt din paradis pentru magazinele de biciclete, dar 2021 a adus nelinişte.

The Guardian scrie că unul dintre cele mai mari lanţuri de bike-shopuri din Marea Britanie, Halfords, a raportat o scădere a afacerilor cu 26%. Piaţa germană are un declin similar. Portalul maghiar de ştiri financiare penzcentrum.hu (centrul de bani, în traducere) a evaluat şi situaţia din Budapesta şi a constatat că 2020 a adus în general o dublare a vânzărilor pe piaţa bicicletelor pentru lanţurile mari de magazine de specialitate. Prima jumătate a acestui an a venit cu rezultate şi mai bune, dar din august cumpărătorii au început să dispară.

În septembrie, interesul din partea posibililor cumpărători a ajuns sub nivelurile din 2019. Pe lângă aceasta, din iune-iulie retailerii au început să se confrunte cu probleme de aprovizionare. Înainte de 2020, magazinele puteau face precomenzi pentru anul următor în august-septembrie, iar marfa începea să vină în octombrie. Acum, comenzile pentru 2022 vor fi livrate în martie în cel mai bun caz. Unii producători au cerut deja comenzile pentru 2023.

Producătorii de biciclete în sine se confruntă cu întârzieri la livrarea pieselor şi componentelor de la alţi producători şi vând biciclete cu dotări mai slabe la preţuri mai mari. În trecut, furnizorii ofereau condiţii de plată flexibile pentru comezi. În prezent, aceste facilităţi au dispărut şi ele. Vânzătorul este obligat acum să-şi asigure printr-o singură comandă la producător tot ce are de gând să vândă în întregul an. Iar producătorul nu garantează că poate furniza totul.

A comanda ceva la producător a devenit o cursă contracronometru pentru vânzători. În aceste condiţii, cine se gândeşte să-şi deschidă un magazin de biciclete trebuie să ia în considerare faptul că o să-i fie greu să găsească biciclete. De asemenea, şi cumpărătorul trebuie să se pună în gardă. În primul rând, în Budapesta, preţurile bicicletelor au crescut cu 15% anul trecut şi anul acesta şi s-ar putea să urce tot atât de mult anul viitor. Poate chiar mai mult. Transportul dă mari dureri de cap.

Dacă în mod normal trimiterea unui container cu biciclete din Asia în Europa costa 3-4.000 de dolari, astăzi preţul ajunge la 10-15.000 de dolari. În preajma Crăciunului, costul poate exploda la 20-25.000 de dolari.

De asemenea, unele modele şi mărimi se vând mai repede decât altele, astfel că, spre exemplu, bicicletele mărimea L pot deveni de negăsit în unele ţări. În altele, cererea poate epuiza mărimile M sau S. Toate acestea aduc avantaje concurenţiale jucătorilor mari, care au mai multe surse de finanţare, putere financiară şi de negociere mai mari şi mai mult spaţiu de depozitare.

De asemenea, au început să conteze mai mult conexiunile producătorului cu canalele de vânzare.

În Europa, unele companii cu tradiţie precum cea germană Canyon vând exclusiv online. În SUA începe să prindă contur tendinţa ca producătorii mari să achiziţioneze  lanţuri de magazine de biciclete. Este cazul Specialized, care a anunţat recent că va cumpăra BikeSource. Iar Pon Holdings, proprietarul bradurilor Santa Cruz şi mai nou Cannondale şi GT, a cumpărat magazinele Mike’s Bikes. Aceasta înseamnă un pas mare spre vânzări directe. Tendinţa cu achiziţiile  nu este vizibilă în Europa, a observat site-ul ceh de specialitate mtbs.cz. În schimb, îşi extind producţia companiile mari de biciclete. RTE, cel mai mare dintre producătorii de biciclete din Europa, va începe în ianuarie să livreze din Polonia, iar mai târziu va inaugurat o fabrică de biciclete electrice în Portugalia. RTE este furnizor pentru Decathlon, care are colaboratori de producţie şi în România. În România, la Timişoara, de anul viitor va începe să producă biciclete şi compania germană Corratec.Tot la Timişoara, firma SMW, furnizor pentru Decathlon, are două unităţi de producţie, una deschisă recent. SMW produce şi la Reşiţa, tot pentru lanţul francez de magazine cu articole sportive. Toate statele est-europene au acum propriile branduri de biciclete. KROSS din Polonia este unul dintre ele. Compania şi-a creat în doi ani un sistem de vânzări nou, care să includă şi online-ul. Astfel, vânzările au crescut cu 35% anul acesta, iar KROSS a devenit cel mai mare dealer de biciclete de pe internetul polonez. O treime din vânzări sunt făcute în spaţiul digital.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO