Caută doar în titlu
Business Internaţional

Pandemia, cu restricţiile sale şi cu explozia de cumpărături compulsive pe care a provocat-o, a grăbit o tendinţă: ascensiunea retailerilor fără magazine

La începutul săptămânii, angajaţii din Italia ai Amazon au intrat în grevă. A fost prima astfel de acţiu-ne din această ţară, iar ei i s-au alăturat furnizori şi şoferi. În timp ce gigantul american de retail trece printr-o perioadă extrem de bună, salariaţii se plâng că sunt forţaţi să muncească până la limită. Aceas­ta este o tendinţă accelerată de pandemie.

La începutul lunii, Amazon şi-a lansat magazinul virtual din Polonia, prima sa incursiune pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. Amazon.pl a intrat astfel în competiţie directă cu liderul local al comerţului electronic Allegro, care anul trecut s-a listat pe Bursa de acţiuni de la Varşovia prin cea mai mare IPO (ofertă publică iniţială de listare de acţiuni) din istoria pieţei. În Polonia are depozit şi cel mai mare retailer on-line din China, AliExpress.

„Argumentele pentru retailul online n-au fost niciodată mai puternice. Retailul online este segmentul de retail cu cea mai rapidă creştere. Preţuri competitive, cumpărături fără efort, selecţie grozavă de produse şi livrare rapidă au făcut din această afacere o tehnologie perturbatoare care a venit pentru a rămâne“, spune Jane Edmondson, cofondator al EQM Indexes, care a lansat recent în Europa un ETF (exchange traded fund) tematic care urmăreşte acţiuni ale companiilor din sectorului de comerţ electronic.

Fondul se va lista pe Bursa de la Londra, pe Borsa Italiana şi pe Deutsche Boerse. În timp ce pandemia de COVID-19 continuă să pună în pericol vieţile oamenilor din întreaga lume, consumatorii se obişnuiesc cu tehnologiile care oferă alternative sigure la activităţi riscante, iar cererea creşte pentru astfel de soluţii, se arată într-o analiză a platformei de informaţii din domeniul retailului pymnts.com.

În Europa, unde campaniile de vaccinare au demarat mai lent şi sunt în întârziere, capitalul curge spre platformele online care oferă alternative cu contact fizic redus sau deloc la cumpărăturile tradiţionale de fructe, legume şi alimente. Spre exemplu, Rohlik, o platformă online de agroalimente, tocmai a atras 190 de milioane de euro prin cea mai recentă rundă de finanţare. Banii vor fi folosiţi pentru extindere în Europa. Compania se laudă cu o creştere de 101% a afacerilor în 2020. Rohlik intenţionează să intre pe piaţa din Germania şi să-şi extindă operaţiunile din Cehia, Ungaria şi Austria. Platforma, care se descrie ca lider în domeniu în Europa Centrală, mizează pe o selecţie de 17.000 de produse şi livrare în două ore ca atuuri în faţa concurenţei.

În SUA, unde coloana vertebrală a economiei sunt cheltuielile consumatorilor, un boom alimentat de pandemie al start-up-urile de comerţ electronic şi „microcomercianţilor“ exclusiv online transformă geografia retailului în oraşe, scrie Bloomberg.

Breei Fullerton i-a venit ideea pentru o afacere proprie în 2019, la nunta ei: când fotograful a pozat un prim-plan al inelului său, a observat că acesta era murdar. Câteva luni mai târziu, ea a lansat Shinery, un magazin online care vinde produse netoxice de îngrijirire a bijuteriilor.

Fullerton s-a alăturat unei mari cohorte de „soloprenori“ americani care au început afaceri online în mijlocul pandemiei. „Am încercat să ne concentrăm pe partea bună a pandemiei prin intermediul mesajelor noastre“, a spus Fullerton.

„Am vrut să vorbim despre îngrijirea de sine şi despre ce poţi face când stai mai mult timp acasă. Principalii mei clienţi sunt femeile logodite recent, aşa că am transmis mesajul că «dragostea nu a fost carantinată».“

Această abordare a dat roade: Fullerton şi-a atins obiectivele de vânzări online cu o amprentă imobiliară foarte mică.

Ea închiriază spaţiu de depozitare şi birouri în cartierul Upper Westside din Atlanta printr-un startup imobiliar numit Saltbox, pionierul unui model de co-depozitare - facilităţi de depozitare şi distribuţie la comun în zone industriale destinate firmelor mici de comerţ electronic care nu au magazine fizice.

Necesitatea economică, combinată cu numeroase opţiuni la cheie pentru lansarea unei afaceri de comerţ electronic şi cu obsesia americană, alimentată de social-media, pentru banii făcuţi în timpul liber, au creat o nouă generaţie de întreprinderi mici şi comercianţi cu amănuntul care nu au nevoie de un spaţiu fizic. Această schimbare sugerează că oraşele ar putea fi nevoite să regândească modul în care atrag şi susţin locuri de muncă în retailul cu amănuntul şi întreprinderi mici în următorii ani.

Ultimul an a fost unul devastator pentru mulţi retaileri din vechea şcoală. O listă lungă de mall-urilor comerciale cu tradiţie au falimentat în 2020. Unii proprietari de mall-uri se uită la transformarea magazinelor pustii în locuinţe, iar firma de cercetare cu amănuntul Coresight estimează că până la 10.000 de magazine s-ar putea închide în 2021, un nou record.

Pe fondul acestei extincţii a magazinelor fizice, datele sugerează că afacerile de comerţ electronic la scară mică s-au înmulţit în 2020 mai mult decât era de aşteptat având în vedere creşterea aşteptată legată de expansiunea globală a cumpărăturilor online. Un studiu din februarie realizat de Economic Innovation Group, o organizaţie de lobby pentru antreprenori, a constatat că aplicaţiile de înregistrare a afacerii au crescut în general cu 24% în 2020, un ritm record.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.