Business Internaţional

O „recesiune“ de care se face vinovată toată lumea

Maersk a pus în conservare un transporator de 8.000 de containere din clasa Triple-E, printre cele mai mari din lume

Maersk a pus în conservare un transporator de 8.000 de containere din clasa Triple-E, printre cele mai mari din lume

Autor: Bogdan Cojocaru

09.11.2015, 21:31 4920
După calculele instituţiilor de prog­noză precum FMI şi Banca Mondială economia globală nu a intrat în rece­siune, dar aceasta pare să fie direcţia.

OCDE a avertizat ieri sumbru că avansul comerţului mondial este la fel de slab ca în perioadele de recesiune. OCDE a făcut, de asemenea, ceea ce instituţiile de prognoză ştiu să facă mai bine: şi-a redus proiecţiile de creştere economică. De vină, spun strategii de la OCDE, sunt turbulenţele din economii emergente precum China.

Intervenţia vine după ce Nils Sme­degaard Andersen, CEO-ul Maersk, cel mai mare transportator naval din lume, a făcut vâlvă zilele trecute spunând că „economia globală creşte într-un ritm mai lent decât prezic FMI şi alte instituţii de prognoză. Comerţul este semnificativ mai slab decât ar fi normal în creşterile prognozate acum“. Andersen are motive serioase să fie nervos. În trimestrul trei profitul diviziei de transport de containere al grupului danez s-a redus cu aproape 60%. Profitul diviziei petroliere a plonjat cu 86%. Andersen nu este primul care spune că situaţia economiei globale este mai gravă decât lasă să se înţeleagă guvernanţii şi organizaţii precum FMI. Şi nu va fi probabil nici ultimul. O analiză recentă a Reuters arată că s-ar prea putea ca economia globală să fi fost ani de zile mai slabă decât au spus strategii de la FMI, BM, OCDE şi de la alte organizaţii asemănătoare.

Ce nu spune CEO-ul Maersk este că el singur a contribuit la situaţia în care este acum compania sa. În războiul pentru cotă de piaţă şi încurajate de prognozele de creştere economică nestăvilită pentru economii emergente precum China, transpor­tatorii navali, inclusiv Maersk, au aruncat pe mare vapoare supradimen­sionate, care acum „dorm“ prin porturi pentru că nimeni nu le mai foloseşte. În doar o perioadă de trei săptămâni din august transportul de containere pe rutele dintre Asia şi Europe s-a pră­buşit cu aproape 60%.

La sfârşitul lunii octombrie Maersk a pus în conservare un transporator de 8.000 de containere din clasa Triple-E, printre cele mai mari din lume.

Anul acesta, numărul vaselor care nu mai au de lucru a atins niveluri istorice pentru întreaga industrie a transportului, potrivit Forbes. Din cauza cererii scăzute şi a investiţiilor neinspirate, An­dersen va trebui să efectueze restruc­turări şi să concedieze mii de oameni.

Mai mulţi şomeri înseamnă cheltuieli mai mici şi mai puţină încredere într-o economie. Maersk alimentează astfel un curent negativ din economie. Andersen, ca şi alţi strategi ai com­pa­niilor mari şi mici, s-ar putea să fi avut prea multă încredere în prognozele oficiale, Grecia de­mons­trând că acestea pot servi foarte uşor intereselor politice.

În plus, puţini observatori au încredere în datele statistice oferite de China şi de alte ţări unde instituţiile statului, şi nu numai, sunt controlate de guvern.

În China, partidul unic are toate motivele să facă situaţia să pară mai luminoasă decât este în realitate. Exporturile Chinei au scăzut în octombrie pentru a patra lună consecutiv.

Declinul a fost de 7% în ritm anualizat. Importurile s-au prăbuşit cu 19%.

 

Germania, oficial, o duce bine

Exporturile Germaniei, cea mai mare economie europeană, şi-au revenit puternic în septembrie după o cădere abruptă în august, potrivit datelor oficiale. Cel mai mare rol în această creştere, de 2,6% faţă de august, au avut-o economiile din UE, scrie Deutsche Welle. Livrările companiilor germane în Europa au urcat cu aproape 8%. Importurile au avansat cu 3,6%, de asemenea, după un plonjon în august. Datele încurajatoare vin după anunţarea unei serii sumbre de cifre privind activitatea industrială şi într-un moment în care guvernul condus de cancelarul Angela Merkel se confruntă cu tensiuni din interior şi din societate din cauza crizei refugiaţilor, iar două dintre cele mai mari companii germane, VW şi Deutsche Bank, se confruntă cu propriile crize. În acest context, Jens Weidmann, şeful băncii centrale germane, a explicat că de fapt economia este pe drumul unei creşteri robuste şi că nu va fi frânată de scandalul emisiilor poluante în care se afundă VW.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO