Business Internaţional

Novartis, profit in crestere

21.07.2004, 00:00 11

Novartis Ag, cel mai mare producator elvetian de medicamente, a anuntat o crestere de 18% a profitului pe cel de-al doilea trimestru, fapt la care a contribuit semnificativ cererea pentru tratamentul impotriva hipertensiunii Diovan si pastila impotriva leucemiei Gleevec. Compania se asteapta la o majorare a profitului pentru intregul an, relateaza Bloomberg.
Profitul acestui an va creste, in viziunea directorul executiv Daniel Vasella, in conditiile in care vanzarile trimestriale de Diovan au crescut cu 25% iar cele de Gleevec cu 41%. Vasella, care a ratat in aprilie preluarea companiei franceze Aventis SA, se bazeaza pe tipurile mai vechi de medicamente, deoarece compania nu va lansa pana anul viitor noi produse cu potential mare de vanzare.
Novartis se astepata la venituri mai mari pentru acest an, cu o cota de crestere vanzarilor de doua cifre, in moneda locala. Raymund Breu, directorul financiar al companiei, a declarat ca vanzarile vor creste cu mai mult de 10% pe an, in urmatorii cinci ani.
Vasella a afirmat ca planuieste sa foloseasca lichiditatile companiei, in valoare de 8 miliarde de dolari, pentru a achizitiona producatori generici de medicamente cu scopul de a deveni cel mai mare furnizor de tratamente medicale preluate de la alte companii. La inceputul lunii, directorul in varsta de 51 de ani a declarat jurnalistilor ca Novartis are in vedere 10 companii pentru viitoare posibile achizitii.
Luna trecuta, producatorul a incheiat o intelegere pentru preluarea companiei canadiene Sabex Holdings Ltd. pentru suma de 565 milioane de dolari bani gheata cu scopul de a intra pe piata tratamentelor injectabile preluate, piata in valoare de 7 miliarde de dolari. In 2002, Novartis a cumparat producatorul sloven de medicamente, Lek Pharmaceutical & Chemical Co. pentru cca. 1 miliard de dolari, prin aceasta majorandu-si capacitatea de a produce copii ale antibioticelor Augmentin de la GlaxoSmithKline Plc.
Cel mai mare competitor al companiei este Pfizer Inc., industria globala a medicamentelor avand o valoare de 400 de miliarde de dolari pe an. Prin cumpararea Aventis, Novartis ar fi urcat pe locul doi in clasamentul celor mai mari producatori din domeniu si ar fi devenit liderul productiei de tratamente impotriva cancerului.
Producatorii de medicamente pot pierde protectia de marca pentru o parte a vanzarilor in valoare aproximativa de 100 de miliarde de dolari, pana in 2005, conform firmei Datamonitor Plc, consultant londonez din domeniu. Aceasta ar determina cresterea competitivitatii producatorilor generici. Medicamentele generice functioneaza in acelasi mod ca cele de marca dar in general pot fi produse numai dupa ce protectia marcii expira. Deoarece producatorii medicamentelor generice nu au costuri mari cu cercetarea si marketingul, tratamentele preluate se vand de obicei la jumatatea pretului echivalentelor de marca.
dan.zavoianu@zf.ro



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO