Business Internaţional

Noul sef de la British Airways are de infruntat vremuri tulburi

10.10.2005, 16:15 14

Direct si nedispus sa faca compromisuri. Asa l-ar descrie multi pe Willie Walsh, noul sef de la British Airways, care a preluat controlul de la Rod Eddington, scrie BBC News.

Asemenea calitati i-ar putea fi de folos in conditiile in care el a sosit la sediul BA recent. Aici el a gasit mai multe probleme cu care mai devreme sau mai tarziu va fi nevoit sa dea piept.

Compania, care luna trecuta a raportat profituri in crestere cu 36 de procente, duce o lupta constanta pentru a-si mentine profitul pe fondul majorarii pretului la petrol. Acesta a incercat, de altfel, sa compenseze mare parte din cresterea costurilor prin indexarea biletelor cu procentul de majorare a combustibilului, dar exista o limita pana la care pasagerii sunt dispusi sa accepte tarifele propuse.

Cu toate acestea, numai un vizitator de pe o alta planeta nu ar fi constient de problemele cu care s-a confruntat BA la capitolul catering. Disputa din cadrul Gate Gourmet nu a vizat direct managementul BA, insa operatorul a fost afectat indirect de aceasta.

Cateva sute de angajati BA au intrat in greva in semn de solidaritate fata de cei de la Gate Gourmet, ceea ce a costat compania 10 milioane de lire sterline zilnic (14,63 de milioane de euro).

"Acesta este cu siguranta cea mai spinoasa problema", a declarat Chris Avery, analist la JP Morgan. "Situatia este inca fragila, chiar daca disputa de la Gate Gourmet este aproape solutionata, iar BA pare ca-si va relua activitatile obisnuite, existand posibilitatea ca problemele sa erupa din nou", a adaugat acesta.



Probleme mai vechi

Nu este prima data cand operatorul aerian se confrunta cu astfel de situatii. In vara lui 2004, angajatii au luat decizia organizarii de proteste inainte de a se ajunge la o intelegere cu managerii. Cu un an mai inainte, angajatii de la sol au demisionat protestand astfel la un nou sistem implementat de grup.

Noul director executiv, care si-a croit o reputatie de adept al reducerilor de costuri in cadrul Aer Ingus, operatorul aerian irlandez, se crede ca va continua politica initiata de Eddington.

"Este cat se poate de ciudat ca un irlandez sa fie de acord cu politica promovata de un australian, insa se pare ca vedem lucrurile in acelasi fel", a spus Walsh investitorilor, in aceasta vara.

Walsh va fi nevoit sa actioneze cu atentie in viito daca doreste sa adopte aceasi strategie ca si predecesorul sau, ale carui eforturi de restructurare s-au concretizat in mii de disponibilizari.

"Cu toate ca intelegem ca BA trebuie sa ramana competitiva, compania trebuie sa fie constienta ca unele lucruri trebuie sa se schimbe", a declarat un reprezentant al sindicatului. Lui Walsh ii revine sarcina de a revigora brandul BA, care a avut de suferit de pe urma disputelor din vara.

Walsh a reusit sa puna din nou pe picioare un operator care era pe pierderi. In 2001, cand a preluat fotoliul de director executiv al Aer Lingis, reprezenta un nume care nu spunea nimic nimanui. El s-a alaturat companiei in 1979 ca pilot si a avansat treptat, pentru ca la mijlocul anilor ''90 sa ocupe o pozitie in management.

In 1998 a devenit directorul executiv al Futura, linia aeriana charter din Spania detinuta de grup, pentru ca ulterior sa fie numit CEO.

Functia de director excecutiv la Aer Lingus a preluat-o pe fondul atacurilor din 11 septembrie, care au provocat o diminuare a profitului companiei.



Reduceri de personal

Nu a facut nici un secret din dorinta de a avea succes, a initiat masuri menite sa reduca costurile cu 30% si concediind o treime din angajati.

Prin urmare, compania a raportat un profit operational de 63,8 de milioane de euro in 2002, de la o pierdere de 35,3 de milioane de euro in anul precedent.

Declaratia pe care a facut mai demult, conform careia "o persoana rezonabila nu ajunge nicaieri prin negocieri, oferea un indiciu al persoanei care va deveni, in conditiile in care deciziile dure au facut din el un om de top cu foarte putini prieteni.

Anul trecut si-a facut cunoscuta dorinta de a explora o posibila schimbare la nivel de management. El a parasit linia aeriana in ianuarie, cu patru luni mai inainte decat era programat.

Reputatia de om integru a ramas intacta, chiar si dupa aceasta.

A refuzat sa-si ceara scuze pentru reducerile de personal declarand: "Unii oameni au criticat faptul ca Aer Lingus se concentreaza prea mult pe profitabilitate. Noi nu ne cerem scuze pentru asta".

In ceea ce priveste viata privata, el a continuat sa ramana fidel acelorasi credinte, iar in prezent conduce la serviciu o Honda din 1991.

Iar in momentul in care a devenit executivul operatorului aerian a refuzat sa-si angajeze o secretara preferand sa-si scrie singur scrisorile si sa raspunda la telefon. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO