Business Internaţional

Noul Cadillac va da de lucru suedezilor de la Saab

11.01.2005, 00:00 18



General Motors a hotarat sa construiasca un nou model de Cadillac, de dimensiuni mai mici, destinat pietei europene in fabrica Saab, decizie care se doreste a inlatura temerile suedezilor cu privire la o eventuala inchidere a fabricii, informeaza Financial Times.



GM luase in calcul varianta productiei unui nou model inca din vara anului trecut, dar abia acum proiectul a primit unda verde. Volumul estimat al productiei va fi situat intre 30.000 si 50.000 de unitati anual, potrivit unui oficial GM.



Automobilul, care va fi lansat in productie pana la sfarsitul acestui an, va fi prezentat intr-o versiune aproape finala la salonul auto de la Geneva care va avea loc in luna martie. Masina va avea o structura apropiata modelului Saab 9-3, ceea ce inseamna ca poate fi fabricat pe linia de productie existenta, fara a necesita investitii de amploare.



Chiar daca reprezentantii companiei nu au putut preciza un volum estimat al vanzarilor, productia noului model va fi ca o gura de oxigen pentru fabrica Saab din Trollhattan, care se lupta pentru a continua productia celui mai bine vandut model al sau, Saab 9-3. GM nu s-a decis daca sa aloce productia noii generatii 9-3 sau sa fabrice un nou model Opel/Vauxhall Vectra, automobile cu o structura comuna, astfel ca Trollhattan trebuie sa lupte cu uzina germana a Opel din Russelsheim.



Sindicatele au avertizat ca, daca Suedia pierde decizia - asteptata pentru luna viitoare - este foarte probabil ca uzina sa fie inchisa dupa ce va inceta productia la modelul 9-3, la sfarsitul lui 2007, cu toate ca reprezentantii companiei neaga acest lucru.



Aceste temeri au iesit la iveala anul trecut, cand Goran Persson, primul ministru suedez, a facut o vizita la Zurich, unde se afla sediul central european al GM, pentru a face lobby pentru fabrica. Suedia a promis investitii de 290 mil. dolari (219 mil. euro) in regiunea din apropierea uzinei, daca GM va produce modelul Vectra acolo.



Un director al GM implicat in luarea deciziei a declarat ca ofertele celor doua fabrici in ceea ce priveste costurile sunt oarecum similare. Costurile ridicate cu forta de munca din Germania sunt compensate de costurile mai mari din sistemul asigurarilor sociale din Suedia, de distanta fata de pietele europene a Trollhattan-ului si de riscul absentei tarii din zona euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO