Business Internaţional

Noua atitudine a oamenilor de afaceri spanioli aduce peninsula iberica in prim-plan

21.06.2005, 14:38 20

Grupurile spaniole isi construiesc imperii dincolo de granitele nationale, avånd ca principal scop diversificarea, scrie Financial Times. Spania este diferita, spunea sloganul unei campanii publicitare. Insa pe fondul unei Europe in stagnare, intreprinzatorii spanioli apar de multe ori ca facånd parte dintr-o cu totul alta liga, cel putin din punctul de vedere al indraznelii si transparentei planurilor lor.

Proiectele indraznete, precum cel al Grupului Santander care a oferit 8,5 miliarde de lire sterline (12 miliarde de euro) pentru Abbey National anul trecut, reflecta increderea tot mai mare pe care elita de business spaniola o are in mediul de afaceri, elita care este nerabdatoare sa joace un rol mai insemnat pe plan mondial.

a??Companiile spaniole au invatat din greselile pe care le-au facut in trecut in America Latina, si-au imbunatatit pozitiile si acum vor mai multa??, a spus Jordi Canals, decanul scolii de afaceri IESE din Barcelona.

Oferta de 8,5 miliarde de lire (12 miliarde de euro) pe care Santander a facut-o pentru Abbey poarta amprenta personalitatii lui Emilio Botin, presedintele bancii, in vårsta de 70 de ani, care in permanenta a incercat sa extinda imperiul Santander.

a??Este un om care are ambitii; toata viata

si-a petrecut-o in acea banca si nu se va retrage niciodataa??, a spus Americo Amorim, una din cele mai bogate persoane din Portugalia si cel mai important actionar al bancii spaniole Banco Popular.

CÃ¥nd Botin a mostenit banca de la tatal sau in 1986, Santander era a 108-a banca din lume. Dupa achizitia Abbey, ea este acum in top 10, una din ambitiile declarate ale lui Botin.

Preluarea Abbey de catre Santander a fost prima de acest fel din istoria bancara a Europei. Santander Central Hispano a achizitionat Abbey National in vara anului trecut. Ei intentioneaza sa aloce 8,5 milioane de lire sterline (12 milioane de euro) pentru rebrandingul celor 726 de filiale ale bancii britanice.

BBVA, a doua banca spaniola spera sa obtina un rezultat similar in Italia, cu oferta de 6,5 miliarde de euro pentru Banca Nazionale del Lavoro.

De un alt fel de conducere are parte Inditex, compania mama a lantului de retail Zara. Zara detine peste 730 de magazine cu haine pentru femei in aproximativ 55 de tari. Amancio Ortega, cel mai bogat om din Spania, este si cel mai evaziv intreprinzator de aici. Aparitiile sale in public sunt foarte rare, si nu acorda niciodata interviuri.

Prietenii lui Ortega spun ca nu se simte in largul sau cu o mare parte din elita spaniola datorita trecutului sau modest ca ajutor al unui vånzator de maruntisuri din Galicia. Intuitia sa a fost sa ofere producatorilor de haine o noua strategie de aprovizionare, ceea ce a redus semnificativ costurile de productie ca si termenele de livrare, care sunt vitale in industria modei. Astazi, imperiul de 13 miliarde de euro are angajati 500.000 de persoane si poate oferi la aproximativ 800 de magazine din Europa colectii de moda la fiecare doi ani.

Inditex deschide un magazin in fiecare zi si angajeaza aproximativ 7.000 de persoane in fiecare an. Compania intentioneaza sa-si dubleze capacitatea in urmatorii cinci ani in Europa.

Telefonica, cea mai mare companie spaniola, invata in sfårsit sa renunte la unele din obiceiurile dobåndite din perioada in care era monopol de stat. Pentru inceput, Telefonica a descoperit ca atitudinea pe care o ai fata de actionari face minuni pentru capitalizarea de piata. In ultimul an, grupul si-a marit considerabil valoarea dividendelor acordate si a rascumparat masiv actiuni, ambele masuri avånd ca efect marirea veniturilor investitorilor.

Cesar Alierta, presedintele Telefonica, are meritul de a fi atras atentia asupra grupului, a carui dezvoltare a fost impresionanta la sfårsitul anilor a??90. Incepånd cu anul 2000, compania si-a anulat planurile costisitoare de a promova serviciile de telefonie mobila 3G in Europa. In prezent, compania a inceput sa faca din nou achizitii, printre care se numara Cesky Telecom din Republica Ceha.

Cu toate acestea, Alierta, un fan fidel al strategiilor de investitii promovate de Warren Buffet, si-a anulat oferta pentru un grup turc de telecomunicatii detinut de stat.

Producatorul de energie Endesa si-a indreptat si el atentia spre Europa, dupa mai multi ani de consolidari si dupa ce si-a redus datoriile din America Latina. In iunie anul trecut a preluat controlul unui joint-venture italian care a devenit al treilea furnizor de instalatii al tarii. Cåteva luni mai tårziu si-a dublat participatia pe care o avea la SNET, cea mai importanta companie furnizoare de energie electrica a Frantei, atingånd procentul de 65%.

Ambitiile sale de a deveni cel mai mare provider de utilitati au fost spulberate recent, cånd o oferta de 12 miliarde de euro pentru Edison a fost respinsa de acesta din urma, care a preferat sa se alieze cu EDF.

Grupurile spaniole de real estate, consolidate in urma unei perioade favorabile care a tinut 10 ani, se orienteaza inspre regiunea Pirineilor pentru a-si diversifica portofoliile. Anul trecut s-a inceput constructia la 700.000 de case in Spania, mai multe decåt cele din Franta, Germania si Benelux la un loc. Cu toate acestea printre grupurile puternice circula temeri cu privire la saturarea pietei.

Anul acesta, Matrovacesa a lansat o oferta pentru Gecina, o companie de real estate de top din Franta, intentionånd sa creeze cea mai mare companie de imobiliare din Europa Continentala cu active in valoare de 13,6 miliarde de euro.

Si Colonial, o companie cu sediul in Barcelona, a cumparat un grup de real estate din Franta.

Grupurile de constructii, deja cele mai mari din Europa, au inceput sa practice strategii de diversificare, mai ales in servicii ca de exemplu tratamentele cu apa sau operatiunile de taxare la intrarea pe autostrada.

Marile proiecte de infrastructura finantate de Uniunea Europeana se apropie de sfårsit, aceasta sprijinånd in prezent noilor state membre din estul Europei.

Cintra, filiala Ferrovial, detine si conduce mai multe afaceri care se ocupa cu taxarea la intrarea pe autostrada in Europa si SUA, dar cauta si alte oportunitati dupa ce a cumparat Amey din Marea Britanie si o alta afacere in Barcelona la sfårsitul anului 2003.

Joaquin Ayuso, CEO Ferrovial, crede ca boom-ul pietei imobiliare spaniole s-a sfårsit si previzioneaza mai degraba un usor declin. Toate acestea sunt insa un semn de bun augur pentru afacerile cu servicii. a??Daca cererea pentru case se mentine constanta, va incepe sa se mareasca cererea pentru serviciile localea??, a spus Ayuso. a??Spania pare sa treaca printr-o perioada de tranzitie pentru momenta??, a adaugat el. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO