Porturile Europei sunt huburi pentru droguri, scrie The Economist.
Pe 16 februarie, portul Cork a capturat metamfetamină în valoare de 32,8 milioane de euro. Anul trecut, Anvers a confiscat volume record de cocaină. Majoritatea drogurilor trec însă de vamă şi ajung pe străzi. Peste un sfert din confiscările de arme de foc ilegale şi jumătate din numărul total de omucideri din UE au legătură cu traficul de droguri. Piaţa de droguri ilegale a blocului este acum estimată la cel puţin 31 miliarde de euro pe an, potrivit principalei agenţii de monitorizare a drogurilor din UE.
Porturile sunt terenuri relativ sigure pentru traficanţi. Traficul vast de containere ajută livrările suspecte să treacă neobservate. Anvers, al doilea cel mai mare port al Europei, după Rotterdam, gestionează aproximativ 290 milioane de tone de mărfuri în fiecare an. Drogurile ascunse în locuri greu de imaginat sunt dificil de găsit. Containerele care transportă produse proaspete, care necesită o procesare mai rapidă, sunt locuri populare.
Cu traficanţii devenind din ce în ce mai creativi, autorităţile încearcă să-i prindă din urmă. Utilizarea dronelor devine populară. Anvers a devenit primul port major care utilizează drone autonome în mai anul trecut şi s-a angajat de asemenea să scaneze toate containerele cu risc ridicat până în 2028.
Companiile de transport maritim fac eforturi pentru a-şi upgrada flotele cu noi tehnologii, cum ar fi containere smart şi sigilii electronice.
În ianuarie, UE a lansat o Alianţă Europeană a Porturilor pentru a creşte coordonarea între porturi, guverne şi companii private. Aproximativ 200 milioane de euro vor fi cheltuiţi pe echipamente noi de scanare.
Însă bătălia este deja pierdută pentru Europa. Numărul uriaş de containere care trec prin porturile sale face orice scanare ineficientă. Doar 10% din containerele din America de Sud şi 1,5% din numărul total de containere sunt verificate în Europa, orice procent mai ridicat putând perturba comerţul.
În plus, dacă o uşă se închide, o alta tinde să se deschidă. Porturi de dimensiuni medii, cum ar fi Helsingbord in Suedia şi Malaga din Spania, se confruntă deja cu un trafic în creştere de narcotice, fără îndoială datorită supervizării mai stricte din Rotterdam şi alte huburi consacrate de droguri.
Corupţia este dificil de eradicat. Multe reţele infracţionale internaţionale angajează coordonatori infiltraţi local. Câştigurile fac ca astfel de investiţii să merite.
Ce este de făcut? Un schimb mai eficient de informaţii ar ajuta. Însă goluri există în continuare. Portul Pireu din Grecia nu se poate alătura alianţei din cauza suspiciunilor legate de proprietarii săi chinezi. Situaţii similare ar putea apărea în cazul porturilor europene deţinute majoritar de firme străine.
Oficialii europeni îşi intensifică, pe bună dreptate, eforturile mai sus pe lanţul de aprovizionare. Totuşi, atâta vreme cât cererea din Europa este în creştere puternică, traficul va continua, iar traficanţii ar putea avea parte de un nou an extrem de bun.