Business Internaţional

Moştenirea lăsată de Ingvar Kamprad colegilor săi: Povestea gigantului din retailul de mobilă unde greşelile erau răsplătite de către Kamprad: „Câteodată, oferea şi premii pentru cele mai mari greşeli. Imaginaţi-vă asta”. Ce se va întâmpla cu Ikea, acum că sufletul companiei s-a stins din viaţă?

Moştenirea lăsată de Ingvar Kamprad colegilor săi:...

Autor: Răzvan Botea

04.02.2018, 15:49 634
 

Torbjorn Loof şi-a petrecut câteva zile pregătind prezentarea anulă a produselor pentru Ikea. Managerii de producţie precum Loof prezentau ultimele idei de mobilă şi alte accesorii către Ingvar Kamprad în anii ’90.

La două minute după ce a început întâlnirea ce urma să ţină o zi întreagă, Ingvar Kamprad întrerupe şedinţa spunând: „Îmi pare rău că întrerup, însă aş vrea să schimbăm total agenda întâlnirii de astăzi. Astăzi vreau să-mi vorbiţi despre greşelile voastre. Numai din greşeli învâţăm”, scrie Financial Times.

Ingvar Kamprad a murit la vârsta de 91 de ani, în 27 ianuarie 2018.

Sunt multe poveşti despre caracterul lui Kamprad şi obiceiurile miliardarului care a construit imperiul Ikea, de la fapul că se îmbrăca de la second-hand şi tăia cupoanele promoţionale din reviste pentru a economisi câţiva euro, până la obiceiul acestuia de a oferi recompense pentru greşelile angajaţilor.

Loof, care acum este director executiv al Inter Ikea, îşi aminteşte şocul prin care a trecut când fondatorul Ikea i-a provacat să facă greşeli: „A vrut să ştie cine a făcut cele mai mari greşeli în Ikea. Câteodată, oferea şi premii pentru cele mai mari greşeli. Imaginaţi-vă asta”.

Un lucre este cert: Decizia lui Kamprad de a fonda Ikea în 1943 la vârsta de 17 ani nu a fost o greşeală. A început cu o afacere mică în Smaland, vânzând pixuri şi cărţi poştale pe care le livra cu bicicleta, şi mai târziu cu ajutorul camionului local de livrat lapte. Astăzi, Ikea are venituri de 38 mld. dolari din 411 magazine din 49 de ţări.

Ingvar Kamprad este unul din cei mai de succes oameni de faceri de după război şi compania pe care a fondat-o a schimbat modul în care cumpărăm mobilă, determinând clienţii să vină la locaţie, să aleagă mobila şi să o cumpere dezasamblată, apoi să o asambleze acasă.  

În câţiva ani, catalogul Ikea a devenit cel mai printat material, după Biblie.

Ingvar Kamprad şi-a pregătit moartea cu mult timp înainte: A scris un pamflet intitulat „Testamentul  unui dealer de mobilă” cu mai mult de 40 de ani înainte de moartea sa în care erau expresii precum „Doar când dormim nu facem greşeli” sau „Mai avem multe de făcut. Un viitor glorios ne aşteaptă” Nimeni nu poate garanta că un concept al unei companii va fi etern, însă nimeni nu mă poate acuza că nu am încercat.”

Moartea lui Kamprad a venit într-un moment important pentru Ikea. Loof, la vârsta de 52 de ani, într-un interviu acordat după moartea fondatorului a declarat: „Am săvârşit împreună o călătorie de succes. Dar este clar că o eră apune în timp ce o altă eră răsare.”

Digitalizarea şi urbanizarea fac front comun pentru a îndepărta oamenii de magazinele Ikea către rivalii din online, cel mai adesea. Loof zice: „Trebuie să creem o criză internă pentru a scoate compania din letargia sa de automulţumire. Este Amazon mai ieftin? Câteodată da. Am tras un semnal de alarmă în legătură cu asta? Da.”

Între timp, Comisia Europeană anchetează Ikea pentru structura sa complicată care ar fi fost folosită pentru încercări de eludare a plăţii taxelor.

Ikea trebuie acum să înfrunte aceste obstacole fără liderul său carismatic. „Ingvar a fost Ingvar. Pentru mulţi dintre noi, a fost un model de urmat, un Dumnezeu. Nimeni nu îl va putea înlocui, a spus unul dintre cei mai apropiaţi colegi ai săi.

Succesul Ikea s-a datorat foarte mult şi revoluţiei maşinilor, datorită faptului că interacţiune cu magazinul presupune deplasarea, de obicei în afara oraşului, la un magazin de dimensiuni uriaşe. Cumpărăturile online acum câştigă foarte mult teren şi au un potenţial imens.

De aceea, Ikea încearcă să se reinventeze, deschizând deja un magazin mai mic în centrul Madridului, unul specializat pe mobilă de dormitoare. Urmează ca acest concept să se extindă şi în Viena, Copenhaga şi Londra.

Este vremea schimbărilor pentru Ikea. Inter Ikea în curând va începe să vândă mobila online, prin site-uri precum Amazon sau Alibaba.

De la începuturile sale din mediul rural, vânzând pixuri livrate cu bicicleta, compania a crescut foarte repede.

În 1955, Ikea s-a confruntat cu o criză pe care a întors-o în avantajul ei: competitorii suedezi au determinat furnizorii să boicoteze afacerea, însă Kamprad a găsit furnizori noi şi mai ieftini în Polonia comunistă. 

Ingvar Kamprad s-a mutat din Suedia în Norvegia împreună cu familia sa şi câteva cadre administrative, în anul 1973. Mutarea aceasta a avut loc ca şi protest împotriva taxelor mari din ţara de origine.

În 2017, Comisia Europeană a început o investigaţie asupra structurii grupului Ikea, planând asupra acestuia suspiciunea că, folosindu-se de structura sa, evită plata unor taxe.

Fondatorul Ikea declara în 2011 că ambele grupuri plătesc taxe în conformitate cu legislaţiile din fiecare ţară. Totuşi, acesta adaugă: „Întotdeauna am privit taxele ca pe nişte costuri, privindu-le în acelaşi fel ca pe orice altă cheltuiala din business. O structură fiscală optimizată ne permite să folosim fonduri care au fost taxate deja, într-o altă piaţă pentru dezvoltarea business-ului nostru. ”

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO