Business Internaţional

Moda private-jet prinde si in Ungaria

04.02.2004, 00:00 17



Un numar de companii locale din Ungaria utilizeaza aparate de zbor private pentru a-si transporta directorii la intruniri organizate in locatii mai indepartate, insa putine dintre acestea fac acest lucru public.



La numai 14 ani de la caderea comunismului, unii directori de companii din Ungaria se bucura de confortul oferit de un zbor efectuat cu un aparat de zbor ce le este pus la dispozitie pentru a-i transporta de la o intrunire la alta.



Insa, de acest confort se bucura destul de putini. In plus, aceste zboruri nu sunt facute publice.



In jur de zece companii din Ungaria, altele decat cele ale caror activitati au legatura cu transportul aerian, dispun de propriile aparate de zbor pentru transportul directorilor in scopuri de afaceri, conform lui Kalman Felvinczi, director al Arc Air Investment Kft, investitor in companiile aeriene cu buget restrans. Aparatele de zbor se afla fie in proprietatea companiei, fie in cea a unui oficial de varf, a declarat Fevinczi, adaugand ca placerea personala a directorilor de a calatori cu avionul si setea de prestigiu se numara printre motivele pentru care sunt operate astfel de aparate.



Printre companiile locale ce opereaza astfel de zboruri Felvinczi a mentionat lantul din sectorul de retail Fotex Rt, developer-ul de mall-uri Plaza Centers Hungary Kft, si operatorul magazinelor Cora din Ungaria Hungarian Hypermarket Kft.



"Dispunem de propria legatura aeriana cu sediul companiei-mama din Ingolstadt, Germania," a declarat Peter Lore, purtator de cuvant al Audi Hungaria Motor Kft, unul dintre putinii oficiali corporatisti dispusi sa comenteze pe marginea acestui subiect.



Lore a declarat ca Audi Hungaria Motor Kft a lansat astfel de curse cu un an si jumatate in urma.



"Compania a introdus o cursa zilnica pentru 19 oficiali, factorul de incarcare al avioanelor fiind de 80%," a adaugat acesta.



Lore a refuzat sa comenteze in legatura cu costurile implicate, insa a declarat ca firma sa economiseste destui bani si timp prin utilizarea unor aparate inchiriate, mai degraba decat prin recurgerea la curse programate. Audi a angajat o companie aeriana germana pentru a opera aceste curse, a declarat acesta.



Celelalte companii ce recurg la astfel de curse au fost mai putin deschise.



"Compania nu are nici un aparat de zbor in proprietate," a declarat Katalin Pancel, director al secretariatului companiei Fotez.



Pancel a declarat ca nu poate preciza daca presedintele companiei, Gabor Varszegi, detine un astfel de aparat, explicand ca toate persoanele ce ar putea oferi informatii in acest sens fie se afla in strainatate, fie nu pot fi contactate.



Conform bazei de date a US Federal Aviation Administration, Blackburn International Inc., o companie controlata de Varszegi, detine un aparat de zbor MU-300. In plus, aceeasi baza de date indica un elicopter inregistrat pe numele lui Varszegi, insa nu s-a putut determina daca este vorba de aceeasi persoana.



Un alt model la care se recurge in Statele Unite si tarile membre ale UE este cel al operarii de catre mai multe companii a catorva aparate de zbor private. Acestea cumpara sau inchiriaza aparatele impreuna, utilizandu-le in conformitate cu contributia financiara a fiecareia.



Se pare ca OTP, cea mai mare banca a Ungariei, a incercat de cateva ori sa incheie o astfel de intelegere cu alte companii ungare cu investitii considerabile in alte tari din regiune.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO