Business Internaţional

Miliardarul Philip Green condimenteaza batalia pentru Safeway

21.01.2003, 00:00 32

Miliardarul britanic Philip Green a confirmat luni ca este interesat de achizitionarea Safeway si ca intentioneaza sa formuleze o oferta cash pentru preluarea lantului de retail si se crede ca va oferi circa 2,9 miliarde lire sterline in urmatoarele zece zile, conform relatarilor Financial Times. Participarea lui Green, unul dintre cei mai de succes oameni de afaceri britanici, la cursa pentru Safeway, creeaza noi presiuni asupra celorlalti concurenti. Green se afla intr-o companie selecta, la Safeway mai ravnind Asda, al treilea retailer de pe piata britanica, detinut de liderul mondial Wal-Mart, J.Sainsbury, al doilea grup de supermarketuri din Marea Britanie, si de Kohlberg Kravis Roberts, cea mai mare companie de buy-out din lume. Batalia pentru cele 10 procente de piata detinute de Safeway a inceput o data ce William Morrison Supermarkets a anuntat ca este de acord sa cumpere lantul de retail, cedand in schimb un pachet de actiuni proprii in valoare de 3,6 miliarde lire sterline.

Un om de afaceri cu fler
Green, care nu detine pana acum un lant propriu de supermarketuri, este interesat de cele 477 de magazine ale lui Safeway pentru a patrunde pe o piata pe care autoritatile restrictioneaza constructia, iar autoritatile antitrust nu permit fuziuni intre primii trei retaileri: Asda, Sainsbury si liderul de piata Tesco. "Este o ocazie unica de a cumpara cota de piata pe cea mai mare piata de retail din Marea Britanie", spune Richard Hyman, presedintele de la Verdict Research, o companie specializata pe sectorul de retail. "De asemenea, este o oportunitate din punct de vedere financiar".
Philip Green este un om de afaceri cu un fler deosebit pentru achizitii. Anul trecut, a cumparat Arcadia Group, proprietarul firmelor de retail de imbracaminte pentru femei Dorothy Perkins si evans, pentru 850 milioane lire sterline, pentru a le adauga lantului de magazine BHS. "Grren este un intreprinzator extrem de inteligent. Se pricepe sa vada oportunitatile pe care altii nu le observa", crede Hyman. "Green nu are experienta in domeniul de retail alimentar, dar are relatii extrem de bune cu cei mai buni din domeniu". De exemplu, cu Allan Leighton, presedintele de la BHS si fostul director executiv de la Asda, pana in 1999 cand grupul britanic a fost preluat de Wal-Mart.

Conflicte
Morrison este favorizat in lupta pentru Safeway din punctul de vedere al conflictelor potentiale cu autoritatile de reglementare a concurentei. Unul dintre motivele pentru care sunt demarate investigatii oficiale in cazul fuziunilor este, in Marea Britanie, situatia in care o companie detine, in urma tranzactiei, mai mult de 25% din piata, atat la nivel national, cat si local. Dintre rivalii pentru Safeway, doar Morrison nu depaseste baremul, adaugand la cota proprie de 6% cele 9,8 procente de la Safeway.
Pe plan local insa, Morrison ar trebui sa vanda 7 din cele 477 de supermarketuri din reteaua Safeway, fata de Sainsbury, care ar trebui sa vanda 90. Conform estimarilor IGD, o companie de research non-profit specializata pe segmentul supermarketurilor, Sainsbury si Safeway ar depasi bariera de 25% pe 82 de piete, fata combinatia Asda-Safeway, care ar intra in conflict cu standardele oficiale pe 49 de piete.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO