Business Internaţional

MG Rover, calul troian al chinezilor

03.11.2004, 00:00 16



Nereusita de a stopa pierderile indica faptul ca soarta producatorului de automobile MG Rover depinde in mare masura de viitorul sau parteneriat cu Shanghai, cel mai mare producator auto din China, care a inceput sa devina crucial pentru situatia financiara a companiei britanice, relateaza Financial Times.



Kevin Howe, directorul general al Phoenix Venture Holdings, compania-mama a MG Rover, a dezvaluit ca producatorul britanic de automobile si unitatea PVH constructoare de motoare, Powertrain, au primit deja un fond pentru proiectarea unui nou model din partea Shanghai Automotive Industry (SAI).



Howe spune ca aprobarea guvernului chinez este asteptata, pentru parteneriatul detaliat, la inceputul anului viitor. Dupa aceasta, fonduri "substantiale" din partea SAI vor incepe sa finanteze parteneriatul.



El a evitat sa comenteze asupra marimii contributiilor asteptate.



Amploarea in care evolutia celor de la MG va fi influentata de acest parteneriat a devenit clara acum cateva zile, cand PVH a adus la cunostinta faptul ca programele si progresele realizate in ultimii patru ani in sfera reducerii pierderilor au ajuns la final, cu toate ca traverseaza o perioada de restrangere a vanzarilor, se confrunta cu o asa-zisa "imbatranire" a modelelor sale si cu inasprirea concurentei pe piata auto.



Prezentand bilantul PVH pe 2003, Howe a specificat ca pierderea de 77 mil. lire sterline inregistrata in 2003, sub cea de 95 mil. lire sterline contabilizata cu un an mai devreme, nu se va mai reduce in acest an.



Conturile MG Rover, unde se desfasoara activitatile principale ale grupului PVH, vor evidentia, probabil, o crestere a pierderilor peste cele de 111 mil. lire sterline inregistrate in 2002.



Cu toate acestea, Howe spune ca firma va incepe sa lucreze pe profit incepand cu 2005, beneficiind de parteneriatul cu SAI care va ajuta compania sa isi inlocuiasca vechile modele din clasa medie cu unele noi care vor fi lansate pe piata anul viitor.



Vanzarile MG Rover la nivel mondial s-au diminuat cu 2,4% pana la 144.900 unitati, anul trecut, afectand negativ cifra de afaceri a companiei cu 4%, la 1,67 mld. lire sterline. Compania a vandut cu 16% mai putin in Europa, unde numarul unitatilor vandute a fost de 92.000.



In schimb, grupul si-a intensificat activitatile de recrutare a noi dealeri, semnand in acest an acorduri cu 60 de noi dealeri si tintind pentru anul viitor incheierea de intelegeri cu alti 100.



Una dintre cele mai mari dezamagiri din punct de vedere al vanzarilor, modelul CityRover, a determinat rezilierea contractului cu Tata, partenerul indian al celor de la PVH care furniza vehiculele.



"Odata ce acordul cu SAI va fi aprobat, ne putem astepta la reinnoirea increderii in viitorul grupului si continuarea productiei de automobile MG Rover atat la Longbridge, cat si oriunde in lume", a afirmat Howe.



In scopul conceperii unui nou model si productiei in Marea Britanie si China, si pentru plusul de cota pe piata mondiala, PVH si SAI sunt deja in tratative pentru achizitia operatiunilor din Polonia ale falimentatei companii coreene DaewooMotor.



Mutarea a provocat "disconfort" concurentei din Vest, care se teme de o intensificare a presiunii concurentiale atunci cand producatorii chinezi se vor orienta catre export. "Chiar daca suntem vazuti precum un cal troian pentru industria auto din China, aceasta ipostaza nu ne deranjeaza", spune Rob Oldaker, director al departamentului de proiectare din cadrul MG Rover.



PVH resimte statutul de a fi un operator mic, prin prisma volumului, fapt evidentiat de restrangerea resurselor sale financiare. Acestea au ajuns la 100 mil. lire sterline, de la 213 mil. lire sterline la sfarsitul anului trecut.



In schimb, directorii companiei au declansat o noua controversa alimentata de platile virate catre un fond propriu de pensii. Cand s-a descoperit ca un fond de aproape 13 mld. lire sterline a fost infiintat in 2002 pentru directorii companiei, au aparut reactii virulente.



Virarea in acelasi fond a 3,58 mil. lire sterline in 2003, descoperita recent, va declansa cu siguranta indignarea celor 6.500 de salariati si reaprinderea disputelor pentru renegocierea salariilor.
marius.anton@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO