Business Internaţional

Maserati, sau succesul strategiei Fiat in segmentul premium

29.11.2007, 15:56 31

Limuzina Maserati Quattroporte a fost una dintre automobilele cu cea mai ridicata rata de aparitie la programele TV din Statele Unite si Europa de Vest, in special in seriale cu o audienta ridicata, titreaza Newsweek.
Quattroporte a aparut inclusiv in catalogul de iarna al Neiman Marcus, care a avut ca rezultat vanzarea a 60 de coupe-uri realizate in editie limitata.
Producatorul de filme Jerry Weintraub si-a cumparat recent un Maserati Quattroporte, pentru a-l utiliza ca recuzita in pelicula Ocean's 13.
Directorul executiv al companiei, Roberto Ronchi, a declarat ca telul Maserati este de a crea o cerere pentru cinci masini in plus, fata de capacitatea de productie, iar in prezent acest nivel este atins relativ repede.
Cinci modele nu pare sa sune ca foarte mult, dar cand pretul acestora se ridica la peste 100.000 de euro, acestea contribuie semnificativ la dezvoltare. Schimbarea de strategie a fost extrem de benefica pentru constructorul din Modena, care acum cativa ani era aproape de intrarea in faliment.
Dupa un lant de decizii de management care au dus compania aproape de colaps, Maserati a decis ca vanzarea de automobile catre piata din Statele Unite, care in prezent este cea mai importanta piata a Maserati, sa fie stopata. In prezent, datorita unei infuzii de capital din partea lui Fiat, noul proprietar al companiei, precum si un nou design care sa atraga managerii de top care considera limuzinele de la Mercedes-Benz prea comune, iar pe cele de la Bentley, prea scumpe, ori prea sofisticate, Maserati reincepe sa straluceasca. In 2007 vanzarile modelului Quattroporte la nivel mondial au inregistrat o crestere de aproape 30%, in timp ce vanzarile modelelor concurente precum Audi A8 au scazut cu 31%, iar cele ale Mercedes-Benz S-Klasse si BMW Seria 7 cu 18%. Aceste scaderi ale vanzarilor au fost puse pe seama crizei imobiliare americane, in conditiile in care piata automobilelor de lux o urmareste pe cea imobiliara.
Maserati a reusit sa se repozitioneze ca fiind un producator de bunuri de lux si nu doar unul de automobile premium, atragand clienti care nu au fost afectati de criza.
Maserati reprezinta un brand de nisa - ca exemplu in sustinerea acestei afirmatii, productia din acest an a companiei va ajunge la 7.000 de unitati, in comparatie cu cele 1,6 mil. automobile pe care le va comercializa BMW. Dar, la nivelul cresterii globale, compania si-a depasit competitorii directi cu pana la 50% in acest an, in principal datorita caracterului de exclusivitate. Limuzina Quattroporte si noul coupe GranTurismo, lansat in toamna acestui an, inclusiv pe piata romaneasca, sunt vazute ca alternative exotice la cei trei constructori germani (Audi, Mercedes si BMW).
Milton Pedraza, director executiv al Luxury Institute, firma care realizeaza studii de piata pe sectorul de lux, a numit Maserati "una dintre cele mai prestigioase automobile in care sa fii vazut", datorita numarului scazut al acestora.
Intr-o era in care orice automobil de clasa medie poate fi echipat cu echipamente hi-tech de top, computer de bord si tapiserie personalizata, accesoriile nu mai sunt suficiente pentru a individualiza un automobil. Maserati s-a mentinut in segmentul marcilor exclusiviste datorita procesului de fabricare manuala, de catre personal inalt-calificat si nu de catre roboti. Cu preturi intre 70.000 si 150.000 de euro, in functie de versiuni si echipare, un Maserati este o alegere logica pentru cei ce doresc ceva mai special ca un Mercedes-Benz, dar care nu vor sa plateasca inca 100.000 de euro pentru un Bentley sau un Aston Martin.
Revenirea companiei Maserati a fost pusa la punct de Fiat Group, companie care era pana acum cativa ani in pragul falimentului. In prezent automobilele Maserati au designul proiectat de casa Pininfarina, sunt echipate cu motoare V8 de origine Ferrari si dispun de suficiente echipamente si versiuni pentru a totaliza pana la patru milioane de configuratii individuale. Iar pentru a fi pe placul clientelei americane, care achizitioneza 45% din total, limuzina Quattroporte a fost echipata inclusiv cu transmisie automata.
Directorul executiv al Maserati considera ca productia companiei va atinge pana in 2011 un nivel de pana la 18.000 de unitati, in comparatie cu cel de 7.000 din prezent.
Maserati a inregistrat o crestere puternica si in Orientul Mijlociu si Indepartat, in tari precum China, Arabia Saudita sau Emiratele Arabe Unite.
Dar, ca orice brand exclusivist, exista o limita pana la care se poate creste, fara a afecta imaginea de marca.

Maserati in Romania

Reprezentantii Maserati au delarat ca vanzarile pentru intreaga gama vor ajunge in acest an la 25 de unitati, iar tinta pentru 2008 este de 35-40 de unitati. Maserati Romania a vandut intr-un interval de zece zile, in cadrul Salonului International Auto Bucuresti, 16 automobile, ajungand la nivelul vanzarilor realizate pe intreg parcursul anului trecut. Compania a semnat contracte de vanzare pentru 12 unitati Maserati GranTurismo, doua modele Quatroporte (foto) si doua Maserati Coupe, insa doar trei dintre acestea vor fi livrate in acest an. Livrarile pentru modelele Granturismo, al caror pret este de aproximativ 105.000 de euro fara TVA, urmeaza sa fie realizate in Romania in primul trimestru al anului viitor. Valoarea totala a automobilelor comercializate in cadrul SIAB ajunge, potrivit reprezentantilor companiei, la aproape 1,7 milioane de euro, in functie de pretul mediu al modelelor, deoarece niciunul nu a fost achizitionat la pretul de baza, fiecare client optand pentru dotari suplimentare. Aproximativ 50% din automobilele livrate in 2007 vor reprezenta versiuni personalizate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO