Business Internaţional

Marii producători de petrol se simt pândiţi de un mare pericol

Marii producători de petrol se simt pândiţi de un mare...

Autor: Bogdan Cojocaru

16.03.2017, 00:00 1938

Avansul tehnologiei, lupta cu poluarea, eforturile de a reduce costurile, moda şi preferinţele şoferilor dau fiori marilor producători de petrol: s-ar putea apropia momentul în care consumul nu va mai creşte - sfârşitul unei ere, cu consecinţe serioase asupra ţărilor şi companiilor care depind de producţia de ţiţei. O parte din cei mai mari producători de petrol spun lumii că acest moment („peak oil demand“, sau apogeul cererii de petrol) este încă foarte departe, în timp ce alţii se pregătesc pentru un astfel de scenariu.

Royal Dutch Shell, unul dintre cei mai mari producători de ţiţei, avertizează că consumul de petrol ar putea ajunge la apogeu peste cinci ani. Transportatorul danez Maersk îşi va dota petrolierele cu pânze uriaşe pentru a reduce consumul de combustibil, potrivit CNBC. În încercarea de a îmbunătăţi calitatea aerului din Beijing, autorităţile chineze vor să ordone ca toate taxiurile noi din oraş să aibă propulsie electrică sau pe gaz, potrivit Financial Times. În Germania, ţara unde s-au inventat motoarele pe benzină şi motorină şi patria unor producători auto mari precum BMW şi VW, unii politicieni vor ca până în 2030 motoarele cu ardere internă să fie interzise, scrie Der Spiegel. Autorităţile pariziene restricţionează adesea traficul pentru a permite limpezirea aerului.

Primarul Parisului, Anne Hidalgo, o ecologistă convinsă, a anunţat în ianuarie planuri pentru interzicerea maşinilor în unele zone din oraş şi pentru dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete. Hidalgo a declarat 2017 anul bicicletei în Paris. De asemenea, în Madrid autorităţile luptă cu poluarea restricţionând traficul auto. Apoi, Comisia Europeană este hotărâtă să schimbe relieful industriei auto anul acesta, când va adopta pentru următorii zece ani ţinte de emisii de carbon mai stricte ca până acum. Noile norme ar putea marca începutul sfârşitului pentru autovehiculele cu motoare cu combustie internă în cel mai mare bloc economic al lumii, notează Automotive News Europe. Toate acestea au impact asupra cererii de benzină şi motorină şi implicit asupra cererii de petrol.

„Credem de mult timp că cererea va ajunge la apogeu înaintea producţiei“, spunea în noiembrie 2016 directorul financiar al Shell Simon Henry. „Iar vârful l-am putea atinge cândva peste 5 ñ 15 ani, datorită eficienţei şi înlocuirii, care vor avea un efect mai puternic decât cererea nouă pentru transport.“ Shell este a doua companie de energie din lume ca valoare de piaţă. Comentariile lui Simon Henry sunt remarcabile având în vedere că jucătorii din industria petrolului prognozează de obicei decenii de creştere. Shell a început să se îndepărteze încet de petrol şi să se apropie de energia regenerabilă. CEO-ul companiei, Ben van Beurden, a explicat că a ales această mutare după o analiză amănunţită a sustenabilităţii pieţei combustibililor fosili.

„Trebuie să conştientizăm că cererea pentru petrol va ajunge la apogeu, iar aceasta se poate întâmpla în următorii zece ani“, a spus van Beurden în urmă cu câteva zile. Ministrul energiei din Arabia Saudită, Kahlid al-Falih, a caracterizat aceste comentarii ca fiind periculoase deoarece ar putea speria investitiorii înainte ca sursele de energie alternativă să devină o industrie matură. Statoil, din Norvegia, estimează că cererea va ajunge la apogeu cândva între mjlocul anilor 2020 şi sfârşitul anilor 2030.

În ediţia din 2016 a analizei World Oil Outlook OPEC atenţionează că ajungerea cererii la apogeu ar putea deveni realitate în doar un deceniu,  dar doar dacă acordurile de la Paris privind lupta contra încălzirii globale sunt respectate în totalitate. Preşedintele SUA Donald Trump a ameninţat că îşi va retrage ţara din aceste acorduri. Dacă energia regenerabilă şi alte tehnologii perturbatoare precum autovehiculele electrice îşi continuă avansul rapid, utilizarea petrolului va atinge nivelul maxim în 2030, cred analiştii de la World Energy Council. Michael Liebreich, fondatorul Bloomberg New Energy Finance, prezice  că vârful va fi atins în 2025, iar declinul va începe în anii 2030.

În tabăra scepticilor, Agenţia Internaţională pentru Energie, o organizaţie sprijinită de state bogate, prognozează că dacă nu se vor intensifica acţiunile governelor pentru limitarea efectelor încălzirii globale cererea pentru petrol va continua să crească până în 2040 şi chiar după. John Watson, CEO-ul Chevron, a spus că unele estimări privind apogeul cererii sunt autoamăgiri.

Anul trecut, Exxon Mobil, cea mai mare companie petrolieră listată, estima că „cererea globală pentru ţiţei şi alte lichide va creşte cu 20%  din 2014 până în 2040“. Arabia Saudită, cel mai mare producător,  cu rezerve cât să îi ajungă 70 de ani, asigură că cererea va continua să crescă mulţumită consumului de pe pieţele emergente, potrivit Bloomberg. Însă unele companii mari producătoare de petrol consideră că ameninţarea apogeului cererii reprezintă încă o presiune care le forţează să devină mai eficiente.

Bernard Looney, şeful diviziei de explorare şi producţie a BP, spune că grupurile petroliere mari se confruntă cu un mediu noi competitiv ca rezultat al revoluţiei şistului din SUA, al reducerii costurilor energiei regenerabile şi al eforturilor guvernului de a combate schimbările climatice prin reducerea consumului de combustibili fosili. „Există hidrocarburi din abundenţă, posibil mai multe decât lumea are nevoie. Nu ştiu ce efecte vor avea aceşti factori care modelează viitorul energiei, nimeni nu ştie. Dar cred că nu ar fi înţelept să îi ignorăm“, a spus Looney.

În ultimul deceniu s-a discutat mult despre apogeul cererii de petrol, dar consumul global a continuat să crească, de la 84,5 milioane de barili pe zi în 2006 la 96,6 milioane de barili pe zi anul trecut. Spencer Dale, economistul şef al BP, spune că maşinile electrice nu vor avea un impact care „să schimbe regulile jocului“ pentru că doar 100 de milioane de astfel de autovehicule în circulaţie până în 2035 vor reduce consumul de petrol cu numai 1,2 milioane de barili pe zi. Astăzi, maşinile de pasageri contribuie cu o cincime la consum, iar alternative ieftine sunt greu de găsit pentru a înlocui petrolul pentru alte utilizări. Însă estimarea consumului de petrol depinde mult de perspectiva preţurilor. IEA se aşteaptă ca preţurile să revină şi să depăşească 100 de dolari barilul în anii 2020.  Unii analişti cred că preţurile mai mari vor face ca maşinile electrice sau propulsate cu gaz natural lichefiat să devină mai atractive.

Ieri, ţiţeiul Brent, referinţa internaţională, se tranzacţiona cu aproape 52 de dolari pe baril.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO