Business Internaţional

Marii poluatori incep sa ia atitudine in urma schimbarilor climatice din ultima perioada

Marii poluatori incep sa ia atitudine in urma schimbarilor climatice din ultima perioada

Click pentru imaginea intreaga

01.10.2007, 01:05 20

Majoritatea companiilor au ajuns la concluzia ca schimbarile mediului inconjurator din ultima perioada vor avea un impact serios asupra afacerilor pe care le conduc si multe dintre ele vor iesi fie castigatoare, fie perdante din aceasta situatie, se arata in raportul Global Corporate Climate Change, preluat de BBC News.
Ceea ce este insa unic la acest raport este faptul ca acesta s-a desfasurat pe un esantion de 315 dintre cele mai mari companii de investitii din lume, care au in administrare fonduri de peste 41.000 de miliarde de dolari - ceea ce reprezinta de trei ori mai mult decat PIB-ul anual al Statelor Unite.
Intr-o lume in care banul reprezinta puterea, investitorii au cerut celor mai mari companii din lume sa identifice cum noile schimbari ale mediului inconjurator le-ar putea afecta afacerile si sa intocmeasca un raport, iar majoritatea dintre acestea chiar s-au conformat.
Raportul Global Corporate Climate Change reprezinta o compilatie a peste 1.300 de rapoarte ale celor mai importante corporatii internationale, care prezinta impactul activitatii lor asupra mediului inconjurator, precum si relatia inversa intre mediu si activitatile companiei, respectiv care este impactul asupra activitatilor companiei suferit din cauza modificarilor care au loc la nivelul mediului.
Multe dintre aceste companii, in special cele industriale, fac investitii uriase in incercarea de reducere a emisiilor de carbon in atmosfera. "De acum incolo, vom vorbi mereu despre schimbarile climatice", a declarat Paul Dickinson, directorul executiv al proiectului Climate Disclosure, dand exemplu compania franceza Axa care ia in considerare riscul schimbarilor climatice la fel de serios precum il ia pe cel al ratelor de schimb valutar sau cel al dobanzilor de referinta.
"Alte companii, in schimb, profita de pe urma acestor schimbari, venind cu solutii care sa rezolve problema", a mai adaugat Dickinson. Iar pentru a-si sustine afirmatia da exemplu companiile auto, in special cele japoneze Toyota si Honda, care au devenit pionierii industriei auto hibride si care, prin acest nout tip de motor care reduce emisiile de carbon extrem de mult, castiga o importanta cota de piata.
Cu toate acestea, nu toate companiile vad schimbarile climatice ca pe un potential factor care ar putea afecta afacerile lor. Acest lucru este sustinut printr-un studiu YouGov desfasurat in Marea Britanie, unde o cincime din totalul companiilor intervievate au declarat ca schimbarile de acest gen nu reprezinta un factor important pentru afacerile pe care le intreprind.
Insa, intr-un studiu desfasurat de catre John Llewellyn pentru Lehman Brothers, intitulat The Business of Climate Change II, acesta atrage atentia ca tot mai multe companii se arata din ce in ce mai interesate de acest fenomen. Intr-adevar, exista multe companii care se tem sa investeasca prea mult in instalatii de reducere a emisiilor poluante inaintea competitorilor lor, fiind de parere ca asemenea costuri efectuate inaintea acestora le-ar putea dauna afacerii si chiar le-ar reduce puterea de a concura, insa acest lucru nu inseamna ca toate companiile se feresc de asemenea investitii, a mai spus Llewellyn.
Toate aceste companii vor investii in tehnologii de reducere a emisiilor poluante doar daca va exista o baza legislativa care sa le oblige la asemenea masuri, este de parere Llewellyn. Si asta in ciuda faptului ca peste 86% dintre companiile intervievate in studiul desfasurat in Marea Britanie au raspuns ca nu au nicio strategie care raspunde la schimbarile climatice care au loc.
"Pana acum - sau cel putin pana nu de mult - companiile poluante, in special cele care eliberau in atmosfera gazele responsabile pentru efectul de sera, nu erau obligate sa plateasca pentru daunele produse prin aceste emisii si astfel nu exista nicio initiativa economica din partea acestora pentru a reduce emisiile unor astfel de substante", a tinut sa sublinieze Llewellyn in raportul sau. "Insa de acum inainte pretul actiunilor unei companii va fi direct influentat de catre performanta de mediu a companiei", a incheiat acesta.
Acesta mai este de parere ca initiativele de protectie a mediului din partea companiilor vor fi sprijinite si la nivel central de catre ministerele de finante ale statelor in care acestea intreprind diferite activitati. Pe scurt, guvernele vor fi nevoite sa reduca efectul de sera si vor cauta cea mai ieftina metoda de a face acest lucru.
Astfel, tehnologiile care vor reduce nivelul de emisii eliberate pentru o suma cat mai mica investita vor fi preferate investitiilor costisitoare care ar reduce in mod semnificativ aceste emisii.
Spre exemplu, investitia de 10 dolari pentru un bec care economiseste energie si care ar reduce emisiile de carbon cu aproximativ o tona va fi preferata investitiei curpinse intre 130 si 500 de dolari care ar fi necesara echiparii fiecarei gospodarii cu panouri solare si care ar duce la acelasi rezultat. Prin extensie, utilizarea de becuri mai eficiente din punctul de vedere al consumului de energie in valoare de 500 de dolari va duce la reducerea emisiilor de carbon cu 50 de tone - si astfel este de preferat ca mai intai fiecare gospodarie in parte sa fie echipata cu becuri mai efeciente energetic decat sa fie echipata cu panouri solare care sa furnizeze propria energie necesara.
De asemenea, este de asteptat ca ministerele de finante sa ia in calcul schimbarile care se produc la nivel climatic si sa incerce sa estimeze costurile daunelor provocate de acestea. Astfel, ministerele se vor vedea nevoite sa sprijine initiative de conservare a mediului pentru ca intotdeauna va fi mai ieftin sa previi decat sa tratezi.
Si cu toate ca atat companiile private, cat si guvernantii manifesta un interes mai mare in legatura cu reducerea emisiilor de carbon, acestea inca nu conving ca ar avea un fond special destinat acestor tipuri de investitii.
Studiul desfasurat pe un esantion de 19 companii, acestea fiind lideri in administrarea de fonduri private a relevat faptul ca inca exista o serioasa discrepanta intre seriozitatea problemei si modul in care managementul acestor companii se ocupa de aceasta. "Respondentii au dat dovada de lipsa de incredere cand a venit vorba despre incorporarea unei strategii de reducere a emisiilor poluante printre cele de top ale companiei", a declarat Llewellyn.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO