Business Internaţional

Mareata viziune a lui Alessandro Profumo, directorul UniCredito, bazata pe sansa

20.06.2005, 17:36 18

Alessandro Profumo si-a facut, in sfårsit, cunoscuta mareata sa viziune asupra tranzactiilor cross-border. In urma achizitionarii HVB, el a ajuns la cårma unei banci cu capital italian a carei marime o pune in pozitia de a concura cu cea mai mare banca a Europei, insa analistii se intreaba daca aceasta tranzactie nu este prea mult pentru experimentatul director.

Profumo, in vårsta de 48 de ani, a vegheat asupra dezvoltarii UniCredito din momentul in care a devenit director executiv, in 1998, cånd a fost fondata banca. Banca a luat nastere in urma combinarii unui numar de sapte banci locale. Insa fostul consultant din cadrul McKinsey a supravegheat un proces de integrare lipsit de probleme si a primit cu satisfactie laudele investitorilor.

UniCredito este cea mai mare banca a Italiei, din punct de vedere al capitalizarii de piata. Banca Intesa, principala sa rivala de pe piata locala, a evaluat adesea progresul inregistrat in ceea ce priveste redresarea prin eficienta cu care reusea sa reduca diferenta de performanta dintre ea si UniCredito.

Economia Italiei stagneaza, insa, ingreunånd dezvoltarea pe plan local. Catre sfårsitul anului trecut, Profumo a anuntat o incetinire a ritmului de crestere a cåstigurilor, declarånd ca intentioneaza sa reduca numarul locurilor de munca si sa lanseze un amplu proces de reorganizare.

Profumo a fost unul dintre primii ce au sesizat potentialul de crestere ce caracterizeaza Europa de Est si a incheiat tranzactii in Polonia, Republica Ceha, Slovacia, Croatia, Bulgaria, Romånia si Turcia. Aceste noi companii au fost si sunt inca promitatoare, insa reprezinta numai 15% din veniturile si profitul net obtinut de grup. Acest lucru explica partial de ce Profumo doreste sa abordeze o fuziune care ar putea da roade numai dupa ani intregi, oferind beneficii actionarilor, o fuziune care, in plus, este caracterizata de riscuri destul de mari.

In cazul in care va functiona, totusi, ar exista mari oportunitati de crestere sustinuta a cåstigurilor prin intermediul sinergiilor. Profumo ar putea pune bazele unor platforme comune in domenii cum ar fi distributia creditelor ipotecare si a produselor de creditare. De asemenea, Profumo ar obtine reduceri de costuri in urma combinarii call centerelor sau a sistemelor IT.

Asta, numai daca fuziunea va functiona. In cadrul unei note, Lehman Brothers declara saptamåna trecuta: "Combinarea si complexitatea intereselor de ordin politic, de ordin economic si ale actionarilor implica un risc foarte ridicat dupa parerea noastra si limiteaza baza rationala de ordin strategic a tranzactiei".

Profumo, in cadrul unui interviu acordat de curånd cotidianului Financial Times, a admis ca va avea foarte mult de lucru. UniCredito are nevoie de acceptul autoritatilor si spera ca a facut destul de multe pentru a-si atrage investitori.

Una din temerile principale este legata de volumul mare de active cu grad ridicat de risc al HVB. Profumo a declarat ca va incerca sa reduca numarul acestor active si ca HVB depune deja eforturi in sensul eliminarii unor credite neperformante. In urma unor astfel de masuri ar putea fi redresata rata de adecvare a capitalului bancii.

Operatiunile desfasurate de HVB in Europa de Est, sub numele Bank Austria, sunt extrem de atractive. Ar putea aparea, insa, constrångeri de ordin competitional. In 2002, UniCredito a fost obligat sa vånda unele active din Croatia catre Bank Austria pe fondul unor probleme legate de cota de piata. Acum, banca propune reunificarea acestora.

Insa dominarea pietei locale si piata est-europeana nu au reprezentat niciodata limita ambitiilor lui Profumo. In mod clar, acesta a facut planuri intr-o anumita perioada legate de conducerea unuia dintre cele mai mari grupuri vest-europene, incercånd, dar esuånd, sa incheie tranzactii in Spania, Germania si Elvetia. In cazul in care tranzactia cu HVB nu va intåmpina rezistenta autoritatilor sau a altor banci, Profumo isi va vedea visul realizat, avånd apoi de infruntat cea mai mare provocare.

Davide Serra, analist in cadrul Morgan Stanley, a declarat: " Depinde de maniera in care va fi realizata. Daca ar fi fost vorba de altcineva, ar fi fost foarte dificil, insa Profumo are o sansa de a reusi".

Profumo a recunoscut ca procesul va fi unul de durata, insa a adaugat: "Am numai 48 de ani si am energie din belsug. Echipa este destul de tånara. Cånd pornesti cu echipa de management potrivita si cu regulile de guvernare potrivite, ai parte de cel mai bun inceput".



Achizitia HVB pune capat unui capitol dezonorant pentru banca bavareza

A doua mare banca listata a Germaniei era destinata a fi un campion regional, insa a avut o viata scurta.

Achizitia HVB de catre UniCredito marcheaza sfårsitul umilitoarei existente de sapte ani a celei de-a doua mari banci germane listate.

HVB a fost creata in mare graba in 1998, dupa ce politicienii bavarezi au inceput sa-si faca griji in legatura cu faptul ca doua dintre cele mai mari banci din regiune, Hypobank si Vereinsbank, pareau sa devina tinte de preluare in vizorul Dresdner Bank si Deutsche, ambele cu sediul la Frankfurt.

Insa, in graba de a crea un campion regional, prin indemnarea Vereins de a achizitiona Hypo, s-a trecut cu vederea situatia precara in care se gasea tinta.

Un scurt exercitiu de due dilligence nu a reusit sa scoata la suprafata provizioanele extrem de scazute legate de credite neperformante constituite de Hypo, si numai la o luna dupa incheierea tranzactiei noua entitate a fost obligata sa-si constituie provizioane suplimentare in valoare de 1,8 miliarde de euro.

Actuala echipa de management a HVB, condusa de catre Dieter Rampl, aflat in pozitia de director executiv din 2003, nu s-a lasat condusa in acelasi fel, in ciuda dificultatilor.

Edmund Stoiber, premierul bavarez, a incercat, indemnånd HVB in ultimii ani sa fuzioneze cu banca locala de stat Landesbank.

Rampl, insa, avea alte planuri. Dupa ce in primii ani incercase sa reduca drastic gradul de expunere a bancii si sa consolideze situatia bancii prin vånzarea de active, acesta nu era dispus sa preia o alta banca cu o situatie la fel de dificila.

Operatiunea de salvare a fost una dramatica.

Aceasta a inclus o operatiune de reducere a volumului creditelor neperformante cu o valoare de 3,8 miliarde de euro in 2002, urmata de o reducere a valorii investitiilor cu 2 miliarde de euro pentru 2003, cåt si de constituire a unor provizioane suplimentare in valoare de 2,5 miliarde de euro pentru 2004. In primavara anului trecut, HVB a trebuit sa obtina 3 miliarde de euro pentru a completa miliardul de euro pe care-l obtinuse in vara anterioara dintr-o actiune urgenta de listare a unui pachet de 22,5% a pretioasei sale filiale Bank Austria.

Achizitionarea Bank Austria in 2000 a reprezentat singura actiune importanta din decursul scurtei vieti a HVB.

Daca aceasta tranzactie nu ar fi fost incheiata, pierderile de ordinul miliardelor de euro inregistrate in ultimii ani ar fi fost mult mai mari, iar UniCredito nu ar fi ajuns sa o curteze vreodata. Puternicele operatiuni desfasurate de Bank Austria in Europa de Est reprezinta punctul forte.

Pentru a pune måna pe aceste operatiuni, banca italiana a trebuit nu numai sa plateasca 15,4 miliarde de euro pentru HVB, dar si sa ofere 2,6 miliarde de euro pentru a cumpara pachetul de 22,5% listat din cadrul Bank Austria.

In acelasi timp, UniCredito ramåne si cu posibilul pericol ce-i ingrijoreaza dintotdeauna pe analisti: este oare HVB "curata" in sfårsit?

Banca, cu sediul in Munchen, insista asupra faptului ca operatiunea de due dilligence executata de UniCredito ar fi scos la suprafata orice problema posibila. Unii analisti nu sunt, insa, convinsi de acest lucru.

Dieter Hein din cadrul Fairesearch din Frankfurt spune: "De sase ori in decurs de sapte ani, managementul HVB a spus: Â?Ne-am analizat situatia contabila din nou si ne-am dat seama ca trebuie sa mai operam niste reduceri.Â? Chiar si dupa operatiunea de due dilligence, nimeni nu poate fi vreodata pe deplin convins ca nu vor mai aparea probleme. Poate ca strategia UniCredito e coerenta, insa realizarea sa implica un grad ridicat de risc".

catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO