Business Internaţional

Marea Britanie se apropie rapid de suveranitatea totală faţă de UE, dar fără acces liber la piaţa unică: Boris Johnson şi Ursula von der Leyen au făcut un ultim efort de compromis pentru un acord comercial, în joc fiind sute de mii de locuri de muncă

Premierul Marii Britanii Boris Johnson şi preşedintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen.

Premierul Marii Britanii Boris Johnson şi preşedintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen.

Autor: Bogdan Cojocaru

09.12.2020, 22:03 2284

În anii de după votul britanicilor pentru Brexit a existat o abundenţă de analize, prognoze şi avertismente că ieşirea Marii Britanii din UE fără un acord de comerţ liber ar însemna dezastru economic mai ales pentru ţara care a cerut divorţul. Apoi a venit pandemia şi a eclipsat cu afectele sale distructive toate scenariile apocaliptice. Însă acum, când au mai rămas doar câteva zile până la termenul limită al negocierilor pentru un acord comercial, Brexitul este încă înconjurat de incertitudine.

Un divorţ fără acord înseamnă vremuri grele pentru ambele tabere. În primul rând, produsele „made in UE“ îi vor costa mai mult pe britanici, iar importurile din Marea Britanie vor fi mai scumpe în Europa. Regatul Unit este un partener important la export pentru ţări precum cele din Europa de Est. Spre exemplu, exporturile poloneze în Marea Britanie au o pondere de peste 6% în total. În cazul României, în primele opt luni ale acestui an, ponderea a fost de 3%, piaţa britanică reprezentând a 9-a destinaţie pentru exporturile româneşti, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

O organizaţie de lobby pentru producătorii de textile, Euratex, estimează că Brexitul dur va însemna distrugerea a peste 100.000 de locuri de muncă din industria de profil din UE. Loviturile cele mai dure le-ar simţi fabricile de textile din Italia, România, Portugalia, Germania, Franţa, Spania şi Polonia. În Marea Britanie, în pericol ar fi 27.000 de locuri de muncă din sector. În cealaltă tabără, UK Office for Budget Responsibility, un organism independent care consiliază guvernul de la Londra, a calculat că Brexitul dur ar costa economia britanică 300.000 de locuri de muncă.

Experţii şi surse politice şi diplomatice spun că un acord de comerţ liber între Londra şi UE este încă posibil. Pentru acest lucru premierul Brexit Boris Johnson s-a deplasat ieri la Bruxelles pentru o cină cu şefa Comisiei Europene Ursula von der Leyen - The Last Supper (Cina cea de taină), scrie metaforic The Guardian. Dar pentru ca negocierile să aibă succes, şeful cabinetului britanic va trebui să renunţe la definiţia sa pentru suveranitate, la ideologie şi poate la propria mândrie, notează CNN. Cei doi au discutat anterior şi la telefon, fără rezultat. Într-un punct mort au ajuns şi discuţiile dintre negociatorul Marii Britanii Lord Frost şi reprezentantul UE Michel Barnier. O sursă din guvernul britanic a declarat pentru BBC că un progres la nivel politic ar permite reluarea negocierilor în următoarele zile. Pentru Marea Britanie, încheierea tranziţiei de după Brexit fără acord ar însemna că nu va mai beneficia de tratament special din partea UE, arată Deutsche Welle.

În calitate de membru al UE, Marea Britanie făcea parte dintr-un sistem comercial uniform care cuprinde o piaţă unică cu peste 450 de milioane de consumatori europeni. În prezent, UE este cel mai mare partener comercial al Marii Britanii, cumpărând 43% din totalul exporturilor acestei ţări în 2019.

Dacă nu se ajunge la un acord, începând cu 1 ia­nuarie 2021 comerţul dintre UE şi Marea Britanie va fi guvernat de regulile şi tarifele stabilite de Organizaţia Mondială a Comerţului în 1995. Marea Britanie va trebui să plătească tarife la importurile din UE, şi invers.

Creşterea tarifelor la produsele alimentare ar putea însemna  scumpirea alimentelor pentru consumatorii britanici. Supermarketurile se pot aştepta la un cost suplimentar de 3,1 miliarde de lire sterline (2,4 miliarde de euro) pe an, potrivit Consorţiului Britanic de Retail, cu aproximativ 85% din alimentele importate din UE fiind tarifate cu cel puţin 5%. Textilele, animalele şi produsele de origine animală, precum şi produsele alimentare şi băuturile se numără printre categoriile de importuri pentru care sunt aşteptate cele mai mari creşteri ale preţurilor, cu majorări probabile ale preţurilor de import de cel puţin 20%.

Producătorii auto britanici se vor confrunta cu tarife de 10% la toate exporturile de autoturisme către bloc,  în timp ce exportatorii de produse lactate se pot aştepta la taxe de 35,4%.

Sectorul serviciilor din Marea Britanie, care contribuie cu aproximativ 80% la PIB-ul ţării, îşi va pierde accesul la clienţii UE. Pentru a putea avea în continuare clienţi europeni, companiile vor fi forţate să înfiinţeze birouri în UE, aşa cum unele au făcut deja. Mulţi ar putea fi obligaţi să îşi reacrediteze calificările profesionale la autorităţile din UE dacă vor dori să-şi menţină operaţiunile acolo. Marea Britanie ar fi, de asemenea, eliminată de pe piaţa energetică a UE.

Furnizorul de servicii financiare german Allianz prezice că Marea Britanie va suporta o creştere generală a preţurilor la import de 15% care reflectă tarife mai mari, o depreciere estimată la 10% a lirei, precum şi îngreunarea aprovizionării şi mai multe obstacole administrative. Analiştii au prognozat o scădere cu 5% a produsului intern brut (PIB) britanic şi una cu 15% a exporturilor totale.

Dificultăţile nu vor lipsi nici din tabăra europeană. Îngreunarea accesului UE la piaţa cu aproximativ 65 de milioane de consumatori britanici printr-un Brexit fără acord ar putea costa blocul comunitar până la 33 miliarde euro în exporturi anuale. Germania va fi cel mai puternic afectată (8,2 miliarde euro), urmată de Olanda (4,8 miliarde euro) şi Franţa (3,6 miliarde euro).

De asemenea, un Brexit dur îi va împiedica pe pescarii din UE să mai pescuiască în apele britanice, ceea ce înseamnă că multe comunităţi locale de coastă din Franţa nu vor mai avea de lucru. Ajutarea sectoarelor afectate din UE ar cere un plan coordonat şi sprijinit de toate statele membre, ceea  ce, după cum au demonstrat pandemia şi crizele anterioare, este dificil de obţinut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO