Business Internaţional

Mamuţii industriali sunt o specie pe cale de dispariţie în Germania. ThyssenKrupp, Siemens şi Continental se adaptează la schimbările aduse de noua revoluţie industrială separându-se în unităţi mai mici

CEO-ul Continental Elmar Degenhart (mijloc): „În următorul deceniu şi mai departe în timp, industria automotive va trece prin cele mai profunde schimbări din istoria sa de 130 de ani.“

CEO-ul Continental Elmar Degenhart (mijloc): „În următorul deceniu şi mai departe în timp, industria automotive va trece prin cele mai profunde schimbări din istoria sa de 130 de ani.“

Autor: Bogdan Cojocaru

23.07.2018, 22:43 1247

Conglomeratele germane Thyssen Krupp, Siemens şi Continental, exportatori şi angajatori de top în diferite părţi ale Europei, sunt prea lenţi pentru a lupta cu schimbările aduse de concurenţă, de tehnologia disruptivă şi de investitorii activişti. Pentru a supravieţui într-un mediu în care profitul şi viteza de reacţie sunt vitale, coloşii îşi micşorează dimensiunile.  

Iar ThyssenKrupp, Siemens şi Continental reprezintă doar începutul erei deconsolidării într-o ţară în care acţionariatul încrucişat, cu participaţii minoritare paralizante şi cu familii care controlează afaceri mari sunt normalul şi au format o cale sigură spre stabilitate, diversificare şi creştere constantă, dar adesea foarte lentă, scrie Handelsblatt.

Situaţia tensionată de la ThyssenKrupp, un conglomerat care produce de la submarine la lifturi şi oţel, s-a transmis în mediul politic. Preşedintele şi directorul executiv ai companiei au demisionat luna aceasta forţaţi de presiunile acţionarilor activişti care cer restructurarea conglomeratului. Cei doi directori s-au opus schimbărilor. Spargerea companiei în compo­nentele sale ar aduce o creştere mai rapidă şi profituri mai mari. Întreruperea unei tradiţii de către investitori activişti - acţionari care caută agresiv profit - zgândăre mândria unor politicieni socialişti ca Sigmar Gabriel, fost vicecancelar al Germaniei din partea social-democraţilor, parteneri în coaliţia cancelarului creştin-democrat Angela Merkel. Pentru Gabriel, ata­curile investitorilor asupra ThyssenKrupp reprezintă atacuri asupra democraţiei, după cum scrie chiar el într-o opinie publicată în Handelsblatt, principalul ziar de business din Germania. „Conglomeratul este unul dintre principalele exemple de succes ale economiei de piaţă sociale din Germania“, apreciază poli­ti­cianul. „Un cutremur politic se întâmplă în regiunea industrială Ruhr: investitorii Cevian şi Elliott par să fi făcut o fixaţie pentru distrugerea moştenirii reprezentate de ThyssenKrupp, la care amândoi sunt acţionari minoritari“, continuă el.

Pentru fostul vicecancelar, ThyssenKrupp este una dintre cele mai vechi companii din Germania, cu o istorie de două secole. Este un exemplu de afacere conştientă de responsa­bilitatea  socială încă de la revoluţia industrială: „contractele salariale solide, pensiile bune şi codeterminarea sunt la fel de evidente ca înţelegerile corecte cu angajaţii. De aceste realizări ale economiei de piaţă socială se râde pe Wall Street“. Pentru Gabriel, investitorii Cevian şi Elliott sunt reprezentanţii capitalismului de tip cazinou cărora nu le pasă de ce se întâmplă după spargerea ThyssenKrupp. Prin această atitudine, Cevian şi Elliott, acesta din urmă fiind comparat cu o „lăcustă“, devin „duşmanii democraţiei noas­tre.“, De aceea, spune fostul oficial gu­vernamental, politicienii trebuie să aleagă o tabără.

Cancelarul Merkel consideră pur şi simplu că structura ThyssenKrupp este o chestiune comercială. „La final, vorbim de o decizie co­mercială“, a spus ea. Compania este în plin proces de trans­formare, punându-şi în comun divizia producătoare de oţel cu cea a grupului indian Tata  Steel. În acest fel, cei doi producători speră că vor deveni mai competitivi pe piaţa europeană în faţa importurilor ieftine din Asia.

La Siemens, nici investitorii activişti şi nici o revoluţie industrială nu l-au determinat pe CEO-ul Joe Kaeser, căpitanul neoficial al Germany Inc, să separe de corpul grupului prospera divizie de sănătate. Logica mutării este că noua companie Healthineers va putea reacţiona mai rapid la competiţia din domeniul tehnologiei de top.

De asemenea, Simens şi acţionarii vor primi câştiguri mai  grase din listarea Healthineers. Segmentarea a luat amploare la începutul mileniului, când Siemens a renunţat la divizia de semiconductori. Au urmat divizia de echipamente de telecomunicaţii , cea de computere şi cea de becuri. Sub ghidajul lui Kaeser, Simens se micşorează de la 18 divizii în 2013, anul în care acesta a venit la conducere, la doar cinci în ianuarie 2019. „Căpitanul“ a strâns peste nouă milioane de euro din vânzarea sau scoaterea din corpul companiei a unor divizii. Siemens are acum 376.000 de angajaţi, faţă de 410.000 în anul de dinainte de venirea lui Kaeser la şefie. Din 2013, acţiunile companiei au urcat cu aproape 40%.

La Continental, unul dintre cei mai mari producători de component auto din lume, CEO-ul Elmar Degenhart răspunde revoluţiei din industria automotive prin spargerea companiei în trei părţi autonome. Degenhart caută să-şi facă afacerea mai flexibilă pe măsură ce aceasta îşi mută atenţia spre e-mobilitate şi maşini autonome. Cel puţin una din noile divizii va fi listată separat. Continental trece acum prin cea mai mare restructurare din istoria sa.

„Continental vede venind sfârşitul motorului cu ardere internă şi pune dopul de această dată“, spune Ferdinand Dudenhöffer, directorul secţiei de cercetare în industria auto a Universităţii Duisburg-Essen. „Oricine intră în acest proces de transformare cu structurile vechi va avea un lanţ legat de picioare.“

Degenhart, care conduce compania din 2009, este mai diplomat: „în următorul deceniu şi mai departe în timp, industria automotive va trece prin cele mai profunde schimbări din istoria sa de 130 de ani. Abordam aceste schimbări din timp şi proactiv“.

Eforturile Continental vor pune presiuni pe Bosch, tot un mare producător de component auto, să facă la fel.

„Tendinţa de divizare şi de a forma structuri mai flexibile va creşte“, apreciză Ralf Kalmbach, analist la Bain & Company. „Companiile trebuie să devină mai deschise şi mai rapide pentru a merge pe valul schimbărilor din tehnologie şi de pe pieţe.“

Producătorul auto Daimler nu ignoră tendinţa de deconsolidare şi intenţionează să se împartă în trei unităţi autonome - automobile, camioane şi servicii financiare. Producătorii de maşini adoptă noile servicii de mobilitate, iar pentru aceasta au nevoie de noi modele de afaceri. Unităţile mai mici pot intra mai uşor în parteneriate.

Volkswagen a funcţionat mult timp sub imperiul acţionariatului familiei lui Ferdinand Piech: compania va achiziţiona operaţiuni noi, dar nu va renunţa niciodată la nimic.  Însă acum VW este gata să separe diviziile de camioane Scania şi MAN, care vor forma Traton.

Gigantul chimicalelor Bayer a demonstrat în 2015 că suma părţilor poate fi mai mare decât întregul când şi-a separat unitatea de ştiinţă a materialelor, care a primit numele Covestro. De când divizia a a fost listată separat, preţul acţiunilor s-a triplat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO