Business Internaţional

Majoritatea europenilor nu ar face afaceri in propriile tari

27.01.2005, 00:00 19



Majoritatea tarilor europene sunt vazute de proprii cetateni ca locatii nesatisfacatoare pentru a face afaceri, se arata in raportul Global Reputation Study 2005, realizat de TNS, una din cele mai mari companii de cercetari de piata din lume.



Astfel, la capitolul reputatie a unei regiuni ca locatie de afaceri, Europa a obtinut 25 de puncte, in timp ce zona Asia-Pacific a obtinut 46 de puncte, iar continentul american, 45. Cea mai atractiva tara pentru mediul de afaceri este, in opinia propriilor cetateni, SUA, care a inregistrat in clasament 73 de puncte. Pe locul doi s-a situat Australia, cu 71 de puncte, si pe locul trei Irlanda, cu 69 de puncte. Cea mai proasta perceptie asupra atractivitatii tarii lor pentru mediul de afaceri o au italienii (2 puncte), portughezii (-8) si polonezii (-9).



Sondajul realizat de TNS in ultimul trimestru al 2004 pe un esantion de aproape 37.000 de respondenti 40 de tari din America de Nord, America de Sud, Europa, Asia si Africa, a avut ca obiectiv evidentierea reputatiei de care se bucura in randul cetatenilor sapte sectoare cheie de interes: atractivitatea ca locatie de afaceri, oferta de servicii de sanatate, serviciile de telecomunicatii, partidele politice, serviciile postale, cele bancare si supermarket-urile. Reputatia unui domeniu a fost stabilita utilizand doua dimensiuni cheie de analiza: competenta si apelul emotional exercitat asupra publicului, sau a consumatorilor.



Modul in care rezidentii unui stat evalueaza reputatia unui stat ca "locatie de business" indica perceptia pe care o au asupra conjuncturii economice curente si a asteptarilor privind propria situatie economica viitoare.



Multe din statele dezvoltate, cum ar fi Franta (care a inregistrat, ca si Slovacia, numai 5 puncte in clasament), Germania (34 puncte) si Japonia (26 puncte) se confrunta in prezent cu rate de crestere economica scazute si cu rate de somaj tot mai mari, ceea ce a determinat un pesimism mai accentuat al respondentilor din aceste tari.



O situatie cu totul contrara a determinat evaluari pozitive la acest capitol a unor tari precum Africa de Sud (63 puncte, locul 6), Malaiezia (60 puncte, pozitia 7) si Indonezia (43 puncte, locul 13), care, potrivit autorilor raportului, s-au dezvoltat destul de puternic in ultimii 5 ani si, ca atare, se bucura de increderea opiniei publice.



In studiul realizat de TNS se precizeaza ca rating-urile subiective rezultate in urma sondajului sunt conforme in mare parte altor clasamente internationale, cum ar fi "Growth Competitiveness Ranking 2004/2005", publicat recent de Forumul Economic Mondial si care se bazeaza pe indicatori econometrici.



Romania s-a situat in ceea ce priveste atractivitatea mediului de afaceri in opinia propriilor cetateni pe locul 30, cu 13 puncte, in urma Letoniei (17 puncte) si inaintea Argentinei (12 puncte).



In ceea ce priveste sectorul de servicii financiare, administrat in mare parte de autoritatea publica, acesta are o reputatie proasta in randul cetatenilor din toate tarile luate in calcul (a obtinut un scor global de 22 puncte), singurul domeniu in care s-au obtinut rezultate mai slabe la nivel global fiind partidele politice (-10 puncte). Cel mai bine vazute in randul publicului, in toate tarile cuprinse in studiu, sunt sectorul de retail (53 puncte) si sectorul bancar (50 puncte).



Scorul obtinut de segmentul supermarket-urilor este ridicat pe ambele componente (atat cea privind competenta, cat si cea privind apelul emotional). Totusi, rezultatele in acest caz depind de centrul de desfacere la care s-au gandit respondentii in momentul in care au completat chestionarul, care se referea la magazinul cel mai frecventat.



Cea mai buna reputatie o au magazinele de retail in Africa de Sud (75 puncte) si cea mai slaba in China (27 puncte).



Sectorului de retail este asociat adesea cu costul general al vietii, astfel ca in unele tari cu preturi in scadere, supermarket-urile sunt vazute pozitiv de populatie- cum este cazul Australiei, care a obtinut un scor de 66 puncte, fiind pe locul 6- in timp ce in tarile in care costul vietii creste, sectorul de retail nu se bucura de aceeasi reputatie.



Romania este si la capitolul reputatie a sectorului de retail pe locul 30, cu un scor de 43 de puncte.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO