Business Internaţional

Mai multe state europene în frunte cu Franţa au deschis un nou front în războiul comercial cu SUA: taxa digitală, care loveşte marile companii americane de internet

Preşedintele american Donald Trump la Forumul Economic Mondial de la Davos, ediţia din 2020

Preşedintele american Donald Trump la Forumul Economic Mondial de la Davos, ediţia din 2020

Autor: Bogdan Cojocaru

27.01.2020, 00:08 2091

De vină ar fi o propunere de lege discutată la Praga pentru impu­nerea unei taxe de 7% pe ser­vicii digitale care ar lovi ma­rile companii de internet americane.

Mi­nis­trul ceh de finanţe, Alena Schillerova, a încercat să calmeze spiritele spunând la radio că nu se teme că Washingtonul va lovi în vreun fel Cehia.

Însă preşedintele american Donald Trump pare îmbătat de aroma victoriei contra Chinei şi pregătit să lupte pe un nou front. După un război al tarifelor cu China, a doua economie ca mărime din lume şi un jucător de categorie grea pe scena comercială şi geopolitică globală, Trump a forţat Beijingul să vină la masa negocierilor şi a obţinut un armistiţiu cen­trat pe condiţiile sale. Cehia, sin­gu­ră, ar fi o furnică în comparaţie cu ma­re­le dragon chinezesc. Însă aplicarea unei taxe digitale a devenit o tendinţă la nivel european, iar Uniunea Europeană poa­te fi pentru SUA un adversar demn de luat în seamă. Iar Trump a ameninţat, din nou, cu impunerea de tarife pe im­por­turile de maşini europene dacă sta­tele UE adoptă taxa digitală. Comisia Euro­peană spune că un acord în această problemă ar putea veni „în următoarele săptămâni“.

În Cehia, taxa digitală ar avea ca ţin­tă companiile cu o cifră de afaceri glo­bală mai mare de 750 de milioane de euro, din care cel puţin patru milioane de euro sunt obţinute pe piaţa cehă. Această taxă ar împiedica grupuri precum Google, Amazon, Facebook şi Apple să mai evite plata taxelor trans­ferând profiturile în state terţe, scrie Emerging Europe. Oficialii cehi spun că taxa ar putea aduce la buget aproape 200 de milioane de euro anual.

Companiile mari de internet sunt de mult timp ţinta criticilor că nu plătesc taxe pe măsura profiturilor realizate, no­tează Bloomberg. Sătulă de această for­mă de evaziune, Franţa a devenit pri­ma ţară care a introdus o „taxă digitală“ - un impozit de 3% pe veniturile din ser­vicii digitale ale companiilor care desfăşoară operaţiuni mai ales în spaţiul digital.

Alte naţiuni au urmat exemplul Parisului, luând la ţintă companii care obţin venituri de pe mai multe pieţe, dar scapă adesea de mâna fiscului. Multe dintre aceste companii sunt americane. 

Ideea de bază a iniţiativelor este de a aplica taxele direct acolo unde se situea­ză utilizatorii serviciilor online în loc de ţa­ra unde compania îşi are sediul şi unde-şi înregistrează profiturile. 

Prin ţintirea directă a vânzărilor sunt contrate tehni­cile folosite de multe com­panii pentru a-şi transfera profiturile în jurisdicţii cu regimuri fiscale laxe.

Franţa a implementat taxa digitală în iulie 2019, după eşuarea unor eforturi paneuro­pe­ne de dezvoltare a unei abor­dări co­mune. Taxa franceză atinge com­panii cu venituri globale de cel puţin 750 de milioane de euro şi vânzări din servicii digitale de 25 de milioane de euro în Franţa. Dintre cele circa 30 de companii afec­tate, cele mai multe sunt americane, însă lista include şi grupuri chineze, ger­mane, britanice şi chiar franceze.

Guvernul SUA spune că această taxă este discriminatorie şi a răspuns „agre­siu­nii“ franceze în decembrie 2019 cu pro­punerea unor tarife pe produse franceze emblematice de 2,4 miliarde de dolari precum vin, brânză, genţi şi farduri. Guvernul de la Paris a asigurat că UE va răspunde oricăror sancţiuni americane.

Luna aceasta, la Forumul Economic Mondial de la Davos, cele două state au con­venit un armistiţiu prin care fiecare s-a angajat să nu aplice imediat tarife. Parisul a acceptat să amâne colectarea taxei digitale până la sfârşitul acestui an pentru a permite noi discuţii şi eforturi de compromis, scopul fiind o soluţie multilaterală. Însă nu a acceptat să renunţe definitiv la taxă. Franţa respinge acuzaţia că taxa ar fi discriminatorie, dar a asigurat că va renunţa la ea dacă SUA şi alte ţări acceptă un efort global pentru o abordare uniformă sub ghidajul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dez­vol­tare Economică cu sediul la Paris. Efortul paneuropean iniţiat de Paris pentru introducerea unei taxe digitale nu a avut succes din cauza împotrivirii Suediei, Finlandei, Danemarcei şi Irlandei. În Europa, o taxă similară celei din Franţa este implementată de Italia.

Mai multe detalii pe zf.ro

Guvernul Turciei a propus un impozit digital de 7,5%. Marea Britanie intenţionează să introducă în aprilie o taxă de 2% pe veniturile motoarelor de căutare pe internet, ale platformelor de social media şi pieţelor on-line „care obţin valoare de la utilizatori britanici“. Austria, Spania şi Belgia iau, de asemenea, în considerare taxe digitale. Planurile vehiculate sunt în general asemănătoare iniţiativei franceze.

Războaiele fiscale transatlantice nu sunt ceva nou. Apple a fost lovit în urmă cu trei ani cu o amendă de 13 miliarde de euro de Comisia Europeană pentru taxe neplătite - subvenţii primite ilegal de la Irlanda. Manevra a fost descrisă de CEO-ul companiei americane Tim Cook ca fiind „rahat politic“. Guvernul SUA a încercat, fără succes, să împiedice investigaţia Comisiei Europene. Comisia  a mai investigat aranjamentele fiscale irlandeze ale Google şi a obligat Amazon la plata a 250 de milioane de euro pentru  taxe neplătite în Luxemburg.

Recent, SUA şi Marea Britanie au făcut schimb de ameninţări. Washingtonul a spus că va impune tarife „arbitrare“ pe exporturile de maşini britanice dacă Londra dă prioritate unui acord comercial cu UE, notează Financial Times. Marea Britanie se pregăteşte să părăsească luna aceasta Uniunea, iar acest acord este important pentru ca Brexitul să se producă ordonat. Trump vrea să asigure un acord de comerţ cu Londra înainte de alegerile preşedinţiale americane din această toamnă. Şi Londra are de gând să introducă o taxă pe servicii digitale, ceea ce a iritat Washingtonul. Trump vrea ca afacerile americane să fie taxate în SUA.

În Cehia, ministrul Schillerova a explicat că taxa digitală poate fi implementată pe o perioadă de patru ani, însă, în lumina „situaţiei globale“, aceasta poate fi imediat retrasă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO