Business Internaţional

Mai este profitabila lansarea unui titlu nou pe o piata a ziarelor aflata in scadere in ultimii ani?

Mai este profitabila lansarea unui titlu nou pe o piata a ziarelor aflata in scadere in ultimii ani?

Spania a fost unul dintre putinele state europene unde piata de presa scrisa a inregistrat o crestere a tirajelor in perioada 1996-2005

25.10.2007, 14:22 49

Sa incepi editarea unui nou ziar pe o piata economica matura poate parea, la prima vedere, un act de inconstienta. Cu toate acestea, publisherii si editorii Pablico, un titlul spaniol aparut cu doar o luna in urma, sunt convinsi ca pot face fata ravagiilor facute de catre noile tehnologii si de catre publicatiile gratuite, scrie International Herald Tribune.
Pablico, un cotidian care costa 50 de eurocenti, spera sa redreseze ceea ce editorii sai considera a fi o decadere de durata a presei scrise spaniole. Ziarul se afiseaza ca o "gura de oxigen" pe o piata dominata de ziare partizane, scrise de intelectuali de varsta medie, pentru cititori de aceeasi categorie.
Avand un pret pe jumatate fata de competitorii sai, Pablico spera sa atraga cititorii cu varste cuprinse intre 25 si 45 de ani, a declarat redactorul-sef ziarului Ignacio Escolar. "Industria spaniola de presa scrisa din ultimul secol nu a fost altceva decat un mare esec", considera el. Dupa tranzitia spre democratie care a urmat mortii generalului Franco in 1975, spune Escolar, "presa spaniola a fost excesiv politizata."
Publicatia, aparuta pe 26 septembrie, tipareste 250.000 de exemplare pe zi, neavand editoriale, stiri despre luptele cu tauri sau publicitate pentru prostituate, toate acestea fiind tipare ale segmentului principal al presei spaniole. Avand 64 de pagini este mai subtire decat rivalii sai spanioli, care au in medie 90 de pagini. Desi, pe majoritatea pietelor din Europa, dar si pe cea din Statele Unite, segmentul de presa scrisa inregistreaza un declin semnificativ, Spania face exceptie de la aceasta "regula", declinul pietei spaniole fiind mult mai putin vizibil. Declinul segmentului traditional a fost, in mare parte, efectul dezvoltarii internetului si al comunicatiilor mobile de date, dar si al raspandirii publicatiilor gratuite.
Klaus Schonbach, profesor de stiintele comunicarii la Universitatea din Amsterdam, spune ca este foarte greu, dar nu imposibil ca publicatiile noi sa supravietuiasca pe o piata matura. Totusi, Schonbach aminteste exemplul unui tabloid de 20 de centi, a carui tinta este reprezentata de tinerii germani si care a aparut in 2004, fiind editat de trustul de presa Georg von Holtzbrink. In Spania, cea mai recenta publicatie intrata pe piata este ziarul conservator La Razon, aparut in 1990 si care are un tiraj zilnic de de 200.000 de exemplare.
Spania, care a inregistrat un deceniu de crestere economica sustinuta si care are cel mai rapid ritm de crestere a numarului imigrantilor, a fost unul dintre putinele state europene unde piata de presa scrisa a inregistrat o crestere a tirajelor, in perioada 1996-2005. Totusi, in ultimii doi ani vanzarile au inregistrat un usor declin, se arata intr-un studiu al asociatiei publisherilor spanioli.
Desi reteaua de internet se extinde intr-un ritm rapid in Spania, este inca la un nivel redus fata de liderii europeni in acest domeniu, precum Danemarca sau Olanda. Mai mult, publicatiile gratuite in loc sa acapereze piata ziarelor traditionale, i-au transformat pe cei care nu obisnuiau sa citeasca presa scrisa in cititori, umpland astfel golul lasat de lipsa tabloidelor spaniole. In ultimii cinci ani, tirajul publicatiilor gratuite a urcat de la un milion la cinci milioane de exemplare.
Numarul cititorilor de presa scrisa din Spania este extrem de scazut, tirajul celor mai importante trei cotidiene nationale, El Pais, ABC si El Mundo, nedepasind un milion de exemplare. Datele World Association of Newspapers arata ca in Spania (o tara de 40 de milioane de locuitori) au fost vandute anul trecut patru milioane de ziare in fiecare zi.
"Peninsula Iberica este un loc extrem de problematic in ceea ce priveste numarul cititorilor de ziare", spune Schonbach. "In mare parte, acest fapt se datoreaza experientei perioadei de dictatura pe care tarile din regiune a traversat-o, dar exista si un substrat cultural in aceasta privinta", a adaugat el.
Totusi, exista populatia "servita" de catre publicatiile gratuite si pe care Pablico spera sa o atraga.
"Ziarele gratuite au incurajat din ce in ce mai multi oameni sa citeasca zilnic presa, iar noi consideram ca acestia sunt potentialii cumparatori ai unui al doilea ziar", a declarat Jaume Roures, unul dintre principalii actionari ai Pablico si reprezentant al companiei Mediapro din Barcelona.
De asemenea, Pablico este indreptat spre cititorii El Pais, cel mai bine vandut ziar de orientare liberala din Spania. Acesta va completa rivalitatea dintre Mediapro, unde trei dintre principalii actionari ai Pablico ocupa functii de conducere, si Grupo Prisa, publisherul El Pais. Mediapro si Prisa isi disputa drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Primera Division, acuzandu-se reciproc de primirea de tratamente preferentiale.
El Pais, care are un tiraj zilnic de 430.000 de exemplare, a inregistrat o scadere de 5% a vanzarilor anul trecut, avand planificata, pentru luna aceasta, o restructurare menita sa atraga cititorii tineri. Juan Luis Cebrian, directorul executiv al Prisa, spune ca ziarul doreste sa devina un cotidian international de limba spaniola, integrand atat varianta printata, cat si pe cea electronica. "El Pais a fost un ziar al tranzitiei. Insa tanara generatie simte ca tranzitia s-a incheiat, dorind ceva care sa reflecte realitatile moderne", a declarat Cebrian, negand ca El Pais si Pablico se afla in competitie pentru atragerea acelorasi cititori. "Nu vedem noul ziar ca pe un competitor", spune el, adaugand ca "facand o asemenea afirmatie e ca si cum ai compara New York Times cu New York Post". Expertii media spun ca soarta Pablico depinde de capacitatea sa de a avea un continut agresiv, de care rivalii sai nu dispun, insa este incert pana unde va putea merge cu aceasta actiune.
In timp ce Escolar pune accentul pe independenta Pablico, declarand ca nu l-a intalnit decat o singura data pe primul ministru Jose Rodriguez Zapatero, criticii insista asupra legaturilor stranse dintre oficialii Mediapro si apropiatii lui Zapatero. Mai mult, Schonbach se arata sceptic in ceea ce priveste succesul actiunii de a-i convinge pe spaniolii care nu citesc de regula presa sa dea 50 de eurocenti pe un ziar.

Piata media din Spania

Ziarele spaniole au in medie 90 de pagini.

In ultimii doi ani vanzarile de ziare au inregistrat un usor declin.

Publicatiile gratuite, in loc sa acapereze piata ziarelor traditionale, i-au transformat pe cei care nu obisnuiau sa citeasca presa scrisa in cititori.

Tirajul celor mai importante trei cotidiene spaniole, El Pais, ABC si El Mundo, nu depaseste un milion de exemplare.

El Pais are planificata o restructurare menita sa atraga cititorii tineri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO