Business Internaţional

Lupta pentru putere în lumea sporturilor: cum poate un simplu gest să forţeze regândirea strategiilor de marketing în era social media

Lupta pentru putere în lumea sporturilor: cum poate un...

Autor: Catalina Apostoiu

21.06.2021, 00:05 564

Gestul lui Cristiano Ronaldo de a da la o parte două sticle de Coca-Cola amplasate strategic la vedere în timpul unei conferinţe de presă din cadrul Campionatului european de fotbal 2020 ilustrează riscurile la care se supun brandurile în a se asocia cu staruri din lumea sporturilor devenite puternice şi mai ales influente în era social media, scrie The Guardian.

Căpitanul echipei de fotbal a Portugaliei, renumit pentru obiceiurile alimentare sănătoase, a ales în schimb o sticlă de apă, spunând „agua“. Brandul de apă în sine aparţine Coca-Cola, însă impactul negativ al gestului lui Ronaldo, un star al lumii sporturilor cu 550 de milioane de urmăritori  în social media, nu a mai putut fi evitat.

„Este evident un moment important pentru orice brand când cel mai urmărit jucător de fotbal din lume pe social media face un astfel de gest“, spune Tim Crow, fost consultant al Coca-Cola pentru  contractele de sponsorizare a fotbalului.

„Coke plăteşte zeci de milioane pentru a fi sponsor UEFA, existând astfel obligaţii contrac­tuale pentru federaţii şi echipe, incluzând par­tici­parea la con­ferinţe de presă cu logouri şi produse. Există însă întotdeauna riscuri“.

Gestul lui Ronaldo a fost copiat şi de alţi ju­cători, potrivit Financial Times. UEFA, orga­nizaţia ce guver­nează fotbalul euro­pean, a contactat federaţiile na­ţionale pentru a transmite echipelor să evite acţiuni care ar putea afecta sponsorii, care au plătit fiecare aproximativ 30 de milioane de dolari pentru a susţine competiţia.

Nu există însă nicio regulă prin care jucătorilor să li se impună cum să discute cu partenerii corporate pentru campionatele euro.

Iar Ronaldo nu a fost sancţionat în niciun fel, pentru că acesta „este atât de puternic, nimeni nu-i poate spune ce să facă“, potrivit unui oficial din fotbalul european.

Această declaraţie reflectă o schimbare a balanţei puterii la vârful celor mai importante sporturi ale lumii. Jucătorii foarte bine plătiţi par mai dispuşi să atace contractele media şi de marketing încheiate de ligile şi competiţiile în care joacă dacă acestea contravin imaginii sau credinţelor lor.

În ultima vreme, jucătorii au căpătat un control sporit asupra brandurilor cu care sunt asociaţi, graţie în mare parte legăturii lor directe cu fanii prin intermediul social media. Jucătorii de genul lui Ronaldo forţează o regândire a strategiilor tradeţionale de marketing adoptate de organizatorii competiţiilor şi sponsorii acestora.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO