Business Internaţional

Lupta grea pentru viitorul portului Gdansk, care poate fi transformat in mall

10.12.2007, 19:11 19

Lukasz Wrona nici nu se nascuse inca atunci cand Lech Walesa ingenunchea liderii Partidului Comunist din Polonia la portile santierului din Gdansk in 1981, dar este ferm convins ca viitorul orasului nu trebuie sa depinda de trecutul istoric, scrie International Herald Tribune.
"Industria serviciilor este cel mai important sector pentru dezvoltarea Europei", este de parere Wrona, programator in varsta de 25 de ani de la Compuware, companie americana care si-a deschis birourile in Gdansk acum doi ani. "Santierul este, inainte de toate, un simbol al trecutului", a mai adaugat Wrona.
Lupta guvernului de a salva santierul naval in ciuda criticilor din partea Uniunii Europene a culminat cu intelegerea semnata luna trecuta, in care se stipula achizitionarea complexului de catre o companie din Ucraina. Serviciile din domeniul IT, turismul si bijuteriile din chihlimbar sustin acum economia orasului, diminuand importanta santierului, care era in trecut principalul angajator din zona.
Fostul presedinte Lech Walesa este, de aceasta data, impotriva schimbarii. "Nu sunt de acord cu teoria conform careia santierul apartine trecutului orasului si nu viitorului", a declarat Walesa, acum in varsta de 64 de ani, din biroul sau inconjurat de aparatura ultramoderna. "Nu iti distrugi mama, o ajuti sa gaseasca solutii, sa devina un exemplu de eficienta economica", a mai adaugat fostul revolutionar si presedinte al statului.
Santierul are in prezent circa 3.000 de angajati, care reprezinta doar o cincime din forta de munca activa in timpul perioadei comuniste.
Santierul, fondat in 1945 pe ruinele unor ateliere naziste, este situat la Marea Baltica, langa partea veche a orasului, cu strazi inguste, biserici medievale si alei pline cu magazine de bijuterii.
Trustul Baltic Property, cu sediul la Copenhaga, doreste sa investeasca in terenul de sub santierul naval, construind un mall, un hotel si o serie de apartamente de lux pe locul acestuia. Demararea proiectului Mlode Miasto (Orasul Tanar) este programata la inceputul lui 2008.
Santierul ocupa in acest moment 70 de hectare de teren aflat la malul marii, circa jumatate din fostul santier Lenin, cu trei rampe operationale. De-a lungul timpului, pe santierul din Gdansk au fost construite mai mult de 1.000 de vapoare.
Uniunea Europeana a amenintat guvernul polonez ca va declara cele 1,3 miliarde de euro din ajutoare financiare primite de santierul din Gdansk drept ilegale, in cazul in care doua dintre rampe nu sunt inchise. Conform legislatiei Uniunii Europene, banii trebuia sa fie insotiti de un plan de valorificare a santierului, pentru a-i demonstra profitabilitatea. In vreme ce Polonia a promis sa intrerupa subventiile pana in 2014, Uniunea Europeana a refuzat propunerea, argumentand ca este mult prea tarziu si incorect, deoarece competitorii au fost deja siliti sa ia "masuri dureroase de restructurare", conform lui Jonathan Todd, purtator de cuvant al comisarului european pentru concurenta, Neelie Kroes.
Uniunea Industriala din Donbass, originara din Donetk, estul Ucrainei, a propus in luna octombrie preluarea santierului prin plata unei parti din datoriile catre stat, plus 110 milioane de euro pentru a-si majora participatia in cadrul portului la 80%. Uniunea Europeana a cerut ca achizitia sa fie incheiata pana in luna februarie a anului viitor. "Voi face tot ce imi sta in putere sa finalizam achizitia pana in februarie, asa cum a cerut Uniunea Europeana, dar nu putem sa nu luam in calcul posibilitatea unor intarzieri", a declarat Ministrul Trezoreriei, Aleksander Grad.
Andrzej Jaworski, CEO la Stocznia Gdanska, companie care opereaza pe santierul din port, se bazeaza pe vanzari, sperand ca cererea mare de vapoare o sa mentina portile acestuia deschise si o sa aduca profit. "Mai ales dupa ce procesul de privatizare va fi incheiat, vor veni vremuri mai bune", afirma Jaworski. "In acest moment exista multe proiecte si noi avem sanse sa castigam o parte din ele", a mai spus directorul Stocznia Gdanska.
Succesele recente inregistrate de Gdansk au avut mai mult de-a face cu turismul si vanzarea de chihlimbar decat cu santierul. Numarul de pasageri care trec zilnic prin aeroportul Lech Walesa, veniti cu diferite curse ale unor companii ca Easy Jet, Lufthansa sau SAS, a crescut de cinci ori fata de 1999, atingand cifra record de 1,26 milioane in 2006.
"Trebuie sa apreciem si sa respectam eroismul oamenilor si actiunile lor, dar de asemenea, trebuie sa avem in vedere si dezvoltarea orasului si a tarii noastre", declara Jaroslaw Walesa, fiul fostului presedinte polonez. Una din cele mai importante resurse ale Gdanskului este chihlimbarul, rasina fosila care se gaseste peste tot de-a lungul coastei Marii Baltice. In industria chihlimbarului sunt angajati 7.500 de oameni, dublu fata de numarul muncitorilor de pe santier. Rata somajului in Gdansk este de 5,6%, mai putin de jumatate din media nationala si in scadere fata de cei 13% inregistrati acum trei ani. "Se spune ca majoritatea muncitorilor de pe santier care si-au pierdut slujbele vin sa lucreze in industria chihlimbarului", a spus Ewa Rachon, director adjunct al Consiliului Mondial al Chihlimbarului, cu sediul in Gdansk. "Cu cat trece timpul, cu atat realizez ca nu santierul, ci chihlimbarul va avea o importanta pregnanta in viitorul orasului", a mai declarat ea.
Wrona, programatorul de la Compuware, este de parere ca viitorul sau este in Gdansk, in ciuda faptului ca multi dintre colegii si prietenii lui au preferat sa lucreze in alte tari europene. In ceea ce priveste santierul care a facut orasul port celebru, Wrona are un plan. "Poate ar putea fi transformat intr-un muzeu. In niciun caz nu poate ramane santier naval", crede Wrona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO