Business Internaţional

„Lup în blană de oaie“: Mark Zuckerberg se pregăteşte pentru lansarea Libra sub o altă formă

„Lup în blană de oaie“: Mark Zuckerberg se...

Autor: Catalina Apostoiu

22.12.2020, 23:32 907

Criticile lansate anul trecut împotriva monedei digitale Libra plănuită de Facebook ar fi reprezentat cel mai negru coşmar pentru majoritatea directorilor de companii. Guverne şi autorităţi de reglementare şi-au unit forţele în faţa unei presupuse ameninţări la adresa suveranităţii  monetare, stabilităţii financiare şi confidenţialităţii datelor.

Cu cât Mark Zuckerberg a încercat să spulbere temerile politicienilor, cu atât acesta a părut un şef din industria tutunului dând asigurări că ţigările nu creează dependenţă. Acesta chiar a admis problema: „Înţeleg că nu sunt mesagerul ideal“.

Acest lucru nu l-a oprit, scrie Lionel Laurent, editorialist Bloomberg. Şeful Facebook se pregăteşte pentru a doua încercare de a lansa Libra anul viitor, iar acest lucru nu este surprinzător, susţine Laurent.

S-au făcut câteva modificări. Una din ele: Libra este acum denumită Diem, ca în Carpe. Cea mai importantă concesie făcută în faţa autorităţilor de reglementare este că Facebook nu va mai crea o singură monedă globală. În schimb, Diem va consta din mai multe stablecoinuri bazate pe monede individuale, raportate una la alta. Tranzacţiile de schimb nu vor fi caracterizate probabil de nivelul ridicat de volatilitate existent în cazul bitcoin. Facebook propune chiar ca băncile centrale să utilizeze cândva blockchainul Diem pentru a emite monede digitale.

Această pledoarie pentru legitimitate sugerează că Facebook înclină mai mult către tipul de cash electronic oferit de PayPal sau Alibaba, mai degrabă decât către cripto-visurile revoluţionare ale celor care folosesc bitcoin.

Faptul că vine din partea Facebook ar trebui să pună guvernele în gardă, susţine editorialistul Bloomberg.

 Facebook, împreună cu platformele WhatsApp şi Instagram, are trei miliarde de utilizatori lunari. Dacă fiecare ar genera 6 dolari în vânzări, Diem ar reprezenta o sursă de venituri de 18 mld. de dolari peste noapte.

După ce autorităţile americane au acuzat recent Facebook de abuz de poziţie dominantă pentru monopolizarea social media, va concura compania corect în acest nou domeniu sau va distruge competiţia.

Este probabil nevoie de o reglementare mai strictă, potrivit lui Lionel Laurent. După cum s-a exprimat ministrul german de finanţe făcând referire la schimbarea de nume pentru Libra, „un lup în haine de oaie tot lup este“.

Nimeni nu ar trebui să subestimeze determinarea lui Zuckerberg de a lansa acest produs. Executivul său pe servicii financiare David Marcus cere autorităţilor să-i acorde acestuia „prezumţia de nevinovăţie“. Totuşi, scrie editorialistul Bloomberg, Facebook merită o şansă, având în vedere că Zuckerberg a schimbat mesajul Libra. Dacă încercarea va eşua, poate problema are legătură cu mesagerul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO