Business Internaţional

Lumea post-Covid: Consumatorii chinezi rămân prudenţi, creionând o imagine despre ceea ce ar putea urma la nivel mondial

Lumea post-Covid: Consumatorii chinezi rămân prudenţi,...

Autor: Catalina Apostoiu

08.06.2021, 00:05 366

Consumatorii din China sunt în con­tinuare prudenţi deşi în această ţară pandemia a fost adusă sub con­trol, iar acest lucru oferă indicii pri­vi­toare la direcţia viitoare a chel­tu­ielilor la nivel mondial, notează Bloomberg.

Deşi China nu a îndopat con­su­matorii cu cecuri, controlul agresiv asupra virusului a permis eco­nomiei acesteia să se redeschidă rapid şi să împingă creşterea veniturilor reale ale gospodăriilor la 13,7% în primul trimestru al acestui an.

Şi totuşi, redresarea consumului a fost mai firavă decât era de aştep­tat, economiştii identificând două mo­tive majore pentru acest lucru: o dis­tribuţie inegală a econo­miilor din tim­pul pandemiei şi temeri pers­is­tente legate de virus, care au generat obi­ceiuri mai consevatoare şi au ero­dat cheltuielile pe servicii, res­trân­gând o recuperare în formă de V a ce­lei de-a doua mari economii a lumii.

Ca şi în SUA şi UK, vânzările de retail se situează peste nivelurile de dinaintea pandemiei în China, fiind în curs de redresare în zona euro. Consumatorii din cele mai mari eco­no­mii au acumulat economii supli­men­tare de 2.900 mld. dolari în tim­pul perioadelor de carantină, po­tri­vit Bloomberg Economics, care ali­men­tează cel mai rapid avans al economiei mondiale din 60 de ani în 2021.

Întrebarea este ce se va întâmpla cu cheltuielile pe servicii şi cât de sustenabilă se va dovedi revenirea consumului global. Dovezi din China sugerează că acest proces ar putea fi unul lent în pofida campaniei rapide de vaccinare a ţării.

Vânzările de retail din China au urcat cu 17,7% în aprilie, cu mult sub avansul estimat de 25%. Cu sigu­ranţă, redresarea din China ar putea fi umbrită de o trecere acce­lerată la cumpărăturile online, în­sem­nând că modelele legate de chel­tuieli s-au schimbat, şi nu cererea. Consumul va continua să se redre­seze având în vedere piaţa în curs de îmbunătăţire a locurilor de muncă şi menţinerea sub control a virusului, declara recent purtătorul de cuvânt al Biroului Naţional de Statistică chinez, Fu Linghui.

Potrivit Bloomberg Economics, cei cu venituri mai mici au fost mai puternic afectaţi în ceea ce priveşte creşterea veniturilor decât grupurile mai avute. Vânzările de retail ar putea avansa cu aproximativ 9% în acest an, estimează Bloomberg Economics.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO