Business Internaţional

Legendarul şantier naval Gdansk din Polonia ar putea intra din nou în faliment

În perioada de glorie, în anii ’70 şi ’80, şantierul naval Gdansk din Polonia se întindea pe insulele şi canalele din centrul istoric al oraşului Gdansk şi avea 20.000 de salariaţi. Şantierul devenise aproape un oraş în sine, cu autobuze, baruri şi magazine. Foto: AFP

În perioada de glorie, în anii ’70 şi ’80, şantierul naval Gdansk din Polonia se întindea pe insulele şi canalele din centrul istoric al oraşului Gdansk şi avea 20.000 de salariaţi. Şantierul devenise aproape un oraş în sine, cu autobuze, baruri şi magazine. Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

25.06.2013, 19:27 893

Legendarul şantier naval polonez Gdansk, un simbol al luptei contra comunismului, ar putea intra din nou în faliment după ce o firmă de inginerie a cerut aceasta doarece operatorul şantierului nu şi-a plătit datoriile, scrie Warsaw Business Journal.

Gdansk este deţinut în proporţie de 75% de acţionarii grupului industrial ISD din Ucraina prin subsidiara Ukrainian Gdansk Shipyard Group şi în proporţie de 25% de agenţia de stat Agencja Rozwoju Przemyslu, care se ocupă cu dezvoltarea industriei. Falimentul a fost cerut de firma Biprostal în condiţiile în care şantierul nu i-a plătit serviciile prestate.

Gdansk este locul de pornire a mişcării de solidaritate sindicală „Solidaritatea“ condusă de electricianul Lech Walesa care a înlăturat regimul comunist în 1989. Unii istorici consideră că aceasta a fost scânteia care a aprins focul revoluţiilor anticomuniste din 1989.

În perioada de glorie, în anii ’70 şi ’80, şantierul Gdansk se întindea pe insulele şi canalele din centrul istoric al oraşului Gdansk şi avea 20.000 de salariaţi. Şantierul devenise aproape un oraş în sine, cu autobuze, baruri şi magazine, notează agenţia Thomson Reuters.

Gdansk a căzut victima pieţei libere căreia i-a deschis calea a intrat în faliment în urmă cu 17 ani. Activele au fost transferate atunci companiei care administrează şantierul. Falimentul ar fi trebuit să faciliteze restructurarea datoriilor şi rezilierea contractelor neprofitabile de construire de vapoare. În schimb, jumătate din cei 3.600 de salariaţi şi-au pierdut lo­cul de muncă, potrivit Chicago Tribune. Mulţi polonezi au văzut în acest faliment o încercare a coaliţiei de guvernare de stânga de a păta istoria legendarului şantier naval. Dar chiar şi Lech Walesa a recunoscut atunci necesitatea restruc­turării. Walesa şi 17.000 de angajaţi ai şantierului au format în 1980 mişcarea „Solidaritatea“, primul sindicat liber din blocul sovietic.

Şantierul a ajuns din nou în pragul falimentului în 2009, când nu a mai putut plăti datorii echivalente cu 229 de mili­oane de dolari. Problemele au fost agravate de o dispută legală a Poloniei cu Comisia Europeană privind ajutoarele de stat acordate şantierului după intrarea ţării în UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO