Business Internaţional

Investitorii pariaza ca producatorii auto asiatici vor domina piata in urmatorii ani

28.03.2006, 00:00 17

Desi Toyota are o cota mai mica decat marii producatori americani, valoarea bursiera a japonezilor este de sase ori mai mare.

Intr-un moment in care marii producatori de automobile din America, General Motors si Ford Motor, se confrunta cu probleme, rivalii lor din Asia trec printr-un moment extrem de favorabil.

Concurentii asiatici, in special Toyota Motor, Nissan Motor, Honda si Hyundai, au atins o cota de piata de 43% pe piata tuturor autovehiculelor de pasageri, conform unui raport recent dat publicitatii de firma asiatica CLSA Asia-Pacific Markets. Restul masinilor au fost vandute de catre GM, Ford, DaimlerChrysler AG si de catre alti producatori din afara Asiei, scrie Wall Street Journal Europe.

Cu toate acestea, investitorii atribuie o valoare mult mai mare producatorilor asiatici de automobile, mult mai mare decat o sugereaza cota de piata. Tinand cont de valoarea actiunilor companiilor auto listate pe plan mondial, companiile producatoare de autovehicule din Asia detin aproximativ 73% din valoarea tuturor producatorilor de masini din lume.

Cele 27 de procente ramase se impart intre GM si Ford, pe de o parte si DaimlerChrysler, BMW, Volkswagen, precum si alti producatori europeni pe de alta parte. In timp ce Honda detine 11% pe piata capitalurilor, GM si Ford la un loc au doar 5,1%.

"Piata a dat deja verdictul, iar acesta este ca producatorii de autovehicule din Asia vor deveni castigatori", a declarat Christopher Richter, analist CLSA. Acesta nu detine actiuni pe piata de autovehicule din Asia, dar compania sa are in proiect achizitia de actiuni la companiile asiatice.

In timp ce constructorii din Detroit, GM si Ford, inca mai detin o parte importanta din piata noilor modele, investitorii vad companiile americane foarte vulnerabile in fata celor asiatice, aflate in plina expansiune.

O piata cheie pentru producatorii asiatici de autovehicule o reprezinta America de Nord. In timp ce Toyota, Nissan si Honda ofera facilitati clientilor pe tot teritoriul continentului, in special in sudul Statelor Unite, GM si Ford anunta inchideri de fabrici de productie si disponibilizarea a 60.000 de angajati canadieni si americani in decursul urmatorilor ani.

Cu siguranta investitorii se pot insela, uneori pietele pot fi supraevaluate. Cel mai bun exemplu este cel al grupului Toyota, care simbolizeaza cresterea producatorilor auto asiatici. Toyota, producator ale carui actiuni sunt in prezent evaluate la aproximativ 6.340 de yeni (54,05 $), crescand cu mai mult de 200% in ultimii trei ani, detine astazi 35% din capitalizarea totala a acestei industrii. GM, alaturi de Ford si DaimlerChrysler nu insumeaza nici macar jumatate din valoarea de piata detinuta de Toyota. Privind din alt punct de vedere, aproape o treime din banii investiti in industria auto la nivel mondial merg catre Toyota. Ca numar de autovehicule vandute, Toyota detine o cota de doar 11%, care creste pana la 13% cu tot cu vanzarile filialelor Daihatsu Motor si Hino Motors, aceeasi cota de piata ca a acelora de la GM.

O comparatie edificatoare o reprezinta bilantul de la sfarsitul anului financiar, profitul net inregistrat de Toyota fiind de peste 11 mld. $, in timp ce GM inregistreaza pierderi de 10,6 mld. $.

"Investitorii isi fac griji de pretul mare al actiunilor Toyota", a declarat Tatsuo Yoshida intr-un raport publicat recent de firma Merrill Lynch. Analistii declara ca fara rezervele de peste 30 mld. $ detinute de Toyota, care atrag investitorii, castigurile ar fi comparabile cu cele ale producatorului Nissan.

Acelasi lucru se poate spune si despre Honda, care are rezerve de aproximativ 10 mld. $. Michael Robinet, vicepresedinte la compania de cercetari CSM WorldWide din Farmington Hills, Michigan, preconizeaza pentru anul 2012 ca patru producatori asiatici de masini, incluzand aici si Nissan-Renault, vor inregistra o crestere a cotei de piata de pana la 65% din vanzarile pentru toate tipurile de autovehicule.

Astfel se poate explica de ce sunt greu de gasit investitori care sa se retraga de la Toyota.

Campbell Gunn, directorul T. Rowe Price Japan Fund, a ridicat valoarea investitiilor in compania Toyota la 6,3% din totalul fondului la sfarsitul lui octombrie, de la 2,9% cat figura la sfarsitul lui aprilie anul trecut. In decursul anului 2005, fondul Rowe Price s-a apreciat cu 40%.

"Toata lumea vede Toyota drept marele castigator", a declarat Mr. Richter, analist, gasind in strategia producatorului cheia succesului financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO