Business Internaţional

Interviu ZF cu Pawel Jan Majewski, preşedintele board-ului de manageri al Grupa LOTOS, unul dintre cei mai mari producători de combustibil din regiune: “Se crede că până la zece companii de rafinare vor falimenta şi îşi vor închide activitatea în următorii câţiva ani.”

Interviu ZF cu Pawel Jan Majewski, preşedintele...

Autor: Bogdan Cojocaru

30.12.2020, 10:00 115

Spre deosebire de alte state est-europene, Polonia nu şi-a privatizat companiile din sectoarele considerate strategice ci le-a transformat în ceea ce este cunoscut drept campioni naţionali. Grupa LOTOS, companie de petrol şi rafinare, este o astfel de campion. Criza cauzată de pandemie, cu blocarea atât a consumului, cât şi a producţiei, a lovit dur sectorul carburanţilor mai ales în primăvară. Cum s-a descurcat Grupa LOTOS explică pentru ZF Pawel Jan Majewski, preşedintele board-ului de manageri al companiei.

Cum afectează criza actuală afacerile şi planurile companiei şi cum răspunde aceasta provocărilor?

Grupa LOTOS avea o situaţie financiară stabilă şi o datorie foarte mică atunci când a izbucnit criza globală. Proiectele de dezvoltare pe care le-am implementat în ultimii ani ne-au ajutat să construim o rafinărie de ultimă generaţie care ne oferă o flexibilitate excelentă în ceea ce priveşte produsele şi materiile prime. Prin urmare, suntem într-o poziţie puţin mai bună decât companiile de rafinare din ţările vecine. Ne-am adaptat operaţiunile la condiţiile de epidemie în primăvară. Politicile dezvoltate de o echipă dedicată de gestionare a crizelor sunt aplicate şi astăzi de Grupa LOTOS. Recomandăm personalului să lucreze de la distanţă, acolo unde este posibil, implementăm măsuri pentru creşterea siguranţei personalului rafinăriei (echipele sunt împărţite în grupuri mai mici pentru a reduce interacţiunea faţă în faţă) şi limităm accesul terţilor în clădiri. Măsurile preventive sunt în vigoare în orice moment.

Operaţiunile companiei sunt stabile şi nu am înregistrat întârzieri în îndeplinirea sarcinilor. Rafinăria noastră a funcţionat la 98% din capacitate în prima jumătate a anului, în timp ce rivalii a trebuit să reducă producţia cu peste 30%. Datorită locaţiei noastre, am reuşit să vindem o parte semnificativă din producţie ca exporturi pe mare la începutul perioadei de lockdown. Ne descurcăm destul de bine în ceea ce priveşte producţia, dar acest lucru nu schimbă faptul că simţim înţepăturile mişcărilor de preţ şi a unei marje de rafinare reduse.

Condiţiile economice predominante la debutul pandemiei au afectat în mod deosebit segmentul upstream. Preţurile materiilor prime au fost extrem de scăzute şi au fost puţine îmbunătăţiri în ultimele luni. Segmentul de rafinare se descurcă puţin mai bine, dar cererea de combustibil scade cu o rată nemaiîntâlnită în ultimele decenii - cu aproximativ 10% de la an la an. Vă rugăm să reţineţi că scăderea cererii în timpul crizei de acum 11 ani a fost de 1%. Deci, marjele de profit rămân reduse, iar companiile de rafinare de pe piaţă se confruntă cu vânturi potrivnice. Pe piaţă se crede că unele rafinării europene nu vor face faţă provocării şi că este probabil ca până la zece companii de rafinare să falimenteze şi să-şi încheie activitatea în următorii câţiva ani.

Cum ajută statul polonez Grupa LOTOS şi business-ul polonez în general şi cum aţi dori să vă ajute?

În calitate de companie de stat, ţinem permanent legătura cu guvernul, în special cu Ministerul Activelor de Stat. Fiind o companie de importanţă strategică pentru funcţionarea statului, ne concentrăm pe asigurarea securităţii energetice a Poloniei şi menţinerea continuităţii activităţii. Ştim că pachetul de sprijin financiar anticriză implementat de guvernul polonez în primăvară a ajutat în mod eficient afacerile afectate de blocaj. În calitate de companie responsabilă din punct de vedere social, am oferit sprijin financiar de 8 milioane zloţi (1,7 milioane euro) unităţilor medicale şi servicii într-un efort coordonat cu guvernul. Numai timpul va arăta cum evoluează pandemia şi ce schimbări suplimentare necesită. Furnizarea de mesaje periodice pentru menţinerea standardelor de igienă şi sanitare este foarte importantă în aceste zile.

Ce este mai rău din criză a trecut sau urmează să vină?

Monitorizăm situaţia în mod continuu, reamintind angajaţilor noştri măsurile de precauţie necesare. Echipa de gestionare a crizelor înfiinţată în martie actualizează şi emite noi recomandări privind regulile de conduită care se aplică în întreaga organizaţie. De asemenea, s-au dezvoltat proceduri în cazul în care se suspectează că un angajat este infectat cu COVID-19, proceduri care vizează în principal asigurarea continuităţii producţiei. Toate aceste eforturi ne permit să ne simţim mai confortabil în legătură cu al doilea val al pandemiei, deşi luăm situaţia actuală în serios şi în niciun caz nu subestimăm riscul.

Cât timp credeţi că va dura criza? Va fi mai dură decât cea anterioară?

Grupa LOTOS a rezistat bine primei perioade de lockdown. Am menţinut nivelurile de producţie neschimbate, am evitat concedierile de personal şi nu am avut nicio problemă cu răspândirea coronavirusului în incinta companiei. Am acţionat rapid pentru a introduce noi reguli de lucru. Depunem mult efort în comunicarea eficientă cu angajaţii noştri pentru a-i face să se simtă în siguranţă şi pentru a le permite să îşi îndeplinească sarcinile. De asemenea, compania a luat măsuri pentru a asigura siguranţa clienţilor şi a partenerilor comerciali. Măsurile necesare au fost implementate în toate staţiile de service LOTOS. Ne aşteptăm ca datorită regulilor stricte de igienă, amploarea celui de-al doilea blocaj să poată fi redusă la minimum. Este dificil de prezis astăzi cum se va dezvolta situaţia în lunile următoare. Dar ne pregătim pentru diverse scenarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO