Business Internaţional

A început să prindă contur frontul în care loveşte încetinirea economiei Chinei: furnizorii de utilaje grele şi echipamente pentru construcţii, constructorii de maşini şi producătorii de piese auto, companiile de semiconductori şi electronice scumpe

Preşedintele BCE Mario Draghi îşi pune speranţa pentru salvarea creşterii economice din zona euro în China, în măsurile de stimulare implementate de Beijing ca răspuns la încetinirea economiei chineze.

Preşedintele BCE Mario Draghi îşi pune speranţa pentru salvarea creşterii economice din zona euro în China, în măsurile de stimulare implementate de Beijing ca răspuns la încetinirea economiei chineze.

Autor: Bogdan Cojocaru

30.01.2019, 00:06 8689

Caterpillar este de obicei un deschizător de drumuri, la propriu. Excavatoarele şi bul­dozerele sale sunt folosite în toată lu­mea la construirea şoselelor, a po­du­ri­lor, a infrastructurii, în construcţii în ge­neral. Compania americană a fost şi săptămâna aceasta un deschizător de drumuri, dar în sens rău, din cauza Chinei.

Pentru că producătorul american de utilaje grele are vânzări în întreaga lume, rezultatele sale sunt văzute ca un barometru al diferitelor economii. Compania a raportat pentru ultimul trimestru al anului trecut rezultate financiare cu mult sub aşteptări. Diferenţa dintre profitul înregistrat şi cel aşteptat a fost cea mai mare din ultimul deceniu. Perspectivele pentru anul acesta sunt, de asemenea, slabe. Analiştii şi compania explică rezultatele dezamăgitoare prin încetinirea cererii din China, cea mai mare economie în curs de dezvoltare din lume. Acţiunile Caterpillar, care-şi obţine 10% din venituri pe piaţa chineză, s-au prăbuşit cu 9% pe bursa din New York după publicarea raportului financiar. Au scăzut şi acţiunile rivalilor niponi Komatsu şi Hitachi Construction Machinery. Şi în China Sany Heavy Industry şi alţi producători de echipamente grele au fost afectaţi pe burse de descurajarea investitorilor. Jim Loree, directorul executiv al Stanley Black & Decker, producător american de utilaje şi echipamente industriale, nu s-a sfiit săptămâna trecută să tragă alarma în privinţa Chinei, spunând că economia acestei ţări încetineşte şi o dată cu ea încetineşte toată lumea, scrie Bloomberg. Înaintea lui Loree, producătorul de vopseluri PPG a menţionat „activitatea industrială anemică din China“ printre presiunile cu care se va confrunta în prima jumătate a acestui an.

Economia chineză a încetinit pentru a opta lună consecutiv în ianuarie, frânată de cererea globală mai slabă şi de decelerarea inflaţiei la poarta fabricii, arată un indicator realizat de Bloomberg Economics. Reducerea preţurile produselor la ieşirea din fabrici este un semn al slăbirii cererii. Această slăbiciune afectează o gamă extinsă de produse. Buldozerele Caterpillar sunt doar unele dintre ele. De când gigantul american de tehnologie Apple a şocat investitorii la începutul acestei luni cu un gest-avertisment - a redus prognoza de venituri pentru prima dată din iunie 2002 din cauza frânării cererii în China şi a vânzărilor slabe de iPhone - a început să prindă contur frontul în care va lovi răcirea economiei chineze.

Intel, ale cărui microprocesoare pot fi întâlnite pe mai toate computerele personale şi serverele din lume, a menţionat problemele din China  ca motiv pentru estimările de venituri mai slabe decât aşteptările. Nvidia, cel mai mare producător de cipuri pentru plăci video, a anunţat că „deteriorarea condiţiilor macroeconomice, în special în China“, erodează cererea pentru produsele sale. Astfel de avertismente au avut ecouri pe burse zilele trecute, investitorii căutând să scape de acţiunile Tokyo Electron, fabricant de echipamente de produs cipuri, Advantest, companie japoneză care produce echipamente de testări automate, Samsung Electro­nics şi Taiwan Semiconductor Manufacturing.

Zvonurile despre venirea unei ierni economice în China i-au făcut mai precauţi pe consumatorii chinezi. După cum scrie The Guardian, cumpărătorii chinezi au început să caute alternativele locale mai ieftine la telefoanele iPhone, să ocolească ceasurile elveţiene şi să renunţe la a mai călători. Preţurile proprietăţilor rezidenţiale au încasat o nouă lovitură. Creşterea economică de anul trecut, de 6,6%, este cea mai lentă din ultimele trei decenii. Avansul de anul acesta va fi şi mai mic.

Încetinirea economiei chineze se simte puternic în industria auto. Vânzările de maşini din China au scăzut anul trecut pentru prima dată în ultimii 20 de ani. „China este în pericol, cu siguranţă“, a spus directorul executiv al producătorului auto german Volkswagen. „Anul acesta va fi unul al provocărilor.“ Ford Motor, unul dintre cei mai mari producători auto americani, a raportat pentru trimestrul IV pierderi de 534 de milioane de dolari în China. Vânzările en gros ale parteneriatelor chineze ale Ford - un indicator al numărului de maşini vândute de dealeri - s-au prăbuşit cu 57%. La sfârşitul anului trecut, doar o treime din dealerii Ford erau profitabili, potrivit lui Jim Farley, preşedintele companiei americane pentru pieţele externe.

Furnizorul de componente auto Lear Corp, al cărui client principal este Ford, a anunţat săptămâna trecută că se aşteaptă la o scădere de 10% a comenzilor pentru anumite piese anul acesta. „Lear oferă o imagine de ansamblu bună pentru aşteptările industriei auto în 2019“, spune Douglas Rothacker, analist la Bloomberg Intelligence. Continental AG, al doilea cel mai mare producător de piese auto din Europa, a avertizat că producţia auto chineză ar putea, în cel mai bun caz, stagna anul acesta. Încetinirea Chinei îşi pune amprenta asupra comerţului regional. Exporturile regiunii autonome chineze Hong Kong au înregistrat în decembrie a doua scădere la rând începând cu 2016 încoace, semn al efectelor profunde ale impactului conflictului comercial dintre SUA şi China, şi el o cauză de incertitudine care afectează creşterea economiei chineze.

Exporturile au coborât în decembrie cu aproape 6%, iar împorturile cu 7% în ritm anualizat. Guvernul din Hong Kong a explicat că Ñmoderaţia creşterii economiei globale şi tensiunile comerciale sino-americane apasă din ce în ce mai greu asupra exporturilor multor economii asiatice“. Exporturile Coreei de Sud în primele 20 de zile ale lunii ianuarie s-au prăbuşit cu aproape 15% în ritm anualizat. Livrările către China şi Japonia s-au contractat cu 22,5% respectiv 9%. Însă exporturile către SUA şi UE au urcat cu 17% şi 4%.

De încetinirea chineză se pare că nu sunt afectaţi retailerii care au mizat pe această piaţă. Producătorul de bijuterii Tiffany a consemnat o creştere puternică în China în ultimele două luni ale anului trecut. Sărbătorile au ajutat mult la vânzări. Nici Starbucks nu se lasă intimidat şi deschide câte un magazine la fiecare 15 ore în China. Executivii de la Procter & Gamble au asigurat zilele trecute că nu au văzut semne de încetinire pe piaţa chineză, dar au avertizat că „lucrurile se pot schimba rapid în China“. Dacă încetinirea continuă în ritmul actual, companiile puternice precum Caterpillar ar trebui să fie capabile să reziste turbulenţelor. Însă dacă încetinirea accelerează, exacerbată de scăderea încrederii consumatorilor, efectele globale ar putea deveni îngrijorătoare, remarcă revista Quartz.

În această Chină în impas preşedintele Băncii Centrale Europene (BCE) Mario Draghi îşi pune speranţa pentru salvarea creşterii economice din zona euro. El a spus europarlamentarilor că China poate ajuta zona euro dacă măsurile de stimulare introduse de Beijing ar reduce presiunile care apasă pe exportatorii din regiune. Draghi a asigurat că “are încredere“ în răspunsul guvernului chinez la actuala încetinire economică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO