Business Internaţional

Înarmate cu finanţe solide şi fonduri mai mari pentru investiţii, companiile poloneze au pornit la vânătoare de firme străine

Înarmate cu finanţe solide şi fonduri mai mari pentru...

Autor: Catalina Apostoiu

28.07.2021, 00:05 960

Cea care a dat startul achiziţiilor externe a fost cea mai mare firmă petrolieră poloneză, PKN Orlen, care a cumpărat un lanţ de 600 de benzinării în Germania în urmă cu câţiva ani, scrie Deutsche Welle. Dincolo de Germania, multinaţio­nala poloneză KGHM Polska Miedz a marcat începutul şirului de achiziţii. CD Projekt din industria de gaming a anunţat de asemenea o achiziţie în Canada.

Companiile poloneze au fost în mod tradiţional mai puţin active la capitolul achiziţii externe, chiar în condiţiile în care acestea atrag interes străin solid. Investiţiile străine directe din Polonia depăşesc cu mult investiţiile externe poloneze. Polonia a atras investiţii străine de peste 77 mld. dolari în perioada 2015-2020, mai mult de trei ori peste suma de 23 miliarde de dolari investită de companiile poloneze peste hotare în aceeaşi perioadă.

Acum, firmele poloneze încearcă să reducă din această diferenţă. Investiţiile externe ale acestora au crescut la 1,8 mld dolari în 2020, de la 1,3 miliarde dolari în 2019.

Investiţiile ex­terne poloneze sunt acum mai diverse. În mai, de exemplu, Synthos, compania de produse chimice controlată de miliardarul Michal Solowow, a încheiat un acord cu firma americană Trinseo pentru achiziţia unei fabrici de cauciuc sintetic din Germania în schimbul a 491 mil dolari (423 milioane de euro). Tranzacţia, care ar putea fi finalizată în 2022, va permite Synthos să-şi întărească poziţia pe piaţa de cauciuc şi din producţia de anvelope de calitate superioară.

Pekabex, un producător polonez de clădiri prefabricate, a anunţat în decembrie achiziţia fabricii germane FTO Fertgteilwerk Overmain, investiţia ridicându-se la 12,25 milioane de euro.

„Polonia în general nu este un investitor major pe pieţele externe“, arată Marek Wasinski, din cadrul Institutului Economic Polonez (PIE).

„Companiile poloneze tind să ezite să se extindă peste graniţe, adesea nevăzând beneficii directe. În cadrul unui sondaj anual realizat în rândul exportatorilor polonezi, 70% dintre aceştia au declarat că nu văd niciun motiv pentru a investi peste graniţe. Totuşi, companiile mari investesc şi par să devină din ce în ce mai încrezătoare“, adaugă Wasinski.

Situaţia s-a schimbat anul trecut, în timpul pandemiei, când investiţiile străine directe ale Poloniei au crescut cu 41%. Un sfert din companiile listate pe bursa din Varşovia au fost implicate într-un proiect extern, iar 72% plănuiesc noi achiziţii externe, relevă un studiu realizat de Dorota Ciesielska-Maciagowska din cadrul Warsaw School of Economics.

„Se pare că există doi driveri principali ai acestor activităţi: unii investitori din Polonia încearcă să acceseze tehnologie, know-how şi resurse, alţii încearcă să-şi extindă pieţele“, arată Wasinski.

Acest trend este mai puternic pentru că firmele poloneze se dezvoltă constant, au rezultate financiare mai bune şi fonduri mai mari pentru investiţii, potrivit lui Leszek Baj de la Polityka Insight.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO