Business Internaţional

În timp ce UE învaţă să se teamă de China, Beijingul ademeneşte cu mici atenţii ţările din Europa de Est: fabrici, proiecte controversate, pieţe de export sau rute comerciale

Comisarul european pentru buget Günther Oettinger: China este cel mai mare câştigător de pe urma Brexitului. Chinezii pot avansa cu strategia lor fără întreruperi şi pot sări oriunde în lume pe oportunităţile de care Europa nu reuşeşte să profite deoarece este prea preocupată de ea însăşi.

Comisarul european pentru buget Günther Oettinger: China este cel mai mare câştigător de pe urma Brexitului. Chinezii pot avansa cu strategia lor fără întreruperi şi pot sări oriunde în lume pe oportunităţile de care Europa nu reuşeşte să profite deoarece este prea preocupată de ea însăşi.

Autor: Bogdan Cojocaru

10.04.2019, 00:06 946

Însă pentru summitul 16Ă1, al Chinei cu statele central şi est-europene, Beijingul a venit bine pregătit: o fabrică nouă aici, alta acolo, o piaţă nouă deschisă pentru importuri, o nouă rută comercială, implicarea în proiecte de infrastructură delicate, achiziţii de active de care nimeni nu s-ar atinge. Încet, pe rând, China îşi apropie şi îşi construieşte capete de poduri în ţările est-europene, unele parte din UE.

Cea de-a opta ediţie a întâlnirii 16Ă1 este programată pentru 11-12 aprilie la Dubrovnik, Croaţia. Guvernul croat o descrie ca fiind cea mai mare conferinţă de afaceri externe de pe teritoriul ţării, iar aşteptările sunt mari de la ea. Oficialii croaţi şi chinezi, printre care premierul Li Keqiang, sunt aşteptaţi să semneze nouă acorduri bilaterale pentru domeniile turismului, investiţiilor, agriculturii, transportului, ştiinţei, tehnologiei şi inovaţiei, educaţiei, sportului şi turismului, scrie Euractiv. Unele sunt foarte importante, cum ar fi memorandumul de înţelegere şi cooperare între Biroul de stat pentru dezvoltare digitală din Croaţia şi Huawei Technologies, unul dintre principalii dezvoltatori de reţele 5G din lume, dar prigonit de Washington. Un alt acord va fi cel dintre Compania de Infrastructură Feroviară Croată şi grupul de inginerie feroviară Eryuan pentru stabilirea unui coridor de transport intermodal. Săptămâna trecută, presa croată a anunţat că o companie mixtă chino-croată va construi o fabrică de maşini şi scutere electrice într-o regiune subdezvoltată industrial a Croaţiei. Proprietarii vor investi în fabrică 100 de milioane de euro, iar aceasta va avea 500 de angajaţi în faza finală, scrie ziarul Slobodna Dalmacija.

Uzina este bine-venită într-o zonă cu şomaj ridicat. Însă chinezii s-au amestecat într-un proiect mai controversat, cu implicaţii internaţionale. Este vorba de construirea Podului Peljesac, care ar îmbunătăţi accesul de pe continent pe peninsula croată Peljesac, însă căruia i se opune Bosnia şi Herţegovina pentru că ar perturba accesul la portul Neum, singurul oraş al acestei ţări aflat pe malul mării. Lucrările de construcţie au început anul trecut. În Serbia, la începutul acestei luni compania chineză Shandong Linglong a început construirea unei fabrici de anvelope la Zrenjanin. Uzina va primi investiţii de 800 de milioane de euro, va avea 1.200 de angajaţi şi o producţie de 13 milioane de cauciucuri pe an, scrie Seenews.com. Aceasta ar fi cea mai mare investiţie din istorie din nordul Serbiei, a spus preşedintele sârb Aleksandar Vucic, prezent de altfel la orice ceremonie legată de construirea sau deschiderea vreunei fabrici. Preşedintele a explicat că Linglong a discutat cu Volkswagen şi Renault pentru vânzarea cauciucurilor chinezeşti made in Serbia. Tot în Serbia, Export-Import Bank of China este finanţatorul proiectului pentru construirea unui port la Dunăre care să deservească termocentrala pe cărbune Kostolac B. Compania de stat sârbă Elektroprivreda Srbije a anunţat zilele trecute finalizarea proiectului de 14,1 milioane de euro.

În Cehia, zilele trecute conglomeratul de stat chinez Citic Group a semnat un acord de plată a 147 de milioane de euro pentru preluarea activelor cehe ale companiei CEFC China Energy, confruntată cu probleme financiare. Acordul semnat cu lichidatorul pune capăt unei dispute de aproape zece luni cu creditorii CEFC în privinţa preţului.  Citic a acceptat un preţ de aproape trei ori mai mare decât cel pe care l-a propus anul trecut, dar unii dintre creditori vor mai mult. Cel mai mare creditor este China Development Bank şi susţine acordul. Investiţiile CEFC în Cehia includ operatorul aerian Travel Service, care deţine transportatorul aerian fanion Czech Airlines, producătorul de bere Lobkowicz, hoteluri, clădiri de birouri, producătorul de utilaje Zdas şi clubul de fotbal Slavia Praga. CEFC deţine, de asemenea, o participaţie la gigantul bancar ceh J&T, potrivit Caixin Global.

Vineri, China a ridicat interdicţia de import de produse din carne de raţă şi gâscă impusă Ungariei din 2015 din cauza unei epidemii de gripă aviară, scrie Budapest Business Journal. Datorită deciziei autorităţilor chineze, trei companii ungare îşi pot relua exporturile în China, iar altele pot urma drumul astfel bătut pentru a-şi vinde produsele pe cea mai mare piaţă asiatică.

În ceea ce priveşte Polonia, compania China Railway Express a deschis pe 29 martie o nou rută de transport feroviar de marfă către aceasta. Ceremonia de deschidere a fost ţinută la portul feroviar Chengdu din provincia Sichuan. Trenul, expresul Skyworth, va ajunge în oraşul polonez Lodz în 14 zile de la data plecării din China. Spre comparaţie, o călătorie pe mare ar dura 28 de zile. Expresul transportă 41 de containere pline  cu ecrane pentru televizoare, plăci de bază şi accesorii din Shenzhen. Skyworth este o marcă de televizoare fabricate de o companie chineză. Din piesele aduse cu acest transport vor fi asamblate 20.000 de televizoare care vor fi vândute în Europa. Expresul va efectua la început între două şi patru transporturi, dar frecvenţa ar putea creşte, potrivit China Daily. Luna trecută, guvernul bulgar a aprobat un memorandum de înţelegere cu China care prevede crearea unui Centru Global de Parteneriat la Sofia.  Centrul va face parte din iniţiativa 16Ă1 şi va avea diferite funcţii, printre care coordonare şi activităţi de cercetare care să ajute la dezvoltarea cooperării economice între participanţii 16Ă1. Cele 16 state sunt Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Muntenegru, Macedonia de Nord, Polonia, România, Slovacia, Slovenia şi Serbia. Iniţiativa are ca observatori Austria, Belarus, Grecia, Elveţia, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Serviciul de Afaceri Externe European.

Într-un interviu pentru publicaţia germană Die Welt, comisarul european pentru buget G¸nther Oettinger s-a plâns că incertitudinile create de Brexit au paralizat Europa şi ajută China să se extindă. „China este cel mai mare câştigător de pe urma Brexitului“, a spus comisarul. „Chinezii pot avansa cu strategia lor fără întreruperi şi pot sări oriunde în lume pe oportunităţile de care Europa nu reuşeşte să profite deoarece este prea preocupată de ea însăşi.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO